Ennyiből tartja el az állam a neki kedves médiát

Összeszedte a 24.hu, hogy a kormányközeli sajtó reklámbevételeinek hány százaléka származik közpénzből.
Szász Péter, 2018. február 22. csütörtök, 16:59
Fotó: Shutterstock

A Figyelőt megjelentető, Schmidt Mária érdekeltségébe tartozó K4A Lapkiadó Kft. listaáron 1,1 milliárd forint hirdetési bevételre tehetett szert 2017-ben, amelyből 734 millió forint volt közpénz. A Figyelőt egyébként nem auditáltatták a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetségnél, vagyis olvasóik számáról sem tudni sokat - olvasható a portálon.

A Habony Árpád nevén lévő Modern Media Group (MMG) (a Lokál és a Lokál Extra kiadója) 5,2 milliárd forint listaáron számított hirdetési bevételéből 3,4 milliárd volt állami költés, azaz a teljes összeg 66 százaléka.

A Mészáros Lőrinchez köthető  Mediaworks és a PLT folyóirataiból és magazinjaiból összesen 8,9 milliárd forint érkezett állami pénzből, ami a cég teljes listaáras hirdetési bevételének 47 százaléka volt.

A Puch László volt MSZP-pénztárnok XXI. Század Média Kft.-je által kiadott Vasárnapi Hírek című hetilapnak is jelentős a kormányzati kitettsége: a 70 millió forintos számított hirdetési bevételén belül az adatbázis szerint 26 millió forint származott az államtól.

Ellenpéldák

A 168 Óra kiadójának, a Telegráf Kft.-nek a 150 millió forintos éves hirdetési bevételének mindössze kevesebb mint 1 százaléka, 1,3 millió forint köthető az államhoz.

A kormánykritikus HVG listaáras hirdetési bevételeinek mindössze 4,41 százaléka volt állami pénz.

Hogy a kormány milyen mértékben határozza meg a hazai médiaipar működését és milyen mértékben képes torzítani annak működését, azt jól mutatja az is, hogy a múlt évben - a Kantar Media adatbázisa alapján - a legnagyobb magyarországi hirdető a folyóiratpiacon a Miniszterelnökség volt, mely listaáron számítva 1,8 milliárd forintért hirdetett a printmédiában.

Sokatmondó adat, hogy a két legnagyobb magyarországi kereskedelmi hirdető, a Spar és a Lidl együttvéve sem költött el ennyit. Előbbi élelmiszerlánc 760 millió forintért, utóbbi 635 millióért reklámozta termékeit és szolgáltatásait a még nagyobb kereskedelmi bevétel érdekében.

A kép forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK