Így működött Orbán és Simicska médiabirodalma

A Kreatív több mint nyolcvanezer közbeszerzési és reklámozási adat elemzése után kiszámolta, leírta és lerajzolta, hogyan épült fel és működött az előző Orbán-kormány alatt Simicska Lajos médiabirodalma. Mennyi pénzt költöttek? Hogyan folyt magánzsebekbe több tízmilliárd adóforint? Kik üzemeltették a rendszert? Gyurcsányék vagy Orbánék voltak a mohóbbak?
Napi.hu, 2015. február 18. szerda, 10:58
Fotó: Napi.hu

Az elmúlt több mint fél évben hónapokat töltött azzal a Kreatív csapata, hogy átböngésszék az Orbán-kormány közbeszerzéseit és elemezzék reklámozási gyakorlatát. A Corruption Research Center of Budapest segítségével 102 667 cellányi közbeszerzési adatot és a Kantar Media adatbázisában szereplő 629 730 cellányi reklámköltési adatot vizsgáltak meg, ezután leírták és vizualizálták, hogyan épült ki és működött olajozottan az előző Orbán-ciklusban a teljes magyar médiát átalakító, adófizetői pénzt magánzsebekbe juttató média- és reklámipari korrupciós modellre hasonlító rendszer.

Forrás: Kreatív



Az elsőre bonyolultnak tűnő gépezet legfontosabb célja a kormányközeli média hízlalása és állami pénz kivétele volt - állapítja meg a Kreatív cikke. Mindennek legnagyobb haszonélvezői az elmúlt hetekben kegyvesztetté váló Simicska Lajos és kiterjedt üzleti kapcsolatai voltak.

Forrás: Kreatív


Mindez nagyjából eddig is ismert volt, most azonban adatokkal is bizonyították a tudatos pénzmozgatást, illetve pontosan látható, mikor melyik médiacég járt jól és kiket próbáltak ellehetetleníteni.

 

Forrás: Kreatív

A Kreatív a szöveges elemzés mellett 45 interaktív ábrán tette elérhetővé bárki számára a 2010-2014 közötti közbeszerzési és a 2006-2014 közötti reklámköltési adatokat.

A legfontosabb tények:

  • A kommunikációs közbeszerzések teljes összegének közel felét egy induló mellett, vagyis verseny nélkül osztotta ki az állami szektor az előző kormányzati ciklusban.
  • Minél több pénzt lehetett elvinni egy közbeszerzésen, annál kevesebb volt az induló.
  • A teljes összeg közel kétharmadát mindössze három ügynökség nyerte meg: az I.M.G., a Vivaki és a Bell & Partners. Közel háromnegyedét pedig öt ügynökség.
  • A legtöbb pénzt nyerő tíz ügynökség/média között hat olyan van, amelyeknél kormányzati, vagy a kormánypárt gazdasági hátországához köthető kapcsolat mutatható ki.
  • Azokban a médiatípusokban, amelyekben a kormányközeli üzletembereknek tulajdonosi érdekeltségük van, vagy amelyekben van olyan médium, amely a kormányhoz lojálisnak mondható (napi- és hetilapok, plakátcégek, rádiók, televíziók), ott az állami szektor, illetve az általuk választott médiaügynökségek a hirdetési pénzek túlnyomó többségét kormányközeli médiumokban költötték el.
  • Az, hogy az állam a hozzá hűséges médiacégeket hirdetéssel támogatja a korábbi Gyurcsány-Bajnai kormányoknál is kimutatható, azonban ilyen aránytalanság és állami piactorzító hatás korábban nem volt jellemző.
  • Számos olyan médiacég van, amelynél olvasottsági/nézettségi/látogatottsági adatok nem igazolják az állami reklámköltést, vagyis azok a médiacégek is bőven kaptak állami hirdetéseket, amelyeket csak nagyon kevesen néztek, olvastak, hallgattak.
Forrás: Kreatív

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

nemhiszem, 2015.02.18 15:14

@kukoritsayaaanosh: Nem lenne ezzel semmi probléma, ha pl ők ötször annyi adót fizetnének, ha már úgy gondolják hogy jó helyre megy mi ellenzők meg ötödannyit.
Hamar megértenék mit próbálsz tudtukra hozni :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kukoritsayaaanosh, 2015.02.18 14:54

laci és tarnaveni, hogy ti mekkora utolsó hűbéres retardált talpnyaló szolgák vagytok! ORBITÁLIS NEMZETI KORRUPCIÓT tár fel a vizsgálat és ti azzal nyugtatgatjátok a kereszténykonzervatív kispolgári lelkiismereteteket, hogy ez nem baj, mert magyar emberek lopták el tőletek a hatalmas pénzeteket, nem osztrákok. Hogy ti mekkora magyarszolga gyökerek vagytok! Az elős sor a helyetek a békemeneteben!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nitro, 2015.02.18 12:34

@tarnaveni: A STRABAG még mindig a legtöbb pénzt keresi a közbeszerzéseken.
Hogy? Azt állítod hogy a STRABAG korrupt? Akkor, a közbeszerzések is korruptak?
A fidesz ígérte elszámoltatás elmaradt, de a talicskázás az megmaradt. :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tarnaveni, 2015.02.18 12:12

Ez így működik jól és ez vonatkozik a KÖZGÉPRE is. Magyar vállalat aminek örülni kell mert itt adózik. Szemben a szocik alatt kaszáló osztrák STRABAG céggel, aki talicskával tolta ki a több százmilliárd nyereséget Ausztriába (igaz, hogy egy-pár milliárdocska visszacsurrant az mszp zsebébe is). Azt meg mindenki tudja, hogy a magyarnál irigyebb nép nincs a Földön. Ezt bizonyítja a Kreativ sok hónapos ?ingyen? munkája is csak azért, hogy bizonyítson. A kommentezőknek teljesen mindegy, hogy melyik cég nyer valamilyen tendert el.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

henker, 2015.02.18 12:07

@lacilacilaci:

te észlény, ha én kirabolom a családi kasszádat, akkor majd ne rinyálj, mert a pénzed az országban fog maradni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html