Felértékelődik az országos tévék és szatellitcsatornáik szerepe
"A tv-piac tavaly érte el a mélypontot, így előrejelzésünk szerint idén már 4-5 százalékos növekedés várható" − mondta Simon Zsolt, a Tv2-t működtető MTM-SBS Zrt. vezérigazgatója, aki szerint 2012-ben olyan mértékű volt a visszaesés, ami veszélybe sodorta egyes márkák, termékek terjesztését is, ezért jövőre a márkaépítés mellett a televízió szerepet fog kapni a trade marketingben is (a marketing új területe, amely nem csupán közvetlenül a fogyasztóra, hanem a kereskedőre is fokuszál). Bizonyos kategóriák növekedése mellett (mint például vény nélküli gyógyszer, e-kereskedelem, szolgáltatás) a kkv-k televízióban való megerősödését várja a szakember, a viszonylag alacsony tv-hirdetési árak új hirdetőket vonzanak majd be, korábban nem látott lehetőségeket kínálva − tette hozzá.
Az országos tévék és szatellitcsatornáik szerepe felértékelődik, mivel komoly programinvesztícióra és kiszámítható teljesítményre csak a két nagy tévés csoport képes. A spotok mellett várhatóan nagy hangsúlyt kapnak az integrált kommunikációs megoldások, amelyekhez az országos tévék által kínált helyi gyártású műsorok nyújtják a legtöbb lehetőséget. Ennek köszönhetően beindul a piac koncentrációja, így az országos tévék és holdudvaruk piaci növekedését várják. A két nagy televízió terjesztési piacra való belépése, új csatornáik beindítása a piacon már jelen lévő csatornák számának csökkenését, a kábelkínálat tisztulását vonja majd maga után, ami középtávon jelentősen behatárolja a kábelcsatornák nagy részének reklámpiaci lehetőségeit.
Konszolidáció előtt a tévés szegmens
A televíziós reklámpiac ötszázalékos csökkenésére számít idén az RTL Klub − mondta lapunknak Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója, aki nem számít arra, hogy jelentősebb csatorna jelenne meg a televíziós piacon. Kolosi szerint a piac már ma is nagyon telített, ezért előbb-utóbb el kell indulnia egy konszolidációs folyamatnak, s e téren jelentős lépés volt, hogy az RTL tavaly megvásárolta az IKO-csatornákat. (A csomagba tartozik a Cool, a Film+, a Film+2, a Reflektor, a Prizma, a Sorozat+ és a Muzsika TV).
Szintén az elmúlt év egyik nagy lépése volt az RTL II elindítása, idén pedig az új csatorna megerősödését várja a szakember. Az RTL idei nagy újítása, hogy januártól együtt értékesítik az RTL II, a Cool és a Film+ reklámidejét, s ezeken a csatornákon ugyanabban az időben ugyanazokat a reklámokat sugározzák. Ezáltal (miközben a néző három, egyenként néhány százalékpontos közönségarányú csatornát néz), ez a megoldás a hirdető számára olyan, mintha egy 10-11 százalékos közönségarányú televízión helyezné el a reklámokat, vagyis a spot "erősebb", mint bármely kábeles csatornán külön-külön.
Az RTL Klub ugyan csak a hónap végén mutatja be a piacnak és a sajtónak az idei újdonságait, Kolosi annyit elárult, hogy a fő csatorna mellett − ahol egy újabb napi sorozatot is indítanak, Éjjel-nappal Budapest címen − a kábeles csatornákon is várhatóak újdonságok. Kolositól azt is megtudtuk, hogy az RTL Klub és a TV2 csoport versenyében nem számít az idén különösebb változásra a korábbi évekhez képest, az RTL továbbra is megőrzi majd egyértelmű piacvezető pozícióját.
Idén a rádió nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából
A magyarországi reklámpiac idén tovább csökkenhet vagy jobb esetben stagnálhat − mondta Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, aki emlékeztetett arra, hogy egyes kutatások szerint az amerikai és a távol-keleti piacon növekedés várható 2013-ban, ezekhez képest Európában kisebb mértékű gyarapodás lehet, míg Kelet-Közép-Európában csökkenést prognosztizálnak a kutatók. Erre vonatkozó előrejelzések már érkeztek a televíziós piacról − tette hozzá Turi. A jelentős lapkiadó vállalkozások esetében pedig az lehet a legfőbb kérdés, hogy mennyire tudják az online-ra terelni a hirdetőket.
A rádiós piacon viszont a korábbiakhoz képest ma már kevesebb a kérdőjel, mint korábban − folytatta Turi, aki szerint konszolidálódni látszik a piac, bár egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a Neo FM frekvenciájával. A novemberben megalakult Magyar Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének érzékelhető pozitív hatása lehet a piacra − tette hozzá Turi, aki egyben az egyesület elnöke is. A szervezet fő célja az iparági integráció segítése, a piaci szereplők érdekképviselete és érdekérvényesítése, legfontosabb feladata pedig a rádiós hallgatottságmérés körül kialakult helyzet megnyugtató rendezése. (Az egyesület által meghirdetett hallgatottságmérési pályázatot a TNS Hoffmann Kft. és a Mediameter nyerte meg.) Turi várakozásai szerint idén fejlődni fog a rádiós piac és százalékosan nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából. Azt is megjegyezte, hogy miközben a Class FM továbbra is meg akarja tartani piacvezető pozícióját, felelősségteljes szereplője kíván lenni a rádiós piacnak.
Mérséklődhet a print zsugorodása
Összességében lassuló csökkenési tendenciát vár az idei évre a Sanoma Media Budapest − mondta Szabó György vezérigazgató. A médiapiac szempontjából annak nincs különösebb jelentősége, hogy stagnál vagy csekély mértékben emelkedik a magyar gazdaság, mert a médiapiac plusz/mínusz egy százaléknyi GDP-eltérésre még nem reagál − folytatta a vezérigazgató, aki azt is hozzátette: továbbra is igaz, hogy a válságadók összege nagyobb, mint az egész hirdetési piac nagysága, ami jól jellemzi a médiagazdasági állapotokat.
A cég várakozásai szerint a print- és a televíziós piac zsugorodása már enyhülni fog 2013-ban. A zsugorodás mértéke már nem fogja elérni a 2012-es csökkenés mértékét, különösen szerencsés esetben még egy általános stagnálás is elképzelhető. Vagyis az idei tendencia a tavalyihoz képest várhatóan pozitívabb lesz, mint volt 2012-ben.
Az online hirdetési piac idén is érezhetően nőni fog, amiből a nagy nemzetközi szereplők mellett várhatóan a hazai online cégek is részesülnek. Az online költések emelkedése mellett továbbra is robbanásszerű bővülést lát a Sanoma Media Budapest a mobilhirdetési piacon, ami akár a tavalyi három-négyszeresére is nőhet. A Sanoma olyan mértékben gyorsuló növekedést sem zár ki, aminek eredményeként a mobil a teljes online piac tíz százalékát is megközelítheti a jövő év végére.