Mitől vagyunk még a válságban is boldogok?

Kétszámjegyű növekedést könyvelhetett el ez elmúlt egy év során a hazai csokoládépiac, mind a bevétel, mind a forgalom terén.
NAPI Online, 2008. október 30. csütörtök, 13:26
Fotó:

Az elmúlt egy év során tovább bővült az édességek piaca, amely így 2008 októberére elérte a 135 milliárd forintot. A növekedést elsősorban a csokoládék iránti tovább növekvő éhség hajtotta fel. Szintén bővült, bár az előzőnél kisebb mértékben a Nielsen által mért édességek közül az édes keksz, nápolyi-ostya és rágógumi piaca.

A csokoládé bolti eladása értékben megközelítette az évi 70 milliárd forintot. A Nielsen 21 százalék pluszt regisztrált a szeletes, 18-at a táblás csokoládénál, míg a pralinénál 16 százalékot. Figyelemre méltó a beszerzési helyek eltérő szerepe. A 400 négyzetméteresnél nagyobb, modern bolttípusokban adták el a praliné jó kétharmad részét, a táblás csokoládénak pedig közel kétharmadát 2007 októbere és 2008 szeptembere között. A szeletes csokoládénál viszont a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek domináltak, melyek pozíciója továbbra is stabil maradt. Említést érdemel a csokoládé piacán, hogy a kereskedelmi márkák részaránya alacsonyabb, mint az élelmiszerek átlaga: Pralinénál 11 százalékot tesz ki, szeletes csokoládénál 10-et, táblásnál 17-et.

Szintén nőttek, mintegy 12 százalékkal az édes keksz eladások. Itt az éves piac megközelíti a 25 milliárd forintot. Mennyiségben 2 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen éves szinten. A sima édes keksz szegmens pozíciója javult, és piaci részesedése értékben elérte a 33 százalékot, 2008 szeptemberére. Stagnált viszont a szárazkeksz, piskóta és mártott keksz forgalma - ezek piaci részesedése értékben 10 százalék alatt maradt.

Az átlagárak érzékelhetően emelkedtek mindegyik szegmensben. Például egy kilogramm édes keksz átlagosan 1011 forintba került augusztus-szeptemberben, míg egy évvel korábban még 973 forintba.

A cukorka bolti eladásai túllépték a 20 milliárd forintot. Mennyiségben viszont 2 százalékkal csökkent a forgalom, egyik évről a másikra. Itt szembetűnik a kereskedelmi márkák mennyiségben mért magas, 32 százalékos piaci részesedése idén augusztus-szeptemberben. Az átlagos fogyasztói árak emelkedése minden szegmensben jellemző. Például egy kilogramm kemény cukorka idén augusztus-szeptemberben 1638 forintba került, ami 8 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakában mértet.

A rágógumi piacmérete meghaladja az évi 14 milliárd forintot, a nápolyié és ostyáé együtt 8 milliárd forint felé közeledik. Előbbi forgalma 8, utóbbié 17 százalékkel emelkedett, egyik évről a másikra. A mennyiségi mutató plusz 3 és plusz 6 százalék.

HOZZÁSZÓLÁSOK