A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő külföldiek száma 8,1 százalékkal, 4,13 millió főre bővült, a külföldiek vendégéjszakáinak száma csaknem 900 ezerrel, 11,3 millió éjszakára nőtt. Ez 8,5 százalékos növekedést jelent, ami messze felülmúlja a Magyar Turizmus Zrt. 3,6 százalékos célkitűzését. A szállodákban ennél is jobb arányokat mutat a statisztika: a külföldi vendégéjszakák száma itt átlagosan 11 százalékkal emelkedett 2011-hez képest. A külföldiek fő célpontja Budapest és környéke: az összes vendégéjszaka 59 százaléka ide köthető, s a növekedés is a leglátványosabb, 12,5 százalékos. Ráadásul a külföldi szállásdíjbevételek 70,5 százaléka, 68 milliárd forint is itt csapódott le.

A látszólag kedvező adatok ellenére a fővárosi szállodáknak komoly kihívást jelentett az év. Hiába nőtt ugyanis a vendéglétszám, a Malév leállása után a fővárosba érkező, fapados légitársaságokat használó fiatal ügyfélkör számottevően alacsonyabb költési kategóriát képvisel. Épp ezért megtévesztő például az az adat, amely szerint tavaly a négycsillagos házak vendégforgalma nőtt a legdinamikusabban − 18,1 százalékkal −, miközben a szobákat a bécsi hasonló szállodák árainál 40−60 százalékkal olcsóbban kellett kiadni. Jól mutatja a helyzetet, hogy a KSH októberi adatsorában a három−öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára szeptemberben 9300 és 41 700, decemberben már csak 8090 és 28 200 forint között volt, holott a forint számottevően gyengült az év utolsó heteiben.

Egyelőre kérdésként merül föl a fővárosi szállásadók előtt, hogyan kezeljék a "partizni" vágyó fiatal városlátogató külföldi vendégeket. Egyes nézetek szerint kétes és a turizmus középtávú fejlődése szempontjából kifejezetten káros Budapest új "imidzse", amely a féktelen, olcsó dorbézolások és a romkocsmák világaként, Európa egyik fő bulihelyszíneként aposztrofálja a magyar fővárost. Az ide látogató fiatalok nem költenek sokat, ráadásul józanabb fejjel, családot alapítva korántsem biztos, hogy az ilyen hírnévvel bíró desztinációkat választják a későbbiekben.

A másik pólus álláspontja szerint amennyiben megfelelő élményekkel gazdagodnak, igenis visszatérő vendégek lesznek, akik a későbbiekben akár más attrakciókra is kíváncsiak lehetnek és arra áldoznak is. A furcsa helyzetet mindennél jobban jellemzi az, amit az egyik belvárosi négycsillagos szálloda vezérigazgatója mondott a Napi Gazdaságnak: mai vendégkörük zöme számára teljes meglepetést és épp ezért már-már félelmet okoznak a szálloda szolgáltatásai (már ami az igénybevételt illeti), mert a mai ügyfélkör ennél sokkal alacsonyabb színvonalhoz szokott hasonló összegért − ilyen színvonalú szállodákban még soha nem szállt meg.