Drámai a bizonytalanság a hazai autóipari beszállítóknál

Visszaüthet a roncsprémium a magyarországi autóipari beszállító cégek esetében is, amelyek arra számítanak, hogy kis fellendülés után újabb visszaesés jöhet.
Körtési Zsolt, 2009. augusztus 7. péntek, 10:40

A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Pislákol már némi fény, ez azonban még nem az alagút vége, a helyzet továbbra is kiszámíthatatlan - mondták el a lapunk által megkérdezett vállalatvezetők. A legtöbben úgy vélik, jöhet ugyan egy kisebb átmeneti fellendülés, de elhúzódó válsággal kell számolni. Az autóalkatrész-gyártók mindehhez hozzáteszik, az európai roncsprémiumok is visszaüthetnek, hiszen az előrehozott vásárlások később hiányozni fognak. A világ egyik legnagyobb, idehaza is több üzemet működtető alkatrészgyártójának vezető szakembere úgy fogalmazott, akkor lesz csak vége a válságnak, ha az emberek úgy érzik, stabil a munkahelyük, belevághatnak nagyobb beruházásokba is.

Csupán az utóbbi másfél hónapban fél tucat, többek között autóalkatrész-gyártással is foglalkozó dunántúli kis- és közepes vállalkozás jelentett csődöt, illetve jutott a felszámolás sorsára, legutóbb például a nemrég még több mint 300 dolgozót foglalkoztató német tulajdonban lévő Dekorsy Kft. A vezető autógyáraknak üléshuzatokat gyártó Eybl Hungária Kft. felszámolója a rendelésállomány további csökkenése miatt csak folyamatos létszámleépítéssel tudja életben tartani a céget. (Az osztrák anyavállalata csődje miatt felszámolandó, négymilliárd forint adósságot felhalmozó Eybl Hungáriát most hirdették meg eladásra.)

Nem lélegezhetnek fel az autóipari klaszterbe tömörült, döntően német tulajdonú szekszárdi cégek sem; több társaságnál is közölték, legfeljebb annak vannak jelei, hogy a rendelésállomány nem csökken tovább. Mint Gellén László, a csőkomponenseket, illetve nyomócsöveket előállító ajkai székhelyű Poppe & Potthoff Hungária Gépgyártó Bt. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, különösen nehéz helyzetben vannak, hiszen főként a prémium kategóriába tartozó dízelautókhoz szállítanak alkatrészeket, ezek iránt pedig mostanában még az átlagosnál is nagyobb mértékben csökkent a kereslet. (A német Poppe & Potthoff GmbH tulajdonában lévő társaság többek között az Audit, a Volkswagent, a BMW-t, a Daimlert, valamint a Caterpillart szolgálja ki.) Megjósolhatatlan, miként alakulnak a következő hónapok - tette hozzá az ügyvezető. Jelenleg a válság előtti állapothoz képest 50-60, bizonyos termékeknél 70 százalékos a visszaesés, s a rendelésállomány egyelőre nem nő.

Az ugyancsak döntően autóalkatrész-gyártással foglalkozó Schneider Kft. gazdasági vezetője, Nagy Szabolcs úgy fogalmaz, csupán az érzékelhető, hogy a rendelésállomány csökkenése az utóbbi egy-másfél hónapban lelassult, ám az teljesen bizonytalan, hogy miből, mikor, mennyit kell gyártani. A héten az derült ki, hogy az egyik termékből csak a korábban jelzett mennyiség felére van szükség, egy másikból viszont az eredetileg megrendelt háromszorosát kell leszállítaniuk a hónap közepéig. Utána viszont várhatóan megint csak fél gőzzel termelhetnek majd. A kkv-k helyzetét nehezíti, hogy szinte minden új munkához fejlesztésre is szükség van - tette hozzá Nagy -, ám ennek egyre kevésbé vannak meg a forrásai.

HOZZÁSZÓLÁSOK