Ötvenezer forint fölé ugrott a kötelező biztosítás díja

Tovább drágult az idén a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, és az áremelkedés nem áll meg. Jó hír viszont, hogy a baleseti adót felváltotta a biztosítási adó, így átláthatóbb lett a díjszabás.
Herman Bernadett, 2019. január 5. szombat, 12:28
Fotó: MTI Fotó

Az idén is emelkedik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) díja, de már csak kisebb mértékben. "Átlagosan 5 százalék alatti mértékben drágultak a biztosítások tavalyhoz képest" - mondta a Napi.hu-nak Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) gépjármű szekciójának az elnöke.

Az alkuszok ennél nagyobb mértékű, 8-10 százalékos díjemelkedésre számítottak az idén. Az áremelkedés legfőbb oka, hogy egyre nagyobbak a károk, az alkatrészek ára emelkedik, a rezsióradíjak is nőnek. Egyre több az autó, a benzin pedig viszonylag olcsó, így az emberek sokat használják a járműveket. Ez a trend meg is maradhat, ezért a szakember további áremelkedésre számít a kgfb-piacán, mivel a kárköltségek jelenleg gyorsabban nőnek, mint a biztosítási díjak.

A kötelező egyre drágább, tavaly decemberben az éves átlagdíj átlépte a 40 ezer forintos lélektani határt a Netrisk.hu kgfb-indexe szerint. Összesen 9 százalékkal nőtt a kötelező díja tavaly, amelyre akkor még 30 százalékos baleseti adót is kellett fizetniük az autók üzemben tartóinak. A közterhet is beszámítva az év utolsó hónapjában már csaknem 53 ezer forintra nőtt az éves díj.

Decemberben egy átlagos kötelező biztosítás díja a baleseti adóval már elérte az 53 ezer forintot

Az év legeslegvégén volt ugyan némi árcsökkenés, de még december 31-én így is csaknem 38 ezer forintba került egy átlagos biztosítás, vagyis az adóval együtt 49 ezer forintot fizethettek az autósok. Ez a visszaesés azonban átmeneti, szerepet játszott benne az a szezonális hatás is, hogy ekkor váltanak azok, akik még 2010 előtt vásárolták az autóikat, és közöttük nagyon magas azoknak az aránya, aki magas bónuszfokozatban vannak. Az év első hetében általában meredeken emelkedik az átlagdíj.

A kisautók biztosítása tavaly év végén valamivel olcsóbb volt az átlagnál, a 75 kilowattnál alacsonyabb teljesítményű gépjárművekre A0-s besorolásnál átlagosan 38240 forint, B10-es kategóriában 19420 forint volt a díj. A közepes, 76-150 kilowattos motorral rendelkező gépkocsik biztosítása A0-ban 51,4 ezer forintba került, B10-es besorolásnál pedig 24,7 ezer forint volt. Az ennél nagyobb autók kötelezője A0-ban átlagosan 64,7 ezer, B10-ben 33,5 ezer forint volt.

Az idén januártól fontos változás történt a kgfb-piacon. A korábban a fogyasztókat terhelő biztosítási adó megszűnt, helyette egy másik, szintén 30 százalékos kulcsú biztosítási adót vetettek ki erre. A közteher mértéke tehát nem változik, de a befizetést már nem a fogyasztótól, hanem közvetlenül a biztosítótól várja az állam, vagyis az autósok az idéntől bruttó kgfb-díjakkal szembesülnek. "A jogszabályváltozás adósemleges" - mondja Papp Lajos. Az alkuszok tapasztalata szerint a fogyasztók jól fogadták a változást, biztosításszakmailag is jó döntés volt a baleseti adó biztosítási adóvá történő konvertálása. Mindegyik, a piacon aktívan jelenlévő biztosító - ez 13 céget jelent - a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapja szerint új tarifát hirdetett, aminek az egyik legfőbb oka az adózás megváltoztatása volt, hiszen a korábbi nettó tarifák helyett most már bruttó díjakat tesznek közzé a cégek.

Az ügyfelek számára átláthatóbb az új rendszer. A baleseti adó idején folyamatosan fel kellett hívni a figyelmet arra, hogy a kalkulált kgfb-díjak nettó tarifák, azokhoz hozzá kell még adni a baleseti adót. Most már egyértelmű a díjszabás. Az alkuszi jutalékot nem érinti a váltás, a baleseti adó után a biztosítók nem fizettek jutalékot, az adónem változásával pedig minden biztosító módosította a közvetítőknek fizetendő jutalékarányokat is - mondta Papp Lajos.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

krix6, 2019.01.06 22:16

@antitroll:
Sosem nézegettem, hogy mennyi lenne nagyobb autóval és az első pár évet leszámítva mindig B10-ben voltam...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix6, 2019.01.06 22:14

@rotaryfun:
Ezek szerint a te értéked nulla...
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix6, 2019.01.06 22:13

@Warlock:
More, te csak kuporgasd a nyugdíjadat, ahhoz tán még értesz...
Egyébként meg az astra F típus rendkívül jól eltalált modell, 8 éve van meg de ezalatt csak féktárcsát és kipufogó dobot kellett cserélnem, a műszakira való felkészítés annyi, hogy lemosom...
:D

"Bérkommentelőnek se megyek akkor... "
Ja, hogy eddig puszta élvezerből nyaltad a s*ggeket?
LOL
Ne tedd more, G. sorosnál fizetnek is érte!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2019.01.06 20:55

@matyi2010: Wow, légyszi áruld már el milyen hykomatos kocsi indul 12ezres éves díjról, kispolák vagy mi?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.01.06 20:15

@krix6:
Ellenőriztem a minimum feltételekkel a K&H-nál és valóban kihozható annyiból amennyit mondtál. Minimál autó, minimál körülmények, azaz a lehető legkedvezőbbek.
Ugye nem ebből akartál átlagot számolni?
Ha viszont lefuttatom egy átlag autóval B5-el, akkor nagyon más a helyzet és az 50 ezer nem sok!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html