Ebből kiindulva lehet társadalmi előnyre szert tennie annak a politikai erőnek, amely átpasszírozná a vasárnapi nyitva tartás megregulázását.
Ugyanakkor a háztartások 60 százaléka nem is vásárol vasárnap, így ők könnyedén lemondanának erről a lehetőségről.
Másrészről kereken 712 ezer háztartás él a vasárnapi vásárlás lehetőségével, vagyis az inkompetenseknek alapesetben mindegy, hogy nyitva van-e egy bolt vagy sem − náluk politikai előnyt aligha lehetne kovácsolni, míg a masszív 712 ezer nyilvánvalóan elutasítaná azt a politikai pártot, amelyik az ő kárára igyekszik népszerűségre szert tenni.
Ráadásul a vasárnap nyitva tartást elutasítók kevesen (7 százalék) vannak.
Az adatok szerint minden kereskedelmi bolttípusnál (hipermarkettől kis boltig, műszaki áruháztól bútorüzletig) sokkal nagyobb a fogyasztók részéről a nyitvatartási igény, mint ennek az ellenkezője.
A GfK Hungária Piackutató vasárnapi nyitva tartással kapcsolatban készült, majd 100 oldalas átfogó tanulmánya szerint az ügyet nem lehet csak politikai, vagy csak társadalmi kérdésként kezelni. Sőt, az anyagot megtámasztó számokból kiderül, hogy a vasárnapi nyitva tartás egyszerre kereskedelemszakmai, gazdasági és szociológiai kérdés.
A magyar fogyasztók többsége a hétvégi családi együttlétet egy-egy plázában működő moziban vagy vendéglátóegységben tölti, a közös program része a plázában való sétálás és a vásárlás nélküli nézelődés. Ez a fajta igény érthető vagy megkérdőjelezhető, de a társadalmi fejlődés része. Nem lehet egy-egy háztartásra ráerőltetni az egészséges életmódot, a szabad levegőt vagy a szabad vallásgyakorlást, ha erre egyszerűen nincs igénye.
A vasárnapi nyitva tartás szociológiája szorosan összefügg a gazdaságpolitikával. Az elmúlt húsz évben nyílt nemzetközi és magyar tulajdonban levő üzletláncok (legyen az hipermarket vagy festékbolt) úgy alakította ki üzleti profilját, stratégiáját és márkáját, hogy belekalkulálta a lehetséges vasárnapi üzemet is. Sőt sokan korábban az éjjel-nappali üzemben voltak érdekeltek. A fogyasztók így szervezték az életüket, ezért van stabil fogyasztói kör vasárnap is, jelentős többletbevételt generálva ezzel a költségvetésnek. A GfK adataiból is kiderül, hogy a vasárnapi nyitva tartással jelentős bevétel képződik a vendéglátóhelyeken (bevásárlással egybekötött ebéd), illetve a szórakoztatóiparban (játszóházak, mozik, plázákban működő szabadidős szolgáltatóházak), hiszen a fogyasztóknak vasárnap van idejük arra, hogy míg a szolgáltatásokat igénybe veszik, előtte vagy utána megnézzenek egy-egy tartós fogyasztási cikket, amire hét közben nem volt idejük.
A legfrissebbnek számító (2009-es) adatok szerint a napi fogyasztási cikkek forgalmának 6 százaléka esik vasárnapra. (Az adat azért fontos, mert a vasárnapi nyitva tartást ellenzők szemét főként a napicikk-forgalmazók utolsó napi működése csípi. Konkrétan a hipermarketek és a diszkontok működése.) A ruházatban ennél nagyobb az arány, a vásárlások 9 százaléka esik vasárnapra. Ami a napi fogyasztási cikkeket illeti, a hipermarketekben a fogyasztás 10 százaléka esik a hét utolsó napjára, míg a diszkontoknál 8 százalék. Mindkét kereskedelmi csatorna jelentős munkaadó az ágazatban.
A kis boltoknál és a drogériáknál 2-3 százalék a vasárnapi forgalom, vagyis alapesetben náluk nagyobb a nyitvatartási költség, mint a haszon. (A kettő között ingadoznak a szupermarketek, amelyek alapesetben semlegesek a témában.) A kutatásból nem derül ki, ám szakmai kérdés, hogy a kis boltok, főként vidéken, nem nyitnak ki vasárnap, ezért is alacsonyabb a csatorna részesedése az utolsó napi forgalomból.
A modern kereskedelmi csatornák, illetve a ruházat és a GfK Hungária tanulmánya szerint a darabszámra legtöbb vasárnapi vásárlást felmutató bútoráruházak forgalma meggyőző erejű annak megállapítására, hogy jelenleg sem szakmailag nem indokolt a tilalom bevezetése, sem gazdaságilag nem érné meg. Áfát és egyéb járulékokat veszítene az állam a tilalommal, arról nem is beszélve, hogy számokkal alátámasztott a vasárnap szerepe a foglalkoztatásban. Mivel a kiskereskedelmi foglalkoztatási rendszer húsz éve figyelembe veszi a vasárnapi nyitva tartás lehetőségét, a foglalkoztatást ehhez mérten igazítják a kis-, a közepes és a nagyvállalatok is.
A tanulmányból kiderül, hogy sem szakmailag, sem gazdaságilag, sem társadalmilag nem időszerű a vasárnapi nyitva tartás megregulázása, még akkor sem, ha vannak olyan üzletek, amelyek kényszerből, a meglevő vásárlói kör megtartása érdekében nyitják ki üzleteiket.
Ausztria: | csak az idegenforgalmi körzetekben engedélyezett |
Belgium: | általában 13 óráig, a mikrovállalkozások este nyolcig |
Bulgária: | erősen korlátozza a vasárnapi nyitva tartást |
Ciprus: | csak az üdülőkörzetekben engedélyezett |
Csehország: | nincs szabályozva |
Dánia: | csak minden hónap első napján nyithatnak ki |
a nagyobb boltok | |
Észtország: | nincs korlátozás |
Finnország: | általános gyakorlat a vasárnap déltől este hatig |
tartó nyitva tartás | |
Franciaország: | liberalizált, munkaügyi szempontból korlátozott |
Görögország: | korlátoz, de egyes szolgáltatók és néhány üzlet kinyithat |
Hollandia: | évente 12 vasárnapot kaphatnak az üzletek |
Horvátország: | vasárnap kettőig nyithatnak ki az üzletek |
Írország: | nincs korlátozás |
Lengyelország: | mint Magyarországon, az ünnepnap munkaszünet |
Lettország: | nincs korlátozás |
Litvánia: | nincs korlátozás |
Luxemburg: | évente hat vasárnapot kaptak a kereskedők |
Málta: | vasárnap minden zárva van |
Nagy-Britannia: | a kis üzleteknél nincs korlát, a nagyobbak |
reggel 10-től este hatig, de csak hat órában | |
Németország: | tartományonként különböző, de nem merev |
a szabályozás | |
Olaszország: | részleges tilalom, illetve az üdülőhelyeken |
nincs korlátozás | |
Portugália: | nincs korlátozás |
Románia: | a kereskedelmi kódexben vállaltak szerint |
a szupermarketek nem nyitnak ki | |
Spanyolország: | erős a szezonális hatás, tartományonként eltérő, |
de általában 12 vasárnap engedélyezett | |
Svédország: | nincs korlátozás, de szigorú a munka törvénykönyve, |
ahhoz igazodnak | |
Szlovákia: | csak egyes ünnepnapokon van korlátozás, |
egyébként nincs | |
Szlovénia: | nincs korlátozás |
USA: | egyáltalán nem korlátozott |