A korábbiakhoz képest rendhagyó módon idén, a nemrég létrejött AMC összefogásával közösen szervezik dinnyepromóciós akciójukat a nagy áruházláncok - sorukban a CBA, a Spar, az Aldi, az Auchan a Metro és a Lidl. Az országos akcióra, mindig változó helyszínek, illetve roadshow keretében július 19. és augusztus 20. között kerül sor, lehetőség szerint azonban ezt követően is folytatnák a kóstoltatásokat.

A június 15-vel létrejött új szervezet, az AMC, amely koordinálja a magyar agrármarketinghez kapcsolódó aktivitásokat, amelynek jelenleg talán a leginkább nagyszabású pontját az országos dinnyepromóció alkotja - hívta fel a figyelmet Lipcsey György, az AMC ügyvezető igazgatója a kampány beharangozó sajtótájékoztatóján. Már tavaly is indítottak dinnyekampányt a kereskedelmi láncok, de akkor még külön-külön akcióztak, idén viszont egy sokkal komolyabb, jelentőségteljesebb kampányt kívánnak folytatni, amelynek fő eleme az áruházi kóstoltatás lesz. A dinnyetermesztők jelezték, hogy az idei termés, mind mennyiségben, mind minőségben kiválónak ígérkezik és a piacon újfajta, kevésbé ismert fajták hódítanak egyre nagyobb teret, mint például a mag nélküli, a magasabb cukortartalmú, illetve a pultállóbb (tovább eltartható) fajták.

Az idei kampányban 6 áruházlánccal közösen, mintegy 114 helyszínen lesz kóstoltatás, illetve ismeretterjesztés a dinnye tulajdonságairól, élettani hatásairól. Emellett hat helyszínen az Erzsébet táborokban is kóstoltatnak az idei évben, így a magyar dinnye akár több tízezer gyerekhez juthat el. A dinnyeakció helyszíneit az Agrármarketing Centrum Facebook oldalán, (illetve hamarosan honlapján is) lehet majd nyomon követni.

Lipcsey arra a kérdésre, hogy mennyi lehet a promóció költségvetése, egyelőre nem tudott választ adni, arra hivatkozva, hogy a végösszegre csak a kampány lezárultával derülhet fény. A közös kampányból ugyanakkor kimaradt a Tesco, amelynek a szervezők szerint profán oka van: a NAK mindenkit megszólított, ám a Tesco elutasítás ahhoz köthető, hogy nem tudta beilleszteni a saját promóciós struktúrájába a kampányt. A lánc saját kóstoltató pultotokat tart fent és külön tartja magyar dinnye akcióját.

Visszakövetelik a nagyhatalmi státust

Miközben Magyarország 2002 elején még a világ harmadik legnagyobb dinnyeexportőre (görög-és sárgadinnye egyaránt) volt - 9 ezer hektárnyi termőterülettel és 180 ezer tonnányi össztermeléssel, addig 2010-re a termőterület 4500 hektárra, a termésmennyiség pedig hatvanezer tonnányira zsugorodott, miközben az exportvolument nézve az első tízből is kiszorultunk - ismertette a piaci helyzetet Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. Egyebek között a kiskereskedők dinnyepromóciós programjainak, illetve a NAV és a Nébih feketegazdaság visszaszorítása érdekében tett lépéseinek köszönhetően sikerült nagyobb piacot teremteni a dinnyének, így mostanra a termőterület 6 ezer hektárra emelkedett, miközben már 11 ezer családnak nyújt megélhetést. A fő termőterületeket Békés, Heves, Szabolcs-Szatmár és Tolna megye alkotják.

Magyarország éves dinnyefogyasztása jelenleg 15kg/fő, amely átlagos-közepes fogyasztási szintnek számít nemzetközi szinten. A melegebb vidékeken nagyobb a fogyasztás volumene, hazánk a dinnye termeszthetőségének legészakibb határterületén fekszik. Az agrártárca és a társszervezetek ugyanakkor eltökéltek abban, hogy ösztönözzék a hazai dinnyefogyasztás növekedését - magyarázta Nagy. Ebben érdekes módon, nem csak a kereskedelem és a marketing, hanem a globális éghajlatváltozás is segíti őket - a felmelegedés ugyanis hozzájárul a termesztett dinnyék minőségének javulásához. Manapság nemzetközi színtéren is intenzíven zajlik a termékfejlesztés és a mennyiségi szempontok helyett sokkal inkább a minőség kerül előtérbe.

A választék minden korábbit felülmúl

Nagy elmondta, hogy amikor az ország vezető dinnyehatalom volt, egészen más piaci körülmények uralkodtak: jellemzően konstans fajtákat termesztettek és korántsem volt ekkora kínálat. 10-20 évvel ezelőtt a fekete héjú dinnye volt jellemző a hazai piacon, amelynek a héj szerkezete hamar szétesett és a pulton tarthatósága annyira gyenge volt, hogy a tartósabb fajták fokozatosan kiszorították.

Mostanra a kínálat soha nem látott módon kibővült, így például megjelent a magszegény dinnye, amely sokkal ropogósabb, mint a mag nélküli dinnyéknél és velük szemben nincs kásás jelleg. E fajtáknak drágább, bonyolultabb a termelhetősége, ám a minisztériumnál igyekeznek ösztönözni, hogy a termelők közül egyre többen álljanak át erre a típusra. Ezzel együtt az idősebb generációk által megszokott fekete héjú dinnye is újra szélesebb körben megjelenik majd a piacon.