Kötelező biztosítás: kilistázzák a rossz sofőröket

Több százezer autós szembesülhet azzal, hogy a károkozói pótdíj miatt a normál tarifa másfél-kétszeresét, extrém esetben akár az ötszörösét számítják fel a biztosítók. A rossz sofőrök ajánlatát is kötelező befogadni a biztosítóknak, amelyek - érthetően - nem kapkodnak az ilyen ügyfelek után.
Herman Bernadett, 2020. január 24. péntek, 07:06
Fotó: Pixabay

Hatalmas felháborodást váltott ki jó néhány autósból a biztosítók kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) alkalmazott díjszabása. A biztosítók ugyanis néhány évvel ezelőtt bevezették az úgynevezett károkozói pótdíjat, ami azt jelenti, hogy bónusz-fokozattól függetlenül megemelik a díját annak az autósnak, akinek a kgfb-szerződésének a terhére az elmúlt 3-5 évben kárkifizetés történt. A pótdíj mértéke akár a bónusz-fokozatban ajánlott éves díj többszöröse lehet. Az Allianznál például az az autós, aki 2017. január 1-je óta háromszor is kárt okozott a saját hibájából, ötszörös szorzóval számolhat.

Az Autóklub kiakadt

A gyakorlatot nem csak az autósok, de a Magyar Autóklub is kifogásolta. A szervezet az alapvető jogok biztosához fordult, hogy indítson vizsgálatot a biztosítók eljárásával kapcsolatban. A vizsgálat, amelynek során az ombudsman a Magyar Biztosítók Szövetsége mellett a Pénzügyminisztériumot és a Magyar Nemzeti Bankot is megkereste, még mindig tart.

A biztosítók pedig azt állítják, ez a gyakorlat helyes, mivel kockázatosabbak azok az ügyfelek, akik az elmúlt években kárt okoztak. A 15 fokozatú bonus-malus rendszer nem elég pontos ahhoz, hogy megfelelően árazzák a kgfb-t. Épp ezért jóformán mindegyik piaci szereplő alkalmazza a károkozói pótdíjat, amely alapján a saját hibájukból kárt okozó autósok díját durván megemelik.

"A jelenlegi bonus-malus rendszer az okozott károk darabszámától függően határozza meg a következő biztosítási időszakra vonatkozó besorolást. Ezt a besorolást az okozott kár mértéke nem befolyásolja. Akár egy pár tízezer forintos dologi kárt okozó koccanásról, akár több millió forintos kárkifizetéssel járó személyi sérüléses balesetről van szó, a bónuszfokozat meghatározása ugyanúgy történik. Egy - a kifizetett kár nagyságától függő - differenciálás igazságosabbá tehetné a rendszert" - mondták lapunknak az Uniqa szakértői.

Nem a jármű, a vezető számít

A bónusz osztályokhoz tartozó díjak viszont nem arányosak a tényleges kockázattal - mondta Flamich Gábor, a Signal Iduna főosztályvezetője. "Nézzünk erre egy konkrét példát. Nem azonos a kockázat két B8-as kategóriában lévő ügyfél esetén, ha az egyikük B10-ből károkozás miatt esett vissza B8-ba, míg a másik A0-ból fokozatosan érdemelte ki a B8 kategóriát. Ezért vezették be a biztosítók a károkozói pótdíjat" - magyarázza a szakember.

A biztosítóknak nagyon nehéz pontosan lekövetni a kockázattal arányos díjszükségletet. Sok próbálkozás van a piacon. Ezekből azt látni, hogy a fókusz egyre inkább eltolódik a jármű paraméterei felől a használók paraméterei felé. Megfigyelhető, hogy az üzembentartó/tulajdonos paraméterei mellett megjelentek a vezető személy paraméterei is a tarifákban - mondja Flamich.

Az Uniqa és a Signal is alkalmazza a károkozói pótdíjat. Az Uniqánál egyetlen kötelezős káresemény az elmúlt három évben megduplázza a biztosítási díjat, aki pedig kettő vagy több kárt csinált, annak háromszoros díjat kell fizetnie. A Signalnál jelenleg 65 százalékkal nő a díj, ha három éven belül kárkifizetésre került sor.

Lapátra kerülnek a dodzsemezők

Vannak biztosítók, amelyeknél kisebb ez a szorzó, a K&H például csak 10-25 százalékkal növeli meg a hibázó autósok díját, ha az elmúlt évben kárt okoztak, ami szerény mérték ahhoz képest, hogy az Allianznál például egyetlen kár három éven belül 29 százalékos áremeléssel kár, két kár után pedig a háromszorosára, három vagy több kár után az ötszörösére ugrik a díj.

A legtöbb biztosítónál e között a két érték között alakul a pótdíjazás. Az Aegonnál is három évet vesznek figyelembe, aki hibázott, annak a másfélszeresére nő a díja. Az Unionnál 35 százalék a pótdíj mértéke, és szintén 3 év számít. A Groupamánál a bónusz-fokozattól függ a károkozói szorzó, a legmagasabb bónuszfokozatban 24,9 százalék, a malusos ügyfeleknek (M1-M4) kétszeres díjat kell fizetniük, ha három éven belül okoztak kárt.

Az díjszabások alapján egyértelműnek tűnik: az elmúlt években kárt okozó ügyfelek nem kellenek a biztosítóknak. Azokat az ügyfeleket, akik sok kárt okoztak az elmúlt években, egyébként is lapátra tehetik a cégek, felmondhatják a szerződésüket. A biztosítók saját bevallásuk szerint ritkán ugyan, de élnek ezzel a lehetőséggel, az Union például évente 10-20 ügyfelétől köszön el így, de a többi cégnél is van erre példa. Azok az ügyfelek, akik kétszer-háromszor is kárt okoztak néhány éven belül, új indexdíj helyett évfordulóra általában felmondó levelet kapnak.

Muszáj befogadni a rossz ügyfelet

Ez érthető is a jegybank statisztikái alapján, amelyek szerint az egy-egy káreseményre jutó kárérték egyre magasabb, 2018-ban már meghaladta az 509 ezer forintot, ami történelmi csúcs. Egy olyan ügyfélnél, aki az elmúlt két-három évben két-három kárt okozott, nagy a kockázat, hogy a következő években is karambolozik majd, így a biztosítása nagyon magas tarifa mellett is veszteséget eredményez.

A biztosítójuktól elküldött autósok kénytelenek másik szolgáltatót keresni, az ajánlatukat pedig a kgfb-ről szóló törvény alapján el kell fogadnia az új biztosítónak. Kötelező biztosítás nélkül nem maradhat egyetlen gépjármű sem, akkor sem, ha a tulajdonosa vagy használója úgy közlekedik, mintha dodzsemet vezetne a vurstliban. A rossz ügyfélért pedig nem lelkesedik a konkurencia. Mivel direktben elküldeni nem lehet, indirekt módon próbálják elijeszteni, például azzal, hogy igyekeznek felsrófolni a díját jó magasra, hátha másik céget választ.

A jegybank adatai alapján több százezer személyautós lehet most, aki a biztosítóknál károkozói pótdíjjal számolhat. 2018 végén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint több mint 5,26 millió járműnek volt kgfb-szerződése, ebből 3,6 millió volt a személyautó. Utóbbiaknál a kárgyakoriság 3,26 százalékos volt, ami nem számít magasnak. 2018-ban ez alapján körülbelül 117 ezer személyautós kgfb-s kár volt. 2017-ben szintén 117 ezer, 2016-ban 114 ezer volt a károk száma. Lehetnek persze ezek között olyan autósok is, akik többször is hibáztak, ez alapján, ez alapján 300-350 ezer autóst is érinthet a büntetőszorzó.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

antitroll, 2020.01.25 19:53

@csaba7272:
Ha jól emlékszem, nekem nekem vagy 3-4-szer kellett újrakötni a biztosítást, hogy ne emelkedjen érdemben. Mindannyiszor ugyanannál a biztosítónál, lemondtam és újrakötöttem.
Szerencsére már ezt a játékát a biztosítóknak a törvény sem engedi, nem kalkulálhatnak másképpen az új belépőknek.
Amit alant írtam az nem a reklám helye. Minden évben lefuttattam a kalkulátorokat, de 100-200 forintért nem váltottam. Évi 1000 Ft volt az ingerküszöb, de nem értem el, maradtam a Posta Biztosítónál.

Nem tartozik a témához, de az egyik kocsimra (a fiatalabbra) van CASCO egy másik biztosítónál amióta kihoztam a szalonból.
Most havi 3799 Ft-ot fizetek havonta, most lesz az évforduló. lopáskárra nem vonatkozik, de avultatásmentes javítással. lehet, hogy már ilyen konstrukcó nincs is! :-)
Évi 100-200 Ft-al emelkedik. Évekkel ezelőtt egyszer volt egy szélvédőcserém kb. 100 ezer forintért.
Ezt sem tartom vészesnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csaba7272, 2020.01.25 19:31

@antitroll:
Van benne valami, ugyanis az Allianz nekem is majd duplájára emelte a B10-es biztosításomat. Annak ellenére, h 6 éve náluk vagyok. Ill. voltam, ugyanis biztosítót váltottam. És lőn igazság, ugyanannyit fizetek, mint tavaly. Évi 22.500Ft. Nekik nem lett volna elég a tavalyi összeg, és ezzel megtartva az ügyfelet. Ott hagytam őket, de sztem nem vagyok egyedül. Megérdemlik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

GuTi20, 2020.01.25 19:22

A leírtak nem tükrözik a valóságot, nem a sofőrt büntetik vele, hanem a szerződő felet. Apósomnak nincs is jogosítványa, ergo soha nem okozott és okozhat kárt, ellenben a nevén van a jármű és Ő kötötte a biztosítást. Ha mondjuk a lánya vezeti az autót és összetöri, nem feleségem kap pótdíjat és büntetést, hanem apósom. Ha utána mondjuk én töröm össze, akkor már két baleset miatt ismét nagyobb szorzót kap szintén az apósom, mi pedig a saját járműveinkre pont annyit fizetünk mint előtte. A cikkben elhangzó kifogássorozat szimpla parasztvakítás......
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.01.24 19:13

@dezsogazdag@gmail.com:
"3x osára emelték a B 10-es osztályba sorólt vezetők biztosítását is"

Melyik? Valami nem stimmel a a biztosításoddal!

Két B10-es kocsim van, mindkettő 10 évnél régebbi, Posta Biztosítónál...

1. autó 19 éves 2,0 literes diesel, Budapest belváros.
Soha nem volt biztosítási kár.
2013-ban a negyedéves díj 5.439,- Ft
2020-ban a negyedéves díj 6.922,- Ft

2. autó 11 éves, 1,6 literes diesel, Budapest belváros
Soha nem volt biztosítási kár.
2013-ban a negyedéves díj 5919,- Ft
2020-ban a negyedéves díj 8427,- Ft
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

dezsogazdag@gmail.com, 2020.01.24 16:38

A biztositók az elmúlt néhány év alatt 3x osára emelték a B 10-es osztályba sorólt vezetők biztosítását is ! Ex atra profit .Miközben a nyugdíjak 2,8 % -al emelkedtek ,az élelmiszerek többsége 1,5 szeresére,de sok-sok fogyasztási cikk is kétszeresére nőtt ,de talán jobban mint ahogy a bérek emelkedtek.De a felső veztői körök pedig 50 -100 %-osan emelkedtek ! Meddig mehet ez így ???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html