Nem fogja elhinni, mire költött sokkal többet a kormány

Az állam úgy adóztatja meg a reklámbevételeket, hogy eközben soha nem látott mértékben növelte reklámköltéseit, amelyekben elsősorban a tévéket favorizálta - derült ki a 2014-es reklámtorta bemutatásán. Az idén a net lehagyhatja a tévét, viszont a digitális piacot a multik uralják.
Ádám Viktor, 2015. március 3. kedd, 09:25
Fotó: Napi.hu

Tavaly 7,8 százalékkal 189,05 milliárd forintra nőtt a magyarországi reklámtorta értéke - jelentette be Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke. Számos egyedi tényező befolyásolja a piacot: a reklámadó bevezetése már tavaly is érezhető volt, de a hatás idén fog nagymértékben lecsapódni. ( A kormány 3-5 százalékos reklámadót mérlegelhet, és arra törekszik, hogy a kisebb médiacégeket megvédje - ez körvonalazódott az Országgyűlés gazdasági bizottságának keddi ülésén Lázár János és Rogán Antal szavaiból. A reklámadó módosításáról szóló konkrét javaslat még nem készült el, a kormány márciusban teheti meg előterjesztését.)

Az áremelkedések mellett a soha nem látott mértékű állami reklámköltések is komolyan hatottak: a kormányzat 35 százalékkal, 6-8 milliárd forinttal fordított többet hirdetésekre, mint 2013-ban. Ezt a reklámszövetség úgy interpretálta, hogy az állam bízik a reklám erejében, hatékonyságában - az egyes sajtóvállalkozások és relám/kommunikációs cégek megtámogatásáról, mint célról nem esett szó. Szintén jelentősen befolyásolták a számokat a focivébéhez, valamint a tavaszi és az őszi választásokhoz kötődő hirdetések.

A legnagyobb növekedést a tévés és digitális reklámköltéseknél mérték - a tévékre hatott a leginkább az állami költés megugrása. Tavaly a televíziók esetében mintegy 10 százalékos növekedéssel a költések elérték az 50 milliárd forintot - ezzel megfordult a 2008 óta tartó csökkenő trend - a kábelcsatornák folytatódó térnyerése mellett. A rádiókhoz 9,3, a mozikba 1,3, kültéri hirdetésekre 15,6 milliárd forint jutott.

Fontos tényező a digitális költések kivándorálása Magyarországról, 2 százalékponttal nőtt a nemzetközi cégek aránya a digitális költésekben. A hazai digitális költések immár 48 százalékát a nemzetközi cégek birtokolják, náluk 25 százalékkal nőttek a reklámköltések, szemben a hazai cégek 15 százalékos tempójával.

A ma publikált IAB Hungary Adex 2014 felmérés szerint tavaly több mint 49 milliárd forintot költöttek a szereplők digitális reklámeszközökre, ami 20 százalékos év/év növekedést  jelent. Az idén a digitális reklámozás már megelőzheti a tévét, a globális szereplők súlya pedig 50 százalék fölé nőhet. Igaz, már tavaly is azt várták, hogy az online csatorna a tévék elé kerül, de ezt a forgatókönyvet a tévés (állami) költések meglepő növekedése felülírta.

Forrás: IAB

A nyomtatott sajtó összesített árbevétele a lapterjesztésből származó 60,2 milliárd forinttal és az online bevételekkel együtt tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot. A hazai lappiac 2007 óta tartó zsugorodása az idén megállhat - reméli Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Dagaddt, 2015.03.03 15:21

@rohadtnarancs: Sajnos igazad van pedig azokat sem kellet lejáratni mert már megtörtént. Kérdés ezek után merre tovább?! És hogyan lökjük le onnan őket?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rohadtnarancs, 2015.03.03 15:10

Hát ennyi ostoba értelmetlen reklámot régen láttam kormánytól, mint a tavalyi évben.
A választások sarkalták a kormányt arra, hogy hazugságokkal segisék a fityisz jelőltjeit győzelemre mi balgák meg el is hittük, hogy ez jó nekünk. Későn ébredtünk fől,hogy a kormány közpénzből kampányolt a jelőltjeinek és arra, hogy az ellenzéket lejárasa.
Dehát nálunk büntetlenűl lehet a kormánynak pénzt költenie pártja sikeréért.
Az ellenőrzés hiánya teszi eszt lehetővé,mert minden hivatalt a fityisz maga alá gyűrt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2015.03.03 12:41

Egyébként defacto blog: 2006 után 2011-ben ugrott meg a külföldön fialtatott magyar betétek értéke... s rendületlenül, folyamatosan nőnek.

Ez nem szúrja egyesek szemét?!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2015.03.03 12:39

"a kormányzat 35 százalékkal, 6-8 milliárd forinttal fordított többet hirdetésekre, mint 2013-ban."

Tehát kb. évi 18-24 mrd a magyar kormány reklámköltése 2014-ben...

Hmmm-hmmm.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2015.03.03 12:08

Nem fogja elhinni, mire költött sokkal többet a kormány


a gyerekszegénység megállítására??
oktatásra?
egészségügyre??
munkanélküliek átképzésére??
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html