Odacsapott a diszkontoknak a Spar

Növelték piacrészesedésüket a szupermarketek idehaza, részben annak köszönhetően, hogy a Spar átalakította a megvásárolt Plus diszkontokat.
NAPI, 2009. szeptember 14. hétfő, 14:11
Fotó:

A szupermarketek 2 százalékkal tudták növelni értékbeli részesedésüket a háztartások napi fogyasztási cikk bevásárlásaiból az elmúlt egy évben - állapítja meg a GfK Hungária jelentése. A növekedést, illetve a diszkontok piacrészesedésének egy százalékpontos csökkenését részben a Plus diszkont lánc tagjainak Spar szupermarketekké történő átalakítása magyarázza.

A következő időszakban a szupermarketek helyzete előreláthatólag a válság ellenére is erősödni fog, elsősorban a további áruháznyitásoknak köszönhetően - véli Kui János, a GfK Hungária kereskedelem szektorának menedzsere.

A Plus-Spar-átalakulás miatt a diszkontok között rövid távon további piacvesztés valószínűsíthető, azonban a Plusok eltűnéséből eredő piacvesztést tompítani, majd hamarosan ellensúlyozni fogják a további üzletnyitások, új szereplők esetleges piacra lépése a szegmensben, a fogyasztók válság okozta takarékossági törekvései, illetve a diszkontok elfogadottságának és kedveltségének növekedése (melyhez a diszkontcsatornában működő láncok nagyban hozzájárulnak a helyi igényekhez fokozatosan alkalmazkodó termékkínálatukkal, stratégiájukkal).

A hipermarketek intenzív növekedése körülbelül másfél éve megtorpant. Az expanziójuk lassulása érthető, hiszen bizonyos vásárlóerő és lélekszám alatt célszerűbb kisebb alapterületű üzleteket működtetni. Új piaci belépő középtávon nem várható, azonban néhány év távlatában a meglévő láncok további áruháznyitásainak köszönhetően várhatóan további 1,5-2 százalékponttal növelni tudják piacrészüket.

Az egyes bolttípusok piaci részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából, 2000-2009. I. félév (az adatok százalékban kifejezve; 2013-ra vonatkozóan becsült adatok)



A hazai kisbolt-láncoknál mért vásárlások egyre inkább szóródnak a csatornák között, hiszen szerkezetük folyamatosan fejlődik, és már régen eltértek az eredeti, kisboltokat tömörítő beszerzési hálózat funkciójuktól, és egyre több szupermarketet, kényelmi boltot, C&C áruházat (a jövőben esetleg diszkontot) üzemeltetnek. A szupermarketek és a diszkontok exkluzívabb megjelenésükkel, nagyobb termékválasztékukkal jobban vonzzák a vásárlókat, ezért a hazai tulajdonú láncok kisboltjainak szerepe fokozatosan csökkeni fog - prognosztizálja a GfK.

Annak ellenére, hogy a válság hatására a fogyasztók egy része inkább az előre megtervezett, utazással nem járó, visszafogott fogyasztás mellett dönt, melyben átmenetileg nagyobb szerephez juthatnak a lakóhely közeli kis üzletek, egyre több független kisvállalkozó dönt vállalkozásának felszámolása vagy valamelyik hazai lánchoz való csatlakozása mellett. Így középtávon a független kisvállalkozások számának és piacrészüknek a csökkenése várható.

Áruházláncok megszűnése, továbbá az értékesítési lánc lerövidítésére irányuló törekvések miatt erőteljesen csökkent a Cash&Carry hálózatok szerepe, amely csökkenés előreláthatólag a jövőben is folytatódni fog.

Kelet-Közép Európa országaiban a szupermarketek veszíthetnek súlyukból, középtávon a diszkontcsatornában várható a legintenzívebb fejlődés, elsősorban a nyugat-európai tulajdonban lévő diszkonthálózatok intenzív expanziója révén. A hipermarketek piaci részesedése már nem nő számottevően, a szupermarketek viszont veszíthetnek súlyukból.

HOZZÁSZÓLÁSOK