Bár mennyiséget tekintve a forgalom 2 százalékkal nőtt a negyedik negyedévben, az előző évi hasonló periódushoz képest, a piac értékben stabil maradt, mivel az árszínvonal átlag 2 százalékkal alacsonyabb lett - mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. Az árszínvonal csökkenését több tényező együttes hatása eredményezte: nőtt a kereskedelmi márkás termékek és az olcsóbb kereskedelmi csatornák forgalma, valamint az akciós értékesítés. Magyarország mellett 1-2 százalékkal alacsonyabb átlagárakat regisztrált a Nielsen Svájcban, Lengyelországban, Spanyolországban és Portugáliában is. A többi országban már emelkedtek az átlagárak, sőt Nagy-Britanniában, Törökországban és Dániában 3 százalékot meghaladó mértékben. Mennyiségben a napi fogyasztási cikkeknél a negyedik negyedévi plusz 2 százalék nagyobb, mint a növekedés aránya tíz másik országban, például Hollandiában, Belgiumban, Ausztriában, Csehországban. Sőt, Görögországban és Németországban már a harmadik egymást követő negyedévben csökkent az eladott árumennyiség az előző évi hasonló periódusokhoz viszonyítva. A legnagyobb ütemben a negyedik negyedév során Törökországban bővült az élelmiszer-kiskereskedelem piaca, értéket tekintve 9 százalékkal. Szlovákiában 7, Írországban 5 százalékos volt a növekedés. Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,6 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a tavalyi negyedik negyedév során, addig a mennyiségi növekedés átlaga még viszonylag kis mértékű, 1,1 százalékkal - állapítja meg Szalókyné Tóth Judit a tavalyi és egy évvel korábbi negyedik negyedévek összehasonlítása alapján. Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,5 százalékot ért el október-decemberben, a vizsgált húsz országban, az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest.