A Napi Gazdaság cikke.

Szvoboda Jánosnak, a Neckermann cégvezetőjének tapasztalatai szerint a január viszonylag jó forgalmat hozott, a februári és a márciusi időszakra azonban már érezhető némi visszaesés. Különösen az egzotikus utak iránti kereslet csökkent. A kép azonban vegyes: amíg a társaság kenyai, zanzibári chartere rendkívül jól teljesített, más, korábban szintén népszerű célpontokra nehezebb megtölteni a járatokat. Bangkokba például tavaly heti öt chartert töltöttek meg az utazási irodák, idén viszont csak egy gép indult.

A szakember úgy látja, leginkább a cégek által a partnereik és jól teljesítő munkatársaik számára szervezett incentive utak iránt maradt meg az érdeklődés, ahol továbbra is elvárás az exkluzív úti cél és a felső kategóriás szolgáltatás. A nyári szezont szerinte még nehéz megítélni: az utazási irodákat az is óvatosságra intheti, hogy noha tavaly még nem érződött a recesszió, a nyári charterpiacon akadtak, akik megégették magukat. Így várható, hogy a főszezonban csökken majd a túlkínálat és az azzal járó leárazások is mérsékeltebbek lesznek.

A leárazásokat amúgy is korlátozza az árfolyam. A forint további, jelentős leértékelése az áremelést is kikényszerítheti. A nemzetközi cégcsoport tapasztalatai alapján ugyanakkor úgy látja, hogy aki szeret utazni, az nem akar lemondani erről - legfeljebb az olcsóbb megoldások felé fordul. A Neckermann-nál elégedettek a decembertől tartó előfoglalási szezonnal. Ugyanakkor óvatos optimizmussal szemlélik a piacot, félve a pénzügyi életből ismert "gyors megállás"-tól.

Ali Hamrouni, a charterpiac meghatározó szereplőjének számító Best Reisen ügyvezető igazgatója is úgy látja, hogy a decemberi időszakban az egzotikus utazások területén érződött komolyabb visszaesés, amiben a thaiföldi belpolitikai válság és a repülőtér lezárása is közrejátszott. Az évi közel 70 ezer embert utaztató társaság vezetőjének szavai szerint az biztos, hogy idén kevesebb utassal kell számolni, a kérdés csak az, hogy mennyivel.

Tarnóci Barna, a síutak egyik piacvezetőjének számító Tensi ügyvezetője szerint a síelők töretlen utazási kedvvel rendelkeznek. Jelentős visszaesés inkább a téli egzotikus utak tekintetében mutatkozott, a tavaszi-őszi időszak vesztesei pedig a városnéző utak lehetnek. Biztató jelnek tartja ugyanakkor, hogy rendkívül komoly növekedés tapasztalható a teljes ellátással járó, hosszabb tengeri hajóutaknál, ahol nálunk 15-20 százalékos volt a forgalom emelkedése. Az elmúlt években a szegmensükben tapasztalható piaci folyamatokat követve a társaság a charteres utazások helyett egyre inkább a kisebb kockázattal járó, ugyanakkor dinamikusan fejlődő, személyre szabott egyéni utazások megszervezésére koncentrál.

Miközben a középtávú charterdesztinációknál (Tenerife, Egyiptom) stagnálást tapasztaltunk, az olyan egzotikus úti célok iránt, mint Mexikó és Kuba, nálunk nőtt a kereslet - fejti ki Gyerő Krisztina, a TUI cégvezetője. A szakember is bizonytalanságot érez a piacon, ugyanakkor az előfoglalások területén csak minimális, tíz százalék körüli visszaesést érzékel. Számukra ez sem jelent gondot, mert a felkínált kapacitásokat mindig a kereslethez igazítják. Keresletnövelő hatásúnak tartja viszont azt, hogy az előfoglalásokat már tíz százalék mellett is elfogadják, miközben az anyacég tőkehátterét kihasználva olyan árfolyam-garanciát kötöttek, amely egész évben garantálja a 250 forintos euróárfolyamon megszervezett utazások árának stabilitását.

A recesszió egyetlen pozitívuma, hogy egyre több utazási iroda felismerte az összefogás szükségességét - fejti ki Kurucz János, a repülőjegy-értékesítések területén piacvezető Vista ügyvezető igazgatója, aki örömmel tapasztalja, hogy megszűntek a presztízstermékek: senki nem szervez már utazást csak azért, mert azt a versenytársa már megtette. Az egy-egy területen legnagyobb tapasztalattal bíró, így a legjobb ár-érték arányú terméket kínáló társaságok a maguk piacán fejlődnek, a többi terméket a másik területek specialistáitól veszik meg.

Kurucz János is erős síszezonról beszél, hozzátéve: náluk az egzotikus utak iránt sem csökkent jelentős mértékben a kereslet. Szerinte mára kialakult az a réteg, amelyik csökönyösen ragaszkodik az utazás élményéhez, és szerencsére ebbe a körbe nem csak a felső középréteg tartozik. A repülőjegy-forgalomban mégis egyértelmű visszaesést érzékel, de ez a folyamat már korábban megindult, amihez a fapadosok térnyerése mellett az autós utazások számának növekedése is hozzájárul.

Meichl Zoltán