Leleplezték az e-autók sötét oldalát is

A tisztább levegő és zöldebb környezet ígérete mellett kockázatokkal is számolni kell a villanyautók elterjedésével. Az elektromobilitás négy legfontosabb kihívását foglalta össze az Allianz a legfrissebb kutatásai alapján.
Domokos Erika, 2020. augusztus 20. csütörtök, 07:30
Fotó: Getty Images

A Nemzetközi Energiaügynökség prognózisa szerint az utakon futó elektromos autók száma a következő évtizedre akár a százmilliót is elérheti. Jelenleg mintegy hétmillió elektromos meghajtású jármű közlekedik világszerte, ez a szám 2018-ban ötmillió volt, míg az azt megelőző évben mindössze 2,5 millió.

Az energiaügynökség 2018-as tanulmánya szerint egy elektromos jármű 17-30 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt és levegőszennyező anyagot termel életciklusa során, mint egy benzines vagy dízel autó. Ahogy egyre több elektromosságot sikerül előállítani zöld források segítségével, az autók életciklus alatti kibocsátása további 73 százalékkal csökkenhet 2050-re.

A zöldebb jövő ára

"A közlekedés jövője jelenleg minden jel szerint az elektromosság irányába mutat, ám a fosszilis üzemanyagokról való átállás összetett és hosszadalmas folyamat lesz, amely másként jelentkezik majd az egyes országokban és kontinenseken" - véli Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. termékmenedzsere. Az új technológiával új szokásokhoz és problémákhoz kell alkalmazkodni - a tiszta levegőnek és az elektromobilitásnak ára van. Négy új kihívásra hívja fel a figyelmet a biztosító tanulmánya.

1. Költséges javítás

Az Allianz elemzése szerint az elektromos autók esetében jelenleg még kevésbé jellemzők a balesetek, hiszen egyelőre inkább rövidebb távokat tesznek meg vele. Az Allianz Center for Technology által végzett tesztek kimutatták, hogy az elektromos autók nagyfeszültségű alkatrészei védettek, és a legtöbb baleset esetén nem jelentenek problémát, azonban, ha mégis károsodnak, akkor jellemzően lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni a javíttatáskor, mint egy hagyományos, benzines autó esetében. Sok esetben egyes komponensek teljes cseréje váltja fel az apróbb alkatrészek cseréjét, javítását.

Allianz

2. Tűzveszély és tűzkár

Az elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok komplex védelemmel vannak ellátva, de még így is fennáll a gyulladás veszélye, ha megsérülnek, túltöltődnek vagy magas hőmérsékletnek vannak kitéve. A nagyfeszültségű akkumulátorok által okozott tűz igen intenzív, oltása nehéz, megfékezése akár 24 óráig vagy tovább is tarthat, égés közben pedig rengeteg toxikus anyag kerülhet a levegőbe. Szerencsére az elektromos gépjárművek tűzkárainak szakszerű oltására napjainkban a legtöbb ország tűzoltósága felkészült már valamilyen szinten - jegyzik meg a közleményben.

3. Környezetvédelmi aggályok

Annak ellenére, hogy az elektromos autók valóban csökkentik a széndioxid-kibocsátást, számos olyan, környezetre és egészségre káros alkotóelemet tartalmaznak, melyek szennyezést okozhatnak. Ilyenek például a nagyfeszültségű akkumulátorok, amelyek semlegesítése, megsemmisítése komoly környezetszennyezési kockázatot vagy terhet jelent. A gyártóknak és a beszállítóknak gondoskodniuk kell az alkatrészek és nyersanyagok fenntartható beszerzéséről. Az akkumulátortechnológia nagy mennyiségű kobalt és lítium felhasználását teszi szükségessé - a jóslatok szerint a lítiumfelhasználás 2025-re megháromszorozódik, ugyanakkor ezen anyagok kiváltására is számos kutatás indult. Az alapanyagok korlátozott rendelkezésre állása és az alkatrészek semlegesítésének környezeti terhelése miatt az újrahasznosítás kulcsfontosságú lesz.

4. Kiberbiztonsági kockázatok

Bár az autók integrált hálózatba csatlakozása nem kapcsolódik közvetlenül az elektromos meghajtáshoz, napjainkban a két korszerű technológia sokszor fonódik össze a hírekben. A hálózatba kapcsoltság, az adatok, szenzorok és szoftverek használata és az adatcserével történő optimalizálás - az MI-t is beleértve - az elektromos autók esetén fontos szerephez jutnak a rendszerek kezelésében, a közlekedés javításában és a vezetés támogatásában. Különösképp igaz ez az önvezető autók és a car sharing tekintetében, melyek minden jel szerint uralják majd a távolabbi jövő közlekedését. Mindez maga után vonhatja a kiberbiztonsági kitettséget, rosszindulatú támadások, rendszerleállások, üzemzavarok és hibák formájában, melyre már a fejlett fedélzeti számítógépes és multimédia rendszerekkel felszerelt prémium gépjárművek esetében is sok példát látunk, elég csak a kulcsnélküli indítással rendelkező autók elleni járműlopási kísérletekre gondolnunk - írja közleményében az Allianz.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

V0LE, 2020.08.21 03:22

Ez a cikk tipikus peldaja az olajlobbi erolkodesenek. Folyamatosan fizetnek kulonbozo cegeket, ujsagirokat, hogy valamilyen negativumot talaljanak az elektromos autok ellen, de mindegyiken latszik az erolkodes. Ez a cikk is tele van baromsagokkal.

"Az Allianz elemzése szerint az elektromos autók esetében jelenleg még kevésbé jellemzők a balesetek, hiszen egyelőre inkább rövidebb távokat tesznek meg vele."

A balesetek jellemzoen pont varosban tortennek, suru forgalomban, nem pedig az elhagyott sivatagokban ahol senki nem jar. Tobb eves statisztika alapjan az elektromos autok pedig megtett KM / baleset aranya sokkal jobb mint a benzineseknek, leginkabb a fejlett vezetestamogato rendszereknek koszonhetoen.

A javitasi koltseg is baromsag, mivel jellemzoen a kulso burok serul egy balesetben, annak semmi koze ahoz, hogy a motor benzines vagy elektromos.

"Az elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok komplex védelemmel vannak ellátva, de még így is fennáll a gyulladás veszélye, ha megsérülnek, túltöltődnek vagy magas hőmérsékletnek vannak kitéve. "

Meg szerencse hogy a benzin teljesen biztonsagos ilyen estekben. Soha senki nem hallott meg kiegett / felrobbant benzines autokrol. Gratulalok az Allianz munkatarsainak.

"Ilyenek például a nagyfeszültségű akkumulátorok, amelyek semlegesítése, megsemmisítése komoly környezetszennyezési kockázatot vagy terhet jelent."

A tudatlan Allianz munkatarsaknak mindenkepp, valojaban az akkuk teljesitmenye romlik, akkor hazi energiatarolasra meg evekig hasznalhatok gond nelkul, jelenleg ugy nez ki hogy a modern akkuk legalabb 20 evet birnak, amikor hasznalhatatlanna valnak akkor pedig nagy reszuket ujrahasznositjak, ellentetben a koszos, olajos, zsiros benzines vagy dizel motorokkal, amik mennek a szemetbe es szepen szennyezik a foldet es ivovizet.

"A gyártóknak és a beszállítóknak gondoskodniuk kell az alkatrészek és nyersanyagok fenntartható beszerzéséről."

Meg szerencse hogy ez a belsoegesu motorknal nem fontos, ugye?

"Az akkumulátortechnológia nagy mennyiségű kobalt és lítium felhasználását teszi szükségessé - a jóslatok szerint a lítiumfelhasználás 2025-re megháromszorozódik, ugyanakkor ezen anyagok kiváltására is számos kutatás indult."

A litium semmilyen problemat vagy kulonosebb kornyezetterhelest nem jelent, a kobalt mennyiseget pedig jelentosen csokkentettek az elmult 10 evben, a kobaltmentes akkuk pedig par even belul megjelennek.

"Mindez maga után vonhatja a kiberbiztonsági kitettséget, rosszindulatú támadások, rendszerleállások, üzemzavarok és hibák formájában, melyre már a fejlett fedélzeti számítógépes és multimédia rendszerekkel felszerelt prémium gépjárművek esetében is sok példát látunk, elég csak a kulcsnélküli indítással rendelkező autók elleni járműlopási kísérletekre gondolnunk "

Ennek meg a szerzok szerint sincs koze az elektromos hajtashoz. Mellesleg az Allianz -osok nagyon jol tudjak belso statisztika alapjan, hogy a Tesla lopasok szama toredeke barmilyen egyeb markakhoz kepest, koszonhetoen a fejlett szoftvernek es az allando GPS nyomkovetesnek valamint a telefonos APP -nak.

Szoval az az egesz egy nagy bullshit amit osszehordtak, ujabb gyenge eroltetett probalkozas.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Agar, 2020.08.20 14:10

Szerintem be kéne vezetni, hogy csak 100km-en kívül legyen a lakott területeken kívül munkahely. Vidéken mindet meg kéne szünteti, vagy negyed árat fizetni a munkáért és ukránokat behozni.

Úgy jóval több közlekedés lenne és nagyobb dugó. Nem lenne az embereknek ideje gondolkodni, könnyebb lenne őket megveztni.

Így is a munkába járás pár hétre kiesése mekkora benzin használat csokkenést jeletett!
Mennyi km-t tesz meg az egységsugarú állampolgár, aki dolgozóba jár?

Túl keveset! És túl gyorsan! 6 óra munkába járás mellett lenne igazán egészséges a közlekedés. Tök mindegy elektromos, vagy sem. A benzines motor hatékonyságán sem kell növelni. Mazda... Ti is csak jót akartok a sok elektromos autó helyett... Nem túl jobboldali!

Még több munkába járást! Még kevesebb vidéki munkát! Még kevesebb fizetést! Még jobb oldalibb Magyarországot!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2020.08.20 13:38

aztán a nehéz akksik hurcolása is sokba kerül, aztán, ha nem az összes aksi, csak pár megy tönkre, leáll az egész, aztán hasonlítsuk össze a ritka fék és a benzin előfordulási különbségét, aztán a rövid uttáv problémája,
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

BattMan, 2020.08.20 13:22

100 évvel ezelőtt okay volt, ma már hülyeség az egész.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

BattMan, 2020.08.20 13:22

100 évvel ezelőtt okay volt, ma már hülyeség az egész.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html