Azonnali hatállyal be kell szüntetni azt a biztosítói gyakorlatot, amely szerint a gyorsított kárrendezés során a vétlen károsult autósnak a nettó javítási érték 30-50 százalékát kitevő összeget ajánlanak fel, korábban szóban, január óta levélben - jelentette be Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke.

A biztosítótársaságok arról sem tájékoztatják az ügyfeleket, hogy az egyezség elfogadása egyben a pótszemle jogáról való lemondást is jelenti, ami a gyakori mögöttes sérülések miatt is károkat okozhat az ügyfélnek - tette hozzá. Gablini szerint a legfrissebb gyakorlat, hogy az értesítés sms-ben érkezik, de olyan esetről is van tudomása a szövetségnek, amikor a biztosító egyszerűen kézbesíti az egyezségi összeget.


Egy másik súlyos probléma az elnök szerint, hogy más európai országokkal szemben - ahol a gépkocsi kárkori értékének minimum 100, de akár 130 százalékáig terjed a javíthatósági érték - Magyarországon általánosan bevett gyakorlat, hogy az autó értékének 50-70 százalékát meghaladó javítási költségek felett gazdasági totálkárosnak minősül a jármű. Utóbbi esetben az ügyfél dönthet a többlet kifizetéséről, ellenkező esetben pedig általában illegális autóbontókba, esetleg új forgalmival ismét az utakra kerülhet a gépkocsi - hangsúlyozta Gablini.