A CIG Pannónia Életbiztosító első nyereséges negyedévét produkálta: 2012 utolsó negyedévében 313 millió forint adózott eredményt termelt. Mindez a portfólió épülésének eredménye, a korábbi években szerzett állomány nyereségének jelentős része az elmúlt év második felében realizálódott.

A tavalyi év utolsó három hónapjában a bruttó díjbevétel 7,834 milliárd forint volt, amely 18 százalékkal magasabb, mint a megelőző negyedévben. Mindezt annak ellenére sikerült elérnie a CIG-nek, hogy a biztosítási piac stagnálása még a negyedik negyedévben is folytatódott. A nyereséges negyedév továbbá annak köszönhető, hogy a negatív piaci környezetre válaszul a CIG további költségracionalizálást hajtott végre és hatékonyságnövelő intézkedéseket vezetett be - áll a társaság közleményében.

Ami a tavalyi egész évet illeti, a CIG 2012-ben 24,699 milliárd forint bruttó díjbevételt ért el, melyből rendszeres díja 21,185 milliárd forint, eseti és egyszeri díja 3,514 milliárd forint lett.

A bruttó díjbevétel az előző évhez viszonyítva 9 százalékkal csökkent, elsősorban az életbiztosítási új értékesítések és eseti díjbevételek alacsonyabb volumene miatt, ugyanakkor a rendszeres díjakban 5 százalékos a növekedés történt, köszönhetően a nem életbiztosítási értékesítés felfutásának, illetve hogy az életbiztosítási portfolió megújítási díjai a várakozásokkal összhangban növekedtek és stabilan befolytak.

Az egész éves teljesítményt meghatározta a pénzügyi-gazdasági válság, mivel nagymértékben csökkentette a háztartások elkölthető jövedelmét - hangsúlyozza a társaság közleménye. Ez az egész magyar biztosítási piac teljesítményét negatívan befolyásolta tavaly. Az erre válaszul végrehajtott költségracionálás azt eredményezte a biztosítónál, hogy az igazgatási költségek jelentősen, 16 százalékkal csökkentek. A CIG meglévő rendszeres díjas életbiztosítási szerződésállománya ugyanakkor stabil alapokat teremt és a portfolió növekedésével és érésével párhuzamosan költségviselő képessége egyre javul. A társaság által elért mérleg szerinti eredmény 2012-ben összesen 2,728 milliárd forint veszteség, mely a nehéz piaci helyzet ellenére továbbra is összhangban áll a vezetőség várakozásaival és azzal a deklarált üzleti céllal, hogy a kibocsátó 2014-re nyereségessé váljon.

Bevételi struktúra

A beszámolási időszakban a Csoport bruttó díjbevétele 24,699 milliárd forint volt, amely az előző évi bevételek 91 százaléka. Ebből 21,443 milliárd forint a befektetéshez kötött életbiztosítások, 279 millió forint a hagyományos életbiztosítások, 56 millió forint az egészségbiztosítások és 2,921 milliárd forint a nem-életbiztosítások bruttó díjbevétele.

Életbiztosítási üzletág

Az életbiztosítási portfolióban a korábbi években kötött szerződések megújítási díjai 29 százalékkal növekedtek, amely nagy részben ellensúlyozta az új életbiztosítási értékesítésből, illetőleg az eseti díjakból származó bevételek visszaesését. 2012-ben a megújításokból származó bruttó díjbevétel 15,626 milliárd forint, szemben az előző év 12,077 milliárd forintjával. Az értékesített szerződések első éves díjaiból származó bruttó díjbevétel 5,558 milliárd forint, amely 32 százalékos csökkenés 2011-hez (8,138 milliárd forint) képest.

A változásban jelentős szerepet játszik egyrészt az életbiztosítási piac helyzete, melyre erősen rányomja bélyegét az elhúzódó pénzügyi-gazdasági válság, a végtörlesztések, illetve a biztosító értékesítési hálózatának jelenleg is folyamatban lévő átszervezése, amelytől jelentős teljesítményjavulást vár a menedzsment - áll a CIG közleményében.

Nem életbiztosítás

A nem életbiztosítási értékesítés felfutóban van: 2,921 milliárd forint díjbevételt eredményezett 2012-ben. Az eseti és egyszeri díjak az előző évi eseti és egyszeri díjbevétel 50 százalékát, 3,514 milliárd forintot értek el, döntően a befektetési egységhez kötött életbiztosításokhoz kapcsolódóan. A teljes 24,699 milliárd forintos díjbevételen belül az eseti díjak aránya 14 százalékos. Az eseti díjak csökkenése rövid távon nincs számottevő hatással a CIG eredményességére, mivel azok költségviselő képessége nem jelentős.

Diverzifikáció

A 2012-ben eladott életbiztosítási szerződések esetében a BROKERNET Csoport termelésének aránya közel 44 százalék. A saját hálózat teljesítménye 8 százalékot, míg az egyéb értékesítési csatornák Magyarországon 31 százalékot, Szlovákiában 7 százalékot tettek ki, vagyis az értékesítési csatornák diverzifikációja tovább folytatódik

Értékelés

Bár hétfőn rendesen meghúzták a jegyzést, amit fel is kellett függeszteni a 10 százalékot meghaladó drágulás miatt, a jelenlegi árfolyam még mindig nyomottnak tekinthető.

A társaság körüli bizonytalan hírek miatt viszont kevés elemző ajánlja vételre a legfiatalabb hazai biztosítót. A legtöbb részvényelemző ráadásul nem is követi közelről a CIG sorsát, ezért friss elemzéseket nehezen találni a cégről, amely két évvel ezelőtti tőzsdei megjelenése óta piaci kapitalizációjának kétharmadát elveszítette. A mostani közzététel előtt is gyakorlatilag csak egy elemző fogalmazott meg konkrét eredményvárakozást, a prognózis 265 millió forintos nyereséget várt a cégtől, 7,47 milliárd forintos díjbevétel mellett (utóbbi 13 százalékkal alacsonyabb a bázis időszakhoz képest). Nyereséget korábban még nem publikált a CIG.

Elemzők szerint a fundamentális értékelésnél a növekedési stratégia a fontos, ugyanis a megváltozott piaci környezet és a várható - unit-linked termékeket érintő - újabb szabályozói változások miatt a társaság eddigi modelljének finomítására szorul. Emiatt nagy nyomás nehezedik a menedzsmentre, hogy új tervekkel tegye vonzó befektetéssé biztosítóját.

Tavalyi esés

A tavaly év végi nagy árfolyam-visszaesést egyébként két dolog okozta: egyfelől a társaság a harmadik negyedéves jelentésében csalódást keltő értékesítési adatokról számolt be, másfelől november elejétől kezdve egy újabb adag részvény vált szabadon értékesíthetővé a piacon, ugyanis lejárt egy olyan korlátozás, amely korábban nem tette lehetővé az IPO előtt beszálló tulajdonosoknak részesedésük teljes értékesítését.
Ennek ellenére a stratégiai tulajdonosok nem értékesítették részvényeiket, hiszen ők jól tudják, hogy egy új biztosítónál hosszú évekbe telhet, mire nyereségessé válik az üzleti modell.

Új irány

A cégnél a fő fundamentális kérdés továbbra is, hogy mennyire fog sikerülni az egyelőre nagy kitettségű befektetéshez kötött életbiztosítási termék (unit-linked) piacról egyéb, akár hagyományos életbiztosítási, akár nem életbiztosítási szegmensek felé nyitni. A CIG jó stratégiát működtet a nem életbiztosítás üzletágában, és statisztikai alapon a legjövedelmezőbb szegmensekre fókuszál, míg a problémásabb ügyfelek számára direkt nem kínál specifikus termékeket.

A hosszú távú stratégia jó, de rengeteg még a kérdőjel, így például, hogy a CIG-nek nincsenek nagy tapasztalatai a hagyományos (nem unit-linked) életbiztosítási piacon, márpedig az látszik, hogy a unit-linked termékek nem lesznek képesek biztosítani azt a jövedelmezőséget, amit pár éve még tudtak, de ez valamennyi biztosítóra igaz.