Gyászolnak az autókereskedők

Gyorsuló ütemben zuhannak a hazai újautó-eladások, júliusban már több mint 70 százalék volt a mínusz, ráadásul augusztusra ennél is nagyobb visszaesés várható. Az MGE-elnök szerint most éri el a mélypontot a piac.
Szakonyi Péter, 2009. augusztus 13. csütörtök, 07:00

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Egyre gyászosabb helyzetjelentések látnak napvilágot a hazai gépjármű-kereskedelemről, az első félévhez képest gyorsult az eladások visszaesése júliusban. Az elmúlt hónapban mindössze 3656 személyautót adtak el, szemben az egy évvel korábbi közel 14 ezres darabszámmal. Ezt a több mint hetven százalékos visszaesést is felülmúlhatja az augusztusi mínusz: a friss előrejelzések szerint háromezernél is kevesebb új autót értékesítenek a kereskedések a 2008. augusztusi 11,6 ezerrel szemben.

A piac zuhanása következtében már eddig is közel száz hazai autókereskedés húzta le a redőnyt, de a legpesszimistább jóslatok azt sem tartják kizártnak, hogy a jelenlegi ezerhez képest megfeleződik a márkakereskedések, -szalonok száma.

A drámai visszaesést több okkal is magyarázza Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint a gazdasági válság hatásain túl az áfaemelés is visszafogta a keresletet. Azon túl, hogy itthon nem vezették be a roncsprémium-rendszert, Gablini azt is nehezményezi, hogy az autókereskedéseket a kormány kizárta a munkahelymegtartó pályázatokból. A kereskedések számának drasztikus csökkenését ugyan elképzelhetőnek tartja, de úgy véli, hogy a koncentráció felgyorsulása javíthatja a versenyképességet. Példaként az Autó Karma egyesülést említette, amelyet hat SEAT-kereskedő hozott létre azért, hogy egyesült erővel éljék túl a nehéz hónapokat.

Részben osztja Gablini aggodalmait Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az augusztusi mélypont után már szeptemberben mérséklődhet a visszaesés üteme. Szerinte igazán az ad okot az aggodalomra, hogy a nagy haszonjárművekből január és július között csak a tavalyinak harmadát adták el. Ez - Győző szerint - jól mutatja, hogy a recessziónak még nincs vége.

Gablinival egyetértve az MGE-elnök is azt vallja, hogy azok a kereskedések maradhatnak életben, amelyek magas színvonalú szervizszolgáltatást nyújtanak, nem csupán autókat akarnak rásózni a vevőre. Az MGE előrejelzése szerint az idén 85 ezerrel kevesebb személyautót adnak el az idén mint tavaly, vagyis a felénél is kisebbre zsugorodik a piac.

HOZZÁSZÓLÁSOK