A Napi Gazdaság cikke

Kedvezőnek tűnhet a lízingcsalások számának alakulása is - az elmúlt évben közel ezerrel csökkent az ilyen ügyben indított eljárások száma -, ám ebben az esetben azzal is illik számolni, hogy a válság hatására drasztikusan visszaesett az autóértékesítés, a lízingcégek pedig - a korábbi rossz statisztikák alapján - sokkal jobban odafigyelnek a szerződéskötéskor. Megtehetik, sokkal kevesebb üggyel kell foglalkozniuk.

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) adatsoraiból kiderül: a visszaélések tekintetében nem sikerült elmozdulni: a legfertőzöttebb területnek továbbra is Budapest számít. Tavaly a gépjárművek kétharmadát, ezen belül a személygépkocsik 73 százalékát Budapestről vitték el.

A rendőrhatóság szerint az elmúlt évek csökkenő csalási statisztikái egyértelműen annak köszönhetőek, hogy Magyarországon szigorú a szabályozás, az autókhoz törzskönyvet adnak és bevezették a kötelező eredetiségvizsgálatot. A járműtörzskönyv persze csak itthon védte az autósokat - az okmány ismeretlen más országokban, s így a külföldi közlekedésrendészeti hatóságok nem is ellenőrzik annak meglétét a Magyarországról "exportált" autók esetében.

Híreink szerint a bűnüldöző szervek aggódnak az eredetiségvizsgálat szabályainak enyhítése miatt: az elmúlt évben módosított szabályok szerint az Európai Gazdasági Közösségből és Svájcból behozott autók esetén nem feltétele a forgalomba helyezésnek a kötelező eredetiségvizsgálat.