Autósok, figyelem: új díjszabást hirdettek a biztosítók

A biztosítók háromnegyede hirdetett új tarifát a január 1-jei váltóknak. 10-15 százalékos áremelkedésre számítanak a szereplők, a gyenge forint is ott lehet az okok között.
Herman Bernadett, 2019. november 2. szombat, 09:04
Fotó: Shutterstock

Meglepően nagy arányban hirdettek új tarifát január 1-től a biztosítók az autósoknak a most induló kampányban. A piacon aktív tucatnyi szereplő háromnegyede tett közzé október utolsó napján vagy a november 1-jei ünnepen friss számokat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján. Új árakkal rukkolt elő az Allianz, az Aegon, a Genertel, a Generali, a Groupama, a K&H, a Signal és az Union is.

Komoly kampány persze már nincs, hiszen egyre kevesebb autóst érint a január 1-jei kötelező felelősség-biztosítási évforduló. Gyakorlatilag csak azokra érvényes ez, akik 2010 január 1-je előtt vásárolták meg a járművüket. Ahogy cserélődik a gépjármű-állomány, úgy lesz egyre kevesebb a január 1-jei évfordulós váltó.

Több mint 1,2 millió érintett

Azért még mindig vannak szép számmal, akik nem váltottak autót vagy más járművet az elmúlt tíz évben. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint a forgalomban lévő járművek 22,89 százalékára még mindig januári évfordulós, a mostani kampány az 5 313 207 darabos közúti gépjármű-állományból még 1 216 013 gépjárművet, köztük több mint 726 143 személygépkocsit érint.

Az érintett ügyfelek szombattól tudják összehasonlítani a piacon elérhető lehetőségeket a meglévő biztosítójuk által ajánlott díjjal, amelyről az értesítést 50 nappal a biztosítási évfordulót megelőzően, november 11-ig kell megkapniuk a biztosítójuktól. A biztosítót váltóknak az aktuális szerződésüket a biztosítási évforduló előtt 30 nappal, vagyis legkésőbb december 1-jéig kell felmondaniuk, majd mielőbb, legkésőbb január 1-jéig meg kell kötniük új szerződésüket az új biztosítóval.

Tavaly 136 ezren váltottak

A tavalyi kampány során 136 ezren váltottak biztosítót, kevesebben, mint 2017-ben, amikor még 160 ezer váltó volt. Az ügyfelek között tavaly már csak hatvannyolcezer volt a személyautóval rendelkező magánszemély, a korábbi évben még százezren voltak. Az idén is lehetséges, hogy csak néhány tízezer autóst szólíthatnak meg a biztosítók, a többi váltó motorral vagy más gépjárművel rendelkezik.

Annak, hogy az év végén egyre kevesebben váltanak biztosítót, egyik oka lehet az autójuk öregebb életkora, valamint az ebben a körben jellemzően magas bónusz fokozat (mintegy háromnegyedük B10 besorolású). Éves átlagdíjuk ezért jóval alatta marad a teljes gépjármű állományénak, így a biztosítói ajánlatok közötti különbségek is kisebbek, mint más időszakokban. Mivel pedig az új ügyfeleknek ugyanolyan kedvezmények járnak, mint a régebbieknek, így ezeknek is kisebb a szerepük a versenyben - írja a Mabisz.

Áremelkedés várható

A díjakat a gépjármű-biztosításban érintett 13 társaság a saját üzleti stratégiájával összhangban kalkulálja ki, kárhányaduk (díjbefizetések és kárkifizetések aránya) valamint a piaci tendenciák - mint például a folyamatosan növekvő forgalomból következő baleseti statisztikák, a szervízdíjak és autó alkatrészárak alakulása - figyelembe vételével. Tavaly az egy kárra jutó kárfelhasználás több mint 12 százalékkal nőtt, megközelítve az 560 ezer forintot.

Emellett a munkaerőhiány és az alkatrészek drágulása is emelheti, átlagosan 10-15 százalékkal is a gépjárművek jövő évi kötelező felelősségbiztosítási díját (kgfb) - véli a CLB biztosítási alkusz cég. A drágulás most azokat is érzékenyen érintheti, akiket öreg járműveik és a legkedvezőbb B10-es bónuszfokozatuk miatt eddig megkíméltek - vagy legalábbis nem büntettek magasabb díjjal - a biztosítók. Korábban a Napi.hu arról is írt, hogy a forint gyengülése is emelheti a biztosítási díjakat.

Év közben is drágult

Tavaly a Netrisk.hu adatai szerint a kampányidőszakban 32 ezer forint körüli átlagdíjon kötöttek szerződéseket az autósok. Ők voltak az elsők, akik már a megváltozott adózási szabályok alapján kötöttek biztosítást, vagyis nem a baleseti adó nélkül kalkulált nettó, hanem a biztosítási adóval kalkulált bruttó díjat kapták meg ajánlatként.

Az idei évben a Netrisk kgfb-indexe szerint lassan, de biztosan emelkedtek a díjak. Az év elején még 47-48 ezer forint körüli tarifák már 52-53 ezer forint körül alakulnak. A 75 kilowattnál kisebb teljesítményű autók átlagos éves díja 54 ezer forint körül van A0-s bónuszfokozatban, B10-ben pedig 23 547 forint. A 76 és 150 kilowatt közötti autóké A0-ban 70,5 ezer, B10-ben csaknem 27 ezer forint. A 151 kilowattosnál is nagyobb teljesítményű autóknál A0-ban már 82 ezer forint fölött van az átlagdíj, B10-ben pedig 31 248 forint.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ilsi, 2019.11.02 11:23

3 HALOTT AZ m3-ON - 10 HALOTT ÉS 76 SÚLYOS SEBESÜLT A HOSSZÚ HÉTVÉGEN (2019. aug. 17)
- és csak vállvonogatás. Ha ez időben és térben egyszerre, egy helyen történne, az egész társadalom fölhördülne. De mivel ez pontszerűen, ?szépen? elosztva következik be, napirendre térünk fölötte. Autózás: fél lábbal a börtönben, fél lábbal a kórházban. Az élet költségei ? mondja a német autóipar. Emberek kényszerülnek kerekes székekbe ? jöhet az akadálymentesítés és a támogatás. Klaus Meyer-Abich, német filozófus: Az állam, mint harmadik szereplő (az autóipar és a sofőr után), minden évben megszervezi a tömeggyilkosságot. A tempólimit-viták is szép csendben elhalnak.

LEGYEN SEBESSÉGKORLÁTOZÁS A NÉMET AUTÓPÁLYÁKON?
A közlekedés-pszichológus, Bernhard Schlag, ésszerű tempólimit vitát indítana. Az Autobahn-ok azt a csalóka érzést keltik, hogy 250 km/h is biztonságos. ?Freie Fahrt für freie Bürger?? Szabad polgárok ? szabad száguldás? Németországban (No.-ban) dúl a vita. Bernhard Schlag a drezdai műegyetemen a közlekedésviselkedés pszichológiáját kutatja, továbbá a viselkedés- és a hozzáállás-változtatásokat, innovációknál és technikai lehetőségeknél.
ZEIT ONLINE (ZO): Schlag úr, mi motiválja az autóvezetőket, hogy tiltakozzanak a sebességkorlátozás ellen?
BERNHARD SCHLAG (BS): No.-ban nyilvánvalóan egy szokásjog vert gyökeret, miszerint mindenki hajthat olyan gyorsan, amennyire csak lehet. Semmi korlátozás. Némelyek ezt az amerikai fegyvertartással hasonlítják össze. Ez döbbenetes és problémás is egyben. Meglepő, hogy ezek az emberek külföldön betartják a sebességkorlátozást, bár néhol ez még 130 km/h-nál is alacsonyabb (Svájc). Ám abból kell kiindulni, hogy ezek a sofőrök félnek az ottani magas büntetésektől és nem a belátás fékezi őket. No.-ba érve aztán rálépnek a gázra.
ZO: És ez miért probléma?
BS: A politika olyan sokáig várt a sebességkorlátozással, hogy ezt ma jóval nehezebb lesz bevezetni. Itt olyasvalami hat, amit mi, pszichológusok, kedvezőtlen framingnak mondunk. Egy nyereségről is beszélhetnénk az összlakosság számára, de az autósok is 130 km/h-nál kevésbé feszülten vezetnének, mint 200 km/h-nál. Sajnos, No.-ban a tempólimit-vita nem ilyen pozitív kontextusban folyik, annak ellenére, hogy ezt sokkal ésszerűbb bevezetni, semmint a gyorshajtás szabadságát védeni.
ZO: Milyen előnyeit látja egy általános sebességkorlátozásnak?
BS: Az átlagsebesség csökkentése bizonyítottan kevesebb balesethez vezet, főleg személyi sérüléseknél, vagyis kevesebb ember halna meg az autópályákon.
ZO: Mekkora lenne a hatás? /ökobetyár/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html