Én is egy szövetkezeti termék vagyok - mondta Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) ügyvezető elnöke a Co-op Hungary Zrt. 15. születésnapja alkalmából rendezett eseményen a Művészetek Palotájában. A mondat nem csak ünnepi volt, Demján Sándornak a szövetkezeti formában létrejött Skála-Coop alapításában és működtetésében oroszlánrésze volt, s mint mondta, a szövetkezti formában, az Áfész-időszakban tanulta meg hogyan kell menedzselni egy vállalatot, egy projektet. Kiemelte, hogy a Coop élelmiszerlánc, illetve a Co-op Hungary Zrt. által működtetett franchise üzlethálózat talpon és vezető pozícióban maradt a kiskereskedelemben a multikkal és tőkeerős hálózatokkal szemben. Demján szerint volt azonban egy kis hiba, méghozzá az, hogy az újraszövetkezést öt év fáziskéséssel kezdte meg Magyarország, ami miatt most sok esetben beelőztek a tőkeerős nemzetközi cégek. Demján szerint korszerűen és logikusan kell gondolkodni a kiskereskedelemben hozzátéve, hogy amikor megjelentek a modern kereskedelmi formák, a Skálával elsőként hozták létre Magyarországon az első hipermarketet. Ehhez hasonló gondolkodásra van szüksége a Coop-hálózatnak, vagyis "nem a hipermarket az ellenség, tessék szövetkezni, hipermarketet építeni, amely az értékesítési volumenével erősítheti egy-egy hálózat beszerzési pozícióját". Lehet, hogy a hipermarket rontja a környező kis boltok forgalmát, de ha a magyar szereplők nem csinálják, megcsinálja a tőkeerős külföldi - fogalmazott Demján. A Coop magyar hátterű, sikeres vállalkozás, amiből az következik, hogy a Coopnál keletkező profit nem megy ki az országból - mondta beszédében Orbán Viktor miniszterelnök. Beszédét azzal kezdte, örül, hogy megjelenhetett a cég születésnapján és elismerte, hogy az ágazat, amelyet a cég képvisel, illetve maga a cég máltánytalanul kevés szót kap, ahhoz képest, hogy mekkora súlya van a nemzetgazdaságban. Külön nem tért ki az ágazatot érintő különadóra, ugyanakkor igyekezett magyarázatot adni arra, hogy a kormány miként gondolkodik a jelen helyzetben. Kiemelte: Európában átrendeződés zajlik, ezt kell követnie Magyarországnak is. A Coop kapcsán elmondta, hogy a krízisben igencsak felértékelődött azon vállalkozások szerepe, amelyek a válság alatt is képesek voltak fennmaradni és eredményesen működni. Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt, a cég új stratégiája a bolthálózat külső és belső megújítása, illetve a franchise rendszer erősítése. Elmondta, a társaság 510 milliárdos forgalommal 8 százalékos kiskereskedelmi piacrészesedéssel bír, és mintegy 30 ezer munkavállalónak teremt munkalehetőséget.