A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A tizenöt legnagyobb napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi lánc tavalyi árbevétele a Nielsen Piackutató szerint 3687,3 milliárd forint volt, ami több mint 100 milliárddal több, mint az élelmiszer- és élelmiszer-kereskedelmi vegyes üzletek KSH által kimutatott 2011-es bruttó forgalma. A Nielsen által publikált lista vezető helyét a Tesco foglalja el, utána a CBA következik, a dobogót pedig a Coop lánc zárja.

Az adatok nem meglepőek, minden évben nagyobb forgalmi adatot mutatnak ki a láncok a KSH piaci adatánál, aminek elsősorban az az oka, hogy a hiperek és a diszkontok is jelentős iparcikkforgalmat mutatnak, van, ahol 20, van, ahol viszont csak 10 százalék keletkezik ezen cikkek forgalmából. A Napi Gazdaság számításai szerint a becsült iparcikkforgalmat leszámítva a láncok forgalma 3430 milliárd forint, ami már közelít a valósághoz, de nemcsak lapunk, hanem a piaci elemzők szerint is 200-250 milliárd forint "csúszik" a rendszerben. Ugyanis a piacon 40 ezer élelmiszer-kereskedelmi üzlet működik, ebből a nagyok (multik és magyar láncok) hozzávetőleg 12 ezret mondhatnak magukénak, a maradék 28 ezerből pedig több ezret a magyar láncok nagykereskedelmi bázisai látnak el termékekkel. Ám még így maradt 15−18 ezer független egység, ami jellemzően a KSH által mért piaci forgalom legalább 10, de egyes felmérések szerint 14 százalékát adja, vagyis 350 milliárd forintot. Vagyis ha készpénznek vesszük a Nielsen által publikált listát, a piac nem 3500, hanem 3780 milliárd forint lenne.

A piaci elemzők szerint az adatokban van becslés is, de ekkorát jellemzően nem szoktak tévedni a szakemberek, vagyis elképzelhető, hogy egyes láncok a nagykereskedelmi forgalmukat is beszámítják, ami viszont egyes adatok duplikációjához vezet, vagyis torzul a kép, így a lista nem más mint show. Külön probléma, hogy nem tudni, bruttó vagy nettó forgalmi adatokról van-e szó. Ugyanakkor ez az egyetlen lista, amely a napi fogyasztási cikkek piaca szereplőinek trendjét mutatja, például azt, hogy a keménydiszkontoktól nem véletlenül tart a piac, hiszen forgalmuk dinamikusan növekszik. A Lidl például már megelőzte az Auchant.

A Lidl, Aldi, Tesco, Penny, illetve dm láncok növelték leggyorsabban a hálózatukat tavaly, de 13-nál egyik sem nyitott többet, vagyis a terjeszkedés lassabb volt, mint 2010-ben − írta a Nielsen a kutatásában.

Rangsor
(Forgalom, milliárd Ft, 2011 (2010)
Tesco705,2 (666,5)
CBA565 (555)
Coop510 (510)
Spar389,6 (381,3)
Real367 (360)
Lidl234,6 (221)
Auchan230 (224,8)
Metro184,1 (209,9)
Penny Market168,7 (160,8)
Cora86,1 (96,6)
Aldi69 (52,6)
dm66,8 (63,7)
Rossmann41,9 (41,7)
Match41,3 (42,2)
Profi28 (25)
Forrás: Nielsen

 

QP | Quality Placement