Elbukja Magyarország az új autógyárat? Mutatjuk a fő versenytársat!

Egy lapértesülés szerint Szlovákia, Csehország és Lengyelország is versenyben van az indiai Tata tulajdonában lévő Jaguar Land Rover új autógyáráért, amelyre Magyarországon Debrecen és Szombathely is pályázik. A Hospodárské Noviny (HN) szerint luxusautók készülhetnek majd az üzemben.
Napi.hu, 2015. március 17. kedd, 08:48
Fotó: Napi.hu

A gazdasági napilap szerint a szlovákiai terjeszkedés lehetőségeit is fontolóra veszi, sőt, tanulmányozza a brit autógyártó - idézi a hírt a Parameter.sk. "Építkezési vállalatokat szólítanak meg, hogy építészeti megoldásokat javasoljanak számukra. Szlovákia, Csehország, Magyarország és Lengyelország közt mérlegelnek" - árulta el a HN-nek egy meg nem nevezett forrása, aki előtt ismertek az autógyártó tervei.

A magyar külügy szokatlanul éles hangú reakciója arra utal, hogy valóban folyhatnak tárgyalások és azok épp az érzékeny szakaszban vannak - nyilván nagy a verseny a potenciális országok között a beruházónak ígért állami támogatás terén is. (Megjegyezzük, hogy korábban a befektetésösztönző szervezet - ITD, HITA - a hasonló hírekre, megkeresésekre szokásosan pókerarccal reagált: közölték, hogy aktuálisan hány befektetővel folynak tárgyalások, ezek mekkora beruházási volument és potenciális új munkahelyet jelentenének, majd mindig hozzátették, hogy konkrét ügyekről nem adhatnak felvilágosítást, siker esetén pedig meg kell várni a hivatalos bejelentést.)

Kérdés azonban, hogy logisztikai raktárat, az autógyártást kiegészítő termelést vagy egy közvetlen autógyárat létesítene a Jaguar Land Rover. A lap szerint több jel utal viszont arra, hogy utóbbiról lehet szó. Az indiai Tata Motors csoportjához tartozó brit gyártó ugyanis a kapacitásait kívánja növelni. Korábban felmerült egy amerikai, illetve brit földön megépítendő üzem is, most már azonban az európai kontinens lehet a célpont.

Ennek kapcsán a Hospodárské Noviny érdeklődött a gyártónál, azonban a lapzártáig nem érkezett meg a válaszuk. Néhány napja azonban arra utaló nyilatkozatot tettek, hogy a termelésüket bővítenék. "Folytatjuk a termelésünk bővítési lehetőségeinek kiértékelését, mégpedig leginkább azokon a piacokon, ahol a potenciális ügyfeleink számának növekedésére számítunk" - jegyezte meg az Automotive News Europe szaklapnak a Jaguar Land Rover szóvivője.

A HN által megkérdezett szakértők egyetértenek abban, hogy a régiónk megfelelő választás volna a gyártó számára. Ivan Paule, a TPA Horwath tanácsadó cég munkatársa emlékeztetett, hogy a Tata Motors sikerét az alacsony ráfordítások és az ebből adódó alacsony ár alapozta meg, emiatt pedig logikus lépés volna számukra Közép-Európában terjeszkedni.

Emlékezhetünk arra, hogy a végül Magyarországot választó, szintén indiai Apollo Tyres esetében is sokáig versenyben volt Szlovákia, majd a végső döntésről nem is az érintett felek - vagyis a magyar kormány vagy a cég -, hanem az állami támogatás mértékét jóváhagyó EU-határozatból értesülhettünk először.

Ha mégsem luxusautógyárról volna szó, és a Tata inkább saját modelljeinek építene üzemet, a Totalcar.hu itt szedte össze a lehetséges modelleket.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

RealMan, 2015.03.18 08:38

Újabb 10 embert hozok el végleg Mo-ról - fehérek és magyarok. A cigány a kutyának se kell. Az ország a Fidesz szintjére süllyedt, ellenzék sehol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

coni, 2015.03.18 08:10

Magyarországon a bérek közterhe a termelékenységhez képest magas, a kecskeméti Mercedesnél az EB vizsgálja az állami támogatás mértékét.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2015.03.18 07:48

@Nemtom5: " De ez csak a beszállítói oldalon fontos. A kësz autók vasúton jutnak el a nagyobb elosztó telepekre."

Ez nem egészen pontos. Győrben, a volt Merkur telephelyén van a székhelye a Hödlmayr -nek. Naponta trélerek sokaságán viszik az autókat Horvátországba, lengyelhonba, osztrákokhoz stb.

( az Audihoz az alkatrészek zöme speciális vagonokban érkezik. A kész motorokat viszont szállítják minden létező közlekedési eszközzel.
Talán csak repülővel nem..)

A reál gazdaság hiába számol másként, ha a pénzvilág nem látja a megfelelő gharanciákat a dolog elhal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nemtom5, 2015.03.18 06:18

Nem érrem miért kell ilyen pesszimista címet adni egy cikknek, ami nm is szól semmir?l.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nemtom5, 2015.03.18 06:15

Egyébként a legnagyobb probléma a munkaer?vel van. Nagyon rossz a morál, az egësz ország elcigáyosodik, terjed a nemtör?dömség, a cigànymentalitás. Rokonaim dolgoznak alföldi üzemekben, ës egyszerüen nem lehet feltölteni a munkahelyeket, mert sokakra a legegyszerübb gépek kezelését sem lehet biztonsàggal rábízni. A nagyobb cégek saját buszokon utaztatják amdolgozóikat igen távolról minden nap, miközben az adott városban is igen magas a munkanélküliség.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html