Így tennék híressé a magyar buszgyártást

Hazai cégek összefogásával és magyar mérnöki tudás alkalmazásával lehetne ismét híres a magyar buszgyártás. Az eddig reménytelennek tűnő vállalkozást most Mészáros Csaba, az Evopro tulajdonosa igyekszik összehozni. Az egykori NABI buszgyár megvétele után a legkorszerűbb, elektromos hajtású és modulrendszerű buszokat készítenének – a CsabaMetállal már együttműködési szerződést is kötöttek.
Szakonyi Péter, 2013. december 18. szerda, 16:57
Fotó: Napi.hu

Együttműködési megállapodást kötött a NABI - amely már MABI névre "hallgat" és a CsabaMetál. A külpiacokon, elsősorban az Egyesült Államokban korábban sikeres NABI és a buszgyártásra törő békéscsabai cég megállapodása egy nemzetközi méretben is jelentős buszgyártási összefogást hozhat létre. Létezik ugyan már egy nemzeti buszprogram - vonta meg a különbséget Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. vezérigazgatója -, de annak lényege a beszállítói kapacitás növelése.

A most alakuló szervezet arra számít, hogy a jövő évben meghirdetendő hazai buszbeszerzési tendereken már főleg magyar cégek alkatrészeiből álló buszok szerepelnek sikeresen. A helyközi és városi buszok sürgető cseréjének egy része - a tervek szerint - már elektromos és hibrid hajtású, moduláris felépítésű járművekkel valósítható meg. Az Evopro tervezői által kidolgozott tervek szakítanak az eddigi "hagyományokkal", ezért ezek a buszok már többfunkciós szerkezeti elemekből épülnek.

Az ülések egyben merevítő funkciót is ellátnak, a nagy teljesítményű akkumulátorok tárolórekeszei pedig a váz részét képezik. Az új magyar buszok a NABI-nál már bevált könnyű, kompozit karosszéria elemekből készülnek - ezek 30-50 százalékkal kisebb súlyúak, mint jelenlegi társaik.

Az amerikai akkumulátorokat Kínában készítik - és ez az utóbbi ország lehet kooperációban egy kínai partnerrel a magyar szellemi termékek egyik jelentős piaca is. A buszgyártás ugyanis szinte mindenütt a teherautó gyártás mellékterméke - mutat rá Mészáros Csaba -, az Evopro mérnökei által megtervezett buszcsalád azonban nem csak könnyebb, korszerűbb, de egy sor technológiai újítást is tartalmaz. A kiegészítő dízelmotorral is felszerelt buszok bemutatására a BMW I3-as elektromos autójának piacra lépésével egyidejüleg kerül sor, s ez nem véletlen, mert - a magyar cég tulajdonosa szerint - a bajor gyár autójának felépítése a magyar buszéhoz hasonló alapelven nyugszik.

A buszgyártásra a volt Csepel Auto korábbi gyárában Szeghalmon, illetve a korábbi Ikarus gyárban, Mátyásföldön kerül majd sor. A NABI szakmai tudását a még aktív Ikarus, illetve Csepel Autógyár és a nemzetközi tapasztalatokat szerzett hazatelepedett fiatal mérnökök tapasztalataival lehet ötvözni. A mátyásföldi K+F központ is a hazai tudásra épít - ezt kívánják egyesíteni az Evopro cégcsoportnál dolgozó több száz mérnök szaktudásával. Mészáros Csaba szerint az új fejlesztő központ nem csak az autóbusz, hanem egy igazi járműfejlesztési központ lehet, akár a földalatti, villamos vagy hajó tervezésre is alkalmassá téve.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2013.12.19 03:28

Egy újabb Sólyom ügy!Merjünk nagyot álmodni!Aztán majd felébredünk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2013.12.18 21:10

@Abbe:
Pedig fél napra is leköthetnek vele egy lézervágós céget, mármint kompletten az egész buszpark emblémáival.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2013.12.18 20:46

@acdc: Az igaz, hogy itthon ragasztják rá, de a medália attól még lehet kici olco kinai:)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2013.12.18 20:43

@Abbe: A "nemzet új busza" a tuti.
Van rajta, itthon ráragasztott Rába-Volvo embléma.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2013.12.18 19:55

@jobbajobb: Nehezedre esne ha néha gondolkodnál?

A magyar autóbuszgyártást és a Videotont a másfélfejű privatizálta, a kocsija rendszáma MDF 00X volt. Aztán láttuk, hogy hova jutottunk...
A Messiásod hű támogatója a hazai ipar védelmében 300db Mercedes autóbuszt vásárolt, ill. lizingelt. Úgyhogy busz ügyben a jobboldalon pofa alapállás!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html