A magyarországi autópiacon folytatódik a konszolidáció: a kereskedők száma folyamatosan csökken, miközben néhány szereplő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A túlélésért leginkább a kis- és közepes méretű cégeknek kell megküzdeniük, a piaci stratégiák pedig meglehetősen eltérők: egyes kereskedések a karbantartásra és a javításra helyezik a súlypontot, míg mások a használtautó-értékesítésre koncentrálnak - mondta Lőcsei.
A PwC által megkérdezett autókereskedők 88 százaléka kevesebb autót adott el tavaly, mint a megelőző évben, a kereskedéseknek mindössze 9 százaléka tudta növelni eladásait 2009-ben. Az értékesítések visszaesésének fő okaként a kereskedések 86 százaléka a pénzügyi válság nyomán kialakult keresletcsökkenést jelölte meg.
Az új személygépkocsik mintegy 75 százalékát készpénzért értékesítették a társaságok, a finanszírozási konstrukciók közül leginkább a tartós bérlet és a lízing szorult vissza 2009-ben. Az autópiaci szereplők 61 százaléka számolt be arról, hogy az árrés 2009-ben tovább csökkent.
A kedvezőtlen piaci környezet hatását a kereskedések főként költségcsökkentéssel, ezen belül is főleg létszámleépítéssel próbálják kompenzálni. A megkérdezett kereskedők 82 százaléka számolt be ilyen lépésről, míg 20 százalékuk a munkaidő csökkentésével próbálta meg javítani egyenlegét.
A kereskedők 98 százaléka nem vagy csak nagyon csekély esélyt lát arra, hogy árbevételük 2010-ben nőhet. A kereskedők mindazonáltal még 2011-ben sem vár javulást, az általános piaci várakozások szerint a magyarországi autópiac 2012 és 2016 között állhat be egy elfogadható szintre, amely akár a 2007-es szinthez való visszatérést is jelentheti - abban az évben 177 ezer autót értékesítettek.
A kereskedések nem várnak növekedést a piacon ebben az évben, így új munkahelyek létrehozására sincs komolyabb kilátás. A következő egy-két évben csak a nagyobb kereskedéseknél, azoknál is elsősorban a szervízoldalon képzelhető el növekedés.
A PwC felmérése szerint egyre nagyobb szerepet kap az autókereskedések bevételeinek diverzifikálása: az új autók pangó értékesítését a flottaeladások és a szervízforgalom erősítésével próbálja kompenzálni.
A magyarországi piacon egyre több kereskedő számít be használt gépjárművet új autó vásárlásakor, a PwC felmérése szerint a kereskedések 65 százaléka alkalmazta ezt az értékesítési modellt.
Magyarországon becslések szerint mintegy 1,1 ezer autókereskedés működik, a piaci tendenciák alapján azonban 2010 végére ez a szám 5-10 százalékkal csökkenhet.