Neten pörög a hotelpiac

Az internet alaposan átrendezi a turisztikai piacot. Az online piacra is figyelő 3-5 csillagos budapesti szállodák a válság időszakában is sikereket tudtak elérni: 2006 és 2010 között két és félszeresére növelték online szobaéjszakáik számát.
Domokos László, 2011. május 25. szerda, 09:35
Fotó:

A BDO Magyarország első ilyen felméréséből kiderül, hogy öt év alatt a budapesti 3-5 csillagos online foglalások több mint 80 százalékát adó online utazási irodák (OTA - Online Travel Agents - például Booking.com, Expedia, Lastminute.com) forgalma ezekben a szállodákban 248 százalékkal növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát.

A budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszakák teljes száma a BDO becslései szerint 2010-ben 774 ezer volt, amely az összes budapesti éjszaka 23 százalékát teszi ki.

A kisebb 3-4 csillagos független szállodáknál, ahol hangsúlyos az online marketing és értékesítés, ma már akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból - állapította meg Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője, aki szerint ma már egy, külföldi vendégekre számító budapesti szálloda sem engedheti meg azt a luxust magának, hogy ne rendelkezzen online marketing és értékesítési jelenléttel, stratégiával.

Az elmúlt években az OTA-k körében nemzetközi és budapesti szinten is nagymértékű koncentráció volt megfigyelhető, ma a négy legnagyobb online utazási iroda generálja az összes Budapesti 3-5 csillagos szállodai online foglalás kétharmadát. A közösségi oldalak (Tripadvisor, Facebook) és a Google a legfontosabb szállodai online marketingeszközök. A banner típusú hirdetések egyre jobban kiszorulnak a legfontosabb online marketingeszközök közül és az úgynevezett közösségi média jelenlét (Tripadvisor, Facebook), valamint a keresőmarketing veszi át a helyüket - mondta Hegedűs.

Az online értékesítés legnagyobb kihívását a jutalékszint jelenti, amely az OTA-k első oldalas megjelenése esetében elérheti akár a 30-40 százalékot is. A másik tényező az értékelő oldalakon közzétett negatív értékelés, amelyet egyedül a menedzsment lehető leggyorsabb, őszinte és pozitív hangvételű kommunikációja tud hatékonyan orvosolni. A márkanév erősítése szintén fontos.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK