A Napi Gazdaság cikke

Az új gépjárművásárlások finanszírozásának szabályozása jelenleg két lehetőséget vet fel: a külföldi finanszírozók kerülnek helyzetbe a devizában keresők finanszírozásakor vagy a tartós bérleti konstrukciók nyernek ismét teret - állítja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) rendelete nyomán 2009-ben eltűntek a magyar autópiacon korábban jellemző önerő nélküli, hosszú futamidejű devizahitelek. A 20 százalékos önerő befizetését előíró, maximum 8 éves futamidejű konstrukciók nyomán az autókereskedőknek jócskán át kellett értékelniük a fizetőképes kereslet definícióját.

Mint Erdélyi Péter, az MGE társelnöke a Napinak kifejtette: a szakma bőven elegendőnek találta a tavaly bevezetett pénzügyi szigorításokat, amelyek mind a vásárlói, mind a kereskedői és a finanszírozói oldal számára megfelelő garanciákat jelentettek.

Az állam azonban most olyan szinten avatkozik bele az autópiaci folyamatokba, amennyire már nem lenne szabad - jelentette ki Erdélyi Péter. A pénzügyi szabályozás szigorítása kalkulációs tényezőket befolyásol például azzal, hogy magasabb önerőt rendel a devizahitelekhez.

Az MGE társelnöke egyetért azzal a felvetéssel, hogy ez kedvezőtlenül hat az alacsonyabb kategóriájú gépjárművek eladására, miközben a valódi vásárlóerő nemzetközi viszonylatban is ezen a területen van jelen a legerőteljesebben. A pénzügyi felügyelet emellett elfeledkezett azokról a potenciális ügyfelekről - tette hozzá Erdélyi -, akik magyar állampolgárok, de devizában veszik fel a fizetésüket és egyébként rendkívül jó adósnak számítanának az autópiacon. Ők jó eséllyel külföldön vásárolhatják és finanszíroztathatják majd autóikat.

A lízingcégek a szövetségen keresztül próbálják meg érdekeiket érvényesíteni, a kereskedői jutalékrendszer módosítása pedig lényegi változást nem hoz majd a piacon. A körültekintő hitelezésről szóló kormányrendelet Erdélyi Péter szerint nem elég körültekintő: míg a pénzügyi szabályozás tavalyi szigorítása az autókereskedelem minden résztvevője számára elegendő biztosítékot jelentett, addig az új szabályozás mindenkinek árthat. A lízingcégek akár az ügyfelek több mint kétharmadát utasíthatják majd el különösebb indoklás nélkül - véli Erdélyi. A szabályozás a forintalapú lízing vagy a tartós bérleti konstrukció térnyeréséhez vezethet. A jutalék-visszaírás ellen az MGE-nek nincs kifogása, a szervezet vezetőjének megfogalmazása szerint a "kérdés önmagát oldotta meg", a meg nem szolgált jövedelmek visszajuttatását az egyesület is támogatja.

Az MGE 2010-es autópiaci prognózisának kialakításakor már figyelembe vette a pénzügyi szabályozás szigorításait, ezért továbbra is fenntartja az idei 65 ezres személyautó és 11 ezer kishaszonjármű eladására vonatkozó előrejelzéseit. Az első négy hónap várhatóan erőteljes visszaesése után Erdélyi szerint az év közepére helyreállhat az egyensúly a magyarországi gépjármű-kereskedelemben.

Az autópiaci szereplők érdekérvényesítéséről Erdélyi Péter úgy vélekedett, hogy a parlamenti választások küszöbén nyilvánvalóan nem lesz már nagyobb beleszólása a szakmának a pénzügyi szabályozás kérdéseibe - utána az új kabineten múlik majd, mennyire veszi figyelembe az iparági szereplők véleményét.