Ezúttal az OTP Bankot és az Aegon Hitelt bírságolta meg a felügyelet a Magatartási Kódex egyes pontjainak be nem tartása miatt. Nem csak ez a két cég került célkeresztbe illetve a megbírságoltak körébe, legutóbb a Citibankot érte elmarasztalás.

Amint arról korábban beszámoltunk, a PSZÁF még szeptemberben jelezte a Napi Gazdaságnak, hogy hamarosan tömegesen fogja megjelenteti azokat a határozatokat, amelyek a kódex betartásának harminc intézménynél elvégzett célvizsgálata alapján születnek. További részleteket erről itt olvashat.

Nem duma, bírság

A PSZÁF hétfőn közzétett határozata szerint az OTP-nél lefolytatot fogyasztóvédelmi vizsgálat szerint a bank megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt.

A felügyelet megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását és hárommillió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

Az OTP-t - csakúgy, mint a napokban a Citibankot - azért büntette meg a hatóság, mert megállapításai szerint nem tartotta be maradéktalanul a lakossági hitelezési tevékenysége során a Magatartási Kódex rendelkezéseit, többek között akkor, amikor a felügyelet munkatársai "próbavásárlásokat" tartottak, jelzáloghitelek iránt érdeklődtek a bankfiókokban.

A kódex egyik pontja szerint a hitelezők vállalják, hogy javasolják ügyfeleiknek, illetve leendő szerződő feleiknek, hogy a felelős hitelfelvételi döntéshez fontolják meg a háztartásuk teljes teherviselő képességét, vegyék figyelembe a háztartásukban élők vagyoni-jövedelmi helyzetét, eladósodottságát és a leendő adóssággal összefüggő teherviselő képességüket is, valamint az ügyfél igénye alapján segítséget nyújtanak az ügyfél, illetve leendő szerződő fél teherviselő képességének felméréséhez.

Az ügyintézők vegyes teljesítményt produkáltak: az egyik budapesti fiók munkatársa nem nyújtott ilyen segítséget, míg egy szolnoki dolgozó átment a vizsgán.

A bank egyebek közt kifogásolta, hogy a felügyelet mindössze két fiókban végzett két próba ügyletkötést, az ezekből levont következtetések egyrészt nem nevezhetők reprezentatívnak, másrészt nem elegendőek arra, hogy a reális kép alakuljon ki az ügyintézők tudásszintjéről, és megszerzett ismereteik gyakorlati alkalmazásáról.

A felügyelet álláspontja szerint ugyanakkor egyetlen, a kódex rendelkezéseivel ellentétes magatartás vagy a kódexnek nem megfelelő tájékoztatás is elegendő a kódexben foglalt rendelkezések megsértésére, ugyanakkor a felügyelet nem ítéli meg azt az intézmény általános gyakorlataként.

Maradva a jelzáloghiteleknél, a PSZÁF egyebek közt megállapította, hogy az OTP ott is hibázott, hogy sem szerződésben foglaltan, sem egyéb, bizonyítható, a figyelemfelhívásra alkalmas módon nem hívta fel a szerződés megkötésében közreműködők figyelmét arra, hogy a hitelező által a későbbiekben esetlegesen kezdeményezett követelésvásárlásban vagy a végrehajtásban vásárolóként nem vehetnek részt.

Azt is kifogásolta továbbá a felügyelet, hogy az OTP honlapján és az bank kereskedelmi kommunikációiban szereplő promóciós, OTP Bank-közeli honlapon (www.nemduma.hu) megtekinthető reklámfilmek – melyek televízióban is láthatóak voltak – közül a személyi kölcsönre vonatkozó tartalmazta az akciós induló törlesztőrészletet, ám nem hangzik el és nem is olvasható az akciós időszakot követően fizetendő törlesztőrészlet.

Kapott az Aegon is

Az Aegon Hitel Magyarország sem úszta meg, itt egymilliós büntetést szabott ki a felügyelet.

A PSZÁF nemtetszését részben szintén a próbavásárlások tapasztalatai, részben pedig az váltotta ki, hogy az üzletszabályzat nem tartalmazta, hogy az Aegon tevékenységével összefüggő magatartási kódexnek vetette alá magát, illetve erről csak a terméktájékoztatókban esett szó.

Azt is kifogásolta a hatóság, hogy míg a szóbeli tájékoztatás során igen, az írásbeli tájékoztatásban az Aegon nem tesz eleget annak a követelménynek, hogy lehetővé tegye ügyfelei számára a saját intézményük eltérő feltételű termékei közötti összehasonlítást.