Ez lesz ajándékozás egyik csúcsa - mi folyik a piacon?

A karácsonyi ajándékozás egyik csúcsa a játék, hiszen a gyerekek megajándékozása megkerülhetetlen "szigete" az ünnepeknek. A játékpiac növekszik és egyre inkább a webre tart. A Blokkk.com számba vette a tényeket.
K. Kiss Gergely, 2017. december 14. csütörtök, 12:57

A statisztika szerint a játékboltok sem ússzák meg a boltszám csökkenését, hiszen 2013 végén még 823 szakboltban válogathatott a vásárló, 2017 derekán már csak 775-ben.

A szakboltok mellett ott vannak ugyanakkor azok a nagyáruházak, például hipermarketek, élelmiszerdiszkontok, melyek a karácsonyi ajándékvásárlás időszakában jelentősen megtoldják a játékkínálatot. A kisebb boltok, továbbá a kínai piacok is játékkal színesítik az év végi kínálatot.

Nem meglepetés, hogy a legtöbb játékbolt a fővárosban található, pontosan 239 egység, Pest megyében pedig 100 (a KSH első félévet összesítő adatai szerint). Ezzel a főváros egymaga veri a többi országrészt, hiszen a Dunántúlon 226, míg Észak-Magyarországon és az Alföldön együtt számolva 210 a játék szakboltok száma.

A játékpiac oroszlánrészét a nagyok viszik

A játékpiac nagysága 65-70 milliárd forint körüli szintre kúszott fel az elmúlt években, ennyire becsülhető a nagysága. A játék szakboltok, a különféle nagyáruházak, a kínai piacok, boltok mellett megugrott ebben a körben is az online vásárlás. A karácsony, az utolsó negyedév pedig a piac felét hozza, így megkockáztatható, hogy a karácsonyi terméklistán dobogós a játékpiac: az egyik legnagyobb szelete az ajándékoknak a játék.

A legnagyobb játékkereskedő a Regio, a többiek viszont már leszakadtak a sorban, az árbevételt tekintve, így széthúzódott a játékboltok mezőnye. A 2016-os üzleti évben a Regio Játékkereskedelmi Kft. 9,9 milliárd forintos, miközben a második helyezett Formatex Kft. már csak 3,1 milliárd forintnyi forgalmat bonyolított. A harmadik White Crystal Kft. (Játékshop) 2,5 milliárdos, a negyedik JátékNet.hu Kft. 2,1 milliárdnyi árbevételt ért el. A piac összes többi szereplője már csak 1 milliárd forint alatti forgalmat produkált.

A többség egyébként ott van a weben is. A webes játékvásárlás is szépen gyarapodik A játékot más árucikkek mellett értékesítő hipermarketek, más nagyáruházak játékeladásairól nincs nyilvános információ, de becslések szerint a játékpiac 20-30 százalékát vihetik.

Kényes piac

A fogyasztóvédelem oldaláról rendkívül kényes piac a játékpiac. A minőségi, termékbiztonsági előírások rendkívül szigorúak, ami sok magyarázatot nem igényel. A fogyasztóvédelem honlapján felsorolt veszélyes termékek jelentős része játék, vagy éppen gyerekruha, melyek forgalmazását meg is tiltotta a hatóság. A gyerekjáték vásárlásakor nagyon oda kell figyelniük a szülőknek arra, mit is vásárolnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK