Folytatódott az ostrom a műszaki boltokban - ezt vitték a magyarok

A tartós műszaki cikkek értékesítése tavaly az utolsó negyedévben 3,5 százalékkal haladta meg 2015 azonos időszakának teljesítményét. A legnagyobb erősödést a hét szektor közül kettőben - a háztartási nagy- és kisgépek árucsoportjában - mérte a GfK. Az összforgalma 205,5 milliárd forintot tett ki.
K. Kiss Gergely, 2017. február 20. hétfő, 15:42

Miközben a teljes kiskereskedelmi forgalom 2016 utolsó hónapjaiban elmaradt a várakozásoktól, addig a műszaki cikkeknél, több termékkörben erőteljes volt a bővülés.

A GfK piackutató intézet közleménye szerint a tavalyi negyedik negyedév a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitív eredménnyel zárult: az értékesítés teljes forgalma a mért kategóriákban 9,3 százalékos növekedést mutatott. A szektor bővüléséhez hozzájárult még a hangprojektorok, akciókamerák és a hordozható audiotermékek piaca.

Nem csak a csereprogram dobott nagyot

A 2015 negyedik negyedévéhez képest 14,2 százalékkal bővült a háztartási nagy gépek piaca 2016. október-december időszakban. A hűtőgépcsere-programnak köszönhetően a hűtők és fagyasztók iránti kereslet 50 százaléknál is nagyobb mértékben nőtt.

Az egy évvel korábbi mosógépcsere-program miatt ugyanakkor a mosógépek forgalmában 25 százalékos csökkenés volt tapasztalható.

Az előző év azonos időszakához képest 2016 utolsó negyedében 21,2 százalékos növekedést mért a GfK a háztartási kisgépek forgalmában. Erős, két számjegyű növekedés volt megfigyelhető az olajsütők, a kávéfőzők, a szőrtelenítés kategóriákban és a porszívók esetében, a hajvágók és a vízforralók esetében viszont csupán egy számjegyűre korlátozódott a növekedés.

A kütyüknél vegyes a kép

Az it-szektor 2016 negyedik negyedévében 11 százalékkal csökkent 2015 azonos időszakához viszonyítva. A legnagyobb visszaesést a tabletek szenvedték el, amelyek 18 százalékkal múlták alul a korábbi teljesítményüket. Növekedést csak a monitorok, egerek, billentyűzetek termékcsoportjai értek el.

Az előző negyedév pozitív teljesítménye után a szektor 2016 utolsó negyedévében is tudott nőni és közel 6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát. A prémium okostelefonok (500 eurónál drágábbak) jó szereplése mellett, a phabletek eladása tovább csökkent.

Ahol nagy volt a csökkenés

2016 október-decemberében a fotószektor 22 százalékos visszaeséssel zárt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nyomtatók, multifunkcionális berendezések és lézertonerek gyengélkedése mellett növekedni csupán a festékpatronok tudtak.

2016 utolsó negyedévében az iroda-technikai szektor hazai piaca 19 százalékos csökkenést szenvedett el az azt megelőző negyedévvel összehasonlítva. A piac a drágább készülékek felé tolódott el, ami a piaci átlagár növekedéséhez vezetett. Ugyanakkor a piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.

HOZZÁSZÓLÁSOK