Négymillió tévéreklámmal bombáznak minket

Az elmúlt évben mintegy 4,2 millió reklám jelent meg a televíziós csatornákon, a listaáras reklámköltés pedig meghaladta a 620 milliárd forintot.
Diószegi József, 2013. március 11. hétfő, 15:29
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Tavaly − a 2011-es 3,4 millió után − csaknem 4,2 millió reklám jelent meg azon a 44-48 televíziós csatornán, amelyet az AGB Nielsen Médiakutató Kft. vizsgál. A legtöbb reklámszpottal az őszi hónapokban találkozhattak a tévét nézők, októberben és novemberben naponta 13-14 ezer reklám került a képernyőre, de a december is jól teljesített, miközben április és június is kedvező volt, ekkor több mint 12 ezer futott. A leggyengébb hónap a január volt 2012-ben, amikor napi átlagban a nyolcezret sem érte el a szpotok száma.


Napi grafikonok

Ha valaki az összeset végig akarta volna nézni, akkor ehhez több mint 28 510 órát kellett volna a televíziók előtt töltenie. Havonta átlagosan több mint ezerféle reklámfilm jelent meg a képernyőkön, ezek nagyjából egyharmada volt új. E téren a novemberi és a decemberi hónap kiemelkedőnek számított, ekkor 1441-1491-féle reklámfilm volt adásban, januárban viszont csak 808, az év során pedig összesen 6685-fajta reklám jelent meg. A szpotok átlagos hossza 25 másodperc volt.

Egy néző (a teljes lakosságból) havonta átlagosan 1700 reklámot, éves szinten több mint 20 ezer reklámot látott, míg a kereskedelmi szempontból "értékesebb" közönség, vagyis a 18−49 éves korosztály körében 1429 reklámot néztek meg egy-egy hónapban, éves szinten pedig csaknem 17 ezret. Az AGB Nielsen adatai szerint − kedvezményektől mentesen − a listaáras reklámköltés 620 milliárd forint volt 2012-ben, míg a megelőző évben 588,7 milliárd forint. Az elmúlt évben a piac novemberben érte el a csúcsot, amikor 73,5 milliárd forint bevétel keletkezett, a leggyengébb hónap pedig január volt, 25,4 milliárd forintos költéssel. Ez a tendencia jellemezte a 2011-es évet is.

A teljes lakosság körében egy néző átlagosan 23 percet nézett reklámot naponta az év során, a fiatalabbak (a 4−17 évesek) ennél jóval kevesebbet, 13 percet szenteltek ennek, viszont az ötven év felettiek csaknem fél órát fordítottak a reklámok nézésére.

Az AGB Nielsen adataiból az is kiderül, hogy a teljes lakosság átlagosan napi négy óra 46 percet tévézett az elmúlt évben. A nők napi átlagban fél órával többet néztek tévét, mint a férfiak. Az ötven év felettiek több mint hat órát időztek a képernyők előtt. Végzettség szerint legkevesebbet a diplomások tévéztek, a legtöbbet pedig az általános iskolai végzettségűek ültek a készülékek előtt. És bár az úgynevezett Esomar ABC1 társadalmi csoportban − vagyis a magas státusú vásárlók körében − a napi átlagos tévézési idő elmarad az átlagtól, ezt ellensúlyozhatta, hogy az Esomar C2DE csoport tagjai átlagot meghaladó ideig nézték a televíziós programokat. Az előbbi körben 4 óra 4 perc, míg a másik csoportban 5 óra 4 perc volt a tévézésre fordított átlagos idő.

HOZZÁSZÓLÁSOK