– Magyarországon sokan úgy gondolják, hogy az Audi kikaparta a gesztenyét a többi kedvezményezett számára azzal, hogy elérte: a szolidaritási adóalapból levonható a kutatás-fejlesztésre fordított összeg. Mit szól ehhez a vélekedéshez?
– Nagyon is egyetértek egy ilyen véleménnyel, azt hiszem, egy nagyon jó tárgyalási eredményt értünk el. Ráadásul ez az egész magyar gazdaság számára hasznos; a kutatás-fejlesztés Magyarországon támogatásra érdemes.

– Tehát akkor teljes mértékben elégedettek azzal az eredménnyel, amit sikerült kierőszakolniuk?
– Nem erőszakoltuk ki, hanem tárgyaltunk róla. Egy dolgot nem szabad elfelejteni: mi egy nemzetközi vállalat vagyunk, amelynek egy nemzetközi versenyben kell megmérettetnie magát a termékeivel – ez érvényes a gyártóhelyekre külön-külön is. Ha a megállapodásra nem
került volna sor, akkor ebben az összevetésben romlott volna a győri telephelyünk helyzete. Nagyon erős versenytársak vannak a Volkswagen-konszernen belül, gondoljunk csak például a lengyelországi motorgyárunkra. Ez a megállapodás tehát nagyon fontos volt a győri cégünk számára.
– Ha nem sikerült volna összehozni a megállapodást, az mekkora magyarországi beruházási összeget veszélyeztetett volna?
– Ezt nem tudom számszerűsíteni, azt viszont elmondhatom, hogy a győri gyárra vonatkozó beruházási terveinkben minden évre 230–300 millió euró befektetést irányoztunk elő – ez kétségkívül kevesebb lett volna, ha nem tudunk megállapodni a kormányzattal.

– Az Audi egyik vezetője beszélt arról az elmúlt hetekben, hogy valójában nem a szolidaritási adó bevezetése kapcsán fizetendő összeggel van problémájuk, hanem azzal, hogy ilyenfajta lépéseivel a kormány kiszámíthatatlanná teszi önmagát. Márpedig a megállapodással együtt sem tudják elkerülni az új adót.
– Azt mondtuk: elfogadjuk egy ilyen jellegű adó kivetését Magyarországon, mi azonban azt akartuk, hogy a terveinkben figyelembe vett keretfeltételek megmaradjanak. Úgy hiszem, hogy a szolidaritási adó valóban hozzájárul a magyar gazdaság stabilizálásához, s szükséges is, ugyanakkor nekünk terveznünk kell, s ennek biztonságára nagy hangsúlyt fektetünk.

– Hallottunk már arról, hogy az Audi egy újabb autó gyártását tervezi. Ennek kapcsán is felmerült Győr neve mint lehetséges gyártóbázis?
– Az új termékeknél számos telephelyet vizsgálunk, az egyik közülük kétségtelenül Győr. Ezt a jövő tavasz folyamán fogjuk eldönteni.

– A pénteken aláírt keretmegállapodásban foglaltakból nem következik egy klasszikus értelemben vett k+f központ létrehozása. Tervezi-e az Audi, hogy idővel létesít egy ilyet Magyarországon?
– Azt tudnia kell, hogy most is több mint száz fejlesztőmérnökünk dolgozik Győrben, közel háromszáz munkatársunk pedig az új termékekhez szükséges szerszámok gyártásával foglalkozik. Tehát valójában ideális munkát végzünk itt, hisz van szerelés, fejlesztés és tervezési munka is. És biztos azt is tudja, hogy a kutatás-fejlesztési ráfordítások jelentős része Magyarországon az Audi Hungaria Motor Kft.-nél valósul meg.