Magyarországtól nyugatabbra északon csak az árakat tekintve drágább ma autót bérelni, de azokban az országokban, ahol a dekonjunktúra visszavetette a gazdaságot, ott olcsóbb. Ilyen például Spanyolország vagy Ciprus, ahol szezonon kívül akár tíz-tizenöt euróért autóhoz juthat egy bérlő naponta. A jövedelmek vásárlóértékéhez viszonyítva azonban mindenütt kevesebbe kerül bérautóval közlekedni, mint nálunk. Haraszti Géza, Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke arra mutatott rá, hogy bár itthon kevésbé népszerű a belföldi bérlés, külföldön viszont a magyarok is mobilabbak akarnak lenni. Körülbelül évi harmincezer foglalást indítanak a kölcsönzők más országokba, ebben az ad-hoc, azaz a helyszíni bérlések nincsenek is benne - tette hozzá Haraszti. A legjelentősebb bérlők a vállalatok, számukra kulcsfontosságú a mobilitás.

Angliában az egy lakosra jutó bérautók száma mintegy hétszerese a magyarországinak. Ennek egyik legfőbb oka az eltérő közlekedési kultúra, mely visszaköszön mind a vállalti, mind a magán ügyfelek részéről. A MAKSZ elnöke szerint sok országban nem jellemző, hogy szolgálati autót kap egy dolgozó, míg itthon egy méreteit tekintve ugyanakkora cégnél három-négyszer több céges autó van. Tőlünk nyugatabbra a cégek általában bérautó igénybevételével biztosítják a dolgozók üzleti utazásit.

Magánszemélyek esetében a Magyarországnál sűrűbben lakott országokban sokba kerül egy saját autó fenntartása. Ha jóval drágább és nehezebben megoldható például a parkolás, a tömegközlekedési hálózat viszont fejlett, nem tartanak fenn saját gépkocsit a lakók. Évente pedig a mintegy három-négy alkalommal, amikor szükség van nagyobb mobilitásra, nyaraláshoz, kiránduláshoz bérautót vesznek igénybe. Ennek köszönhetően a bérlési kedv jóval felülmúlja a hazait, és jobban is járnak a bérlők, hiszen nem áll a pénz az autójukban, nem terheli őket biztosítási, karbantartási és egyéb költség - hangsúlyozza a szakember.

Ébredezik a hazai piac

A hazai magánbérletek a piac mintegy öt-tíz százalékát adják, a fennmaradó kilencven-kilencvenöt százalékot a vállalati ügyfelek és a beutazó külföldiek jelentik. Magyarországon a cégek visszaigényelhetik az autóbérlés költségének áfáját, ez fontos pozitívum vállalati oldalról, a cash-flow azonban korlátos. Az üzleti ügyfelek 2008 óta évről évre kevesebbet költöttek bérautóra és az árakat is próbálták lenyomni. Ez a trend mára megállni látszik, pici növekedés mutatkozik a bérletek tekintetében, azonban az idei év is több autókölcsönző cég kiesését okozhatja a piacon. Ez ugyanakkor lehetőség a többi szereplőnek, hogy új ügyfelekre tegyenek szert.