Ez lesz az utolsó kampány?

Bár a múlt hónapban a PM képviselője még arról beszélt, hogy még a nulladik változatáig sem jutottak el az új kgfb-szabályozásnak, a piac bizakodó: jövő tavasszal megszülethet az új szabályozás.
NAPI, 2008. október 30. csütörtök, 13:14
Fotó:

Pesszimistább hangot használ Csergőffy Tibor, az OTP Garancia Biztosító gépjármű-biztosítási főosztályvezetője. Szerinte az egyeztetés nehézségét az adja, hogy jelenleg sem a biztosítók, sem az alkuszok nem képviselnek egységes álláspontot. A legnagyobb kérdés, hogy maradjon-e az eddigi gyakorlat, azaz az év végi, egy hónapos kampány. Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem életbiztosítási üzletágvezetője ezzel kapcsolatban arra emlékeztet, hogy a jelenlegi, naptári évhez kötött biztosítási időszak szabályát - ami a biztosításra e téren irányadó általános Ptk.-szabályoktól egyébként eltér - 1991-ben hozták, amikor a kgfb-biztosítás még hatósági áras volt. Kaszab szerint ma már más a piac.

Az évközi váltás mellett érvelők indoklásaiban visszatérő érv a kampány hatalmas adminisztrációs terhe. Jákfalvi Zoltán, a Generali gépjármű üzletágának igazgatója szerint a biztosítási szakma nincs felkészülve és nem is tud felkészülni adott esetben egy hónap alatt megkötött 700 ezer ügyfélszerződés feldolgozására. A szerződések feldolgozatlansága miatt bekövetkező kárrendezési problémák kezelése a károsultaknak megoldhatatlan feladatot jelent. Azt ugyanakkor maga Jákfalvi is elismeri, hogy a 17 éves szokásjogra építve változatlan folyamatokat eddig hiba nélkül képesek az it-rendszerek lekövetni, az átállás esetén azért így - legalábbis átmeneti időre - megnőhetnek a kockázatok.

Tóth Sándor, a Köbe értékesítési igazgatója szerint ugyanakkor az elmúlt évek részletszabályozásai nyomán lényegében megszűntek az adminisztrációs zűrzavarra vonatkozó indokok. A kártörténeti adatokat elektronikusan cserélik a biztosítók, elektronikus állományátadást üzemeltet csaknem az egész szakma.

A nagy marketingköltségekre való hivatkozást az ugyancsak a kampány fenntartása mellett érvelő Signal Biztosító szakértője, Flamich Gábor azzal igyekszik semlegesíteni, hogy az év közbeni váltás lehetővé tételével folyamatosan kellene reklámozni, ráadásul ma jelentős a kampány ingyenreklám-hatása is.

Flamich állítja, a kampánynak köszönhetően nagyobb a verseny s így kisebbek az átlagdíjak. Az évközi váltás mellett érvelő Aegon Biztosító gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója, Papp Lászlóné ehelyett azzal az érvel, hogy a folyamatosan biztosítót váltó ügyfelek arányának növekedése a régi, hűséges ügyfeleknek jelent pluszterheket.

A Genertelnek - és a kis biztosítóknak - jobb a jelenlegi kampány, mert rövidebb időszakra, hatékonyabban koncentrálódik a marketingkampány és felfokozott az ügyfelek figyelme - vélekedik Csikós Dániel vezérigazgató. Szerinte az évközi váltás a nagy biztosítók állományát védi, mivel azok sok csatornán, nagyobb pénzügyi erővel, jobban elérik az ügyfeleket. Hasonló érveket fogalmaz meg Csergőffy Tibor is. Bár az OTP Garancia mind a kampány-, mind az évközi időszakban képes pozitív eredményeket elérni, a kampány fenntartása mellett voksol. Csergőffy szerint a kampány kimondottan azoknak a biztosítóknak kedvező, amelyek a piacszerzésre fokuszálnak. Ennek kapcsán furcsa, hogy az évközi váltás mellett tette le a voksát a piacon most induló Wabard is.

Csikós Dániel szerint az évközi váltás ellen érvként hozható fel az is, hogy az ügyfelek hajlamosabbak lesznek elfelejteni a váltást. Bravik Attila, a CLB Biztosítási Alkusz ügyviteli igazgatója szerint ugyanakkor nem az egy hónapra szűkített felmondási és kötési időszak a verseny záloga, hanem az interneten folyamatosan összehasonlítható termékek és biztosítók. Erre szerinte jó példa a casco, ahol változó évfordulós rendszerrel is évek óta dinamikus díjcsökkenés látható, aminek egyik oka a díjak és szolgáltatások összehasonlíthatósága az internet fejlődésével. Kaszab Attila szerint aligha véletlen, hogy más piacokon - ahol működik az évközi váltás - a díjak transzparenciája a naptári évtől való elszakítás esetén is biztosítható.

Persze vannak, akik üzleti okokkal indokolják, miért is jobb nekik az évközi váltás. A Magyar Posta Biztosítónál például úgy vélik, az évközi váltás mellett szól, hogy év közben az egyszerű díjstruktúrájuknak és kedvező díjaiknak köszönhetően hagyományosan sok szerződést tudnak kötni a postákon.

Új elemet visz be a gondolkodásba Hovanyi Sándor, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese. Szerinte az évközi - vagyis az autó megvételével párhuzamosan lebonyolított - váltás sokkal jobban átgondolt döntéseket tesz lehetővé az ügyfelek szempontjából, mivel kgfb-biztosításukat együtt tudják kezelni casco biztosításukkal. Marosvölgyi Péter, a CLB online-üzletágának vezetője szerint az évközi váltás előrevetítheti azt, hogy a saját biztosító előbb-utóbb a kárrendezést is intézze. A kampány alapja szerinte az, hogy nem számít, ki a biztosítója, úgyse nekem fizet. Ha marad a november, akkor kizártnak tűnik, hogy a biztosítók elinduljanak abba az irányba, hogy a saját biztosítójuk rendezze a neki okozott kárt.

Ha el is törlik a naptári évhez igazított átszerződéseket, Pandurics Anett, a Posta Biztosító vezérigazgatója szerint 2009-ben még bizonyosan megmarad a halasztott év végi kampány - a vele járó heves akciózással. Már csak azért is - teszi hozzá Bravik Attila -, mert bármilyen szabályozás születik is, a korábbi szerződések kikopása hosszú évekig tart - hiszen új szerződést csak autóváltáskor kötnek majd a mostanáig "bevett" kampányidőszakon túl az ügyfelek. Márpedig a csökkenő autóeladások miatt egyre kevesebben váltanak majd biztosítót.

HOZZÁSZÓLÁSOK