A szövetség összesítése szerint a benzinfajták közül a 95-ös fogyott a legjobban: csaknem 276 millió litert adtak el belőle 3 hónap alatt, 6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Éves összevetésben jelentős mértékben, 46,4 százalékkal ugrott meg a prémium benzin eladása: mintegy 12,4 millió litert vettek belőle, ugyanakkor a 98-as motorbenzinből 33,6 százalékkal kevesebbet, 906,7 ezer litert adtak el.

Benzinből 7,1 százalékkal fogyott több, mint egy évvel ezelőtt, így 290,1 millió liter kelt el ebből az üzemanyagból.

Az eladott gázolaj mennyisége 5,8 százalékkal, 446,3 millió literre nőtt az idei első három hónapban, a prémium gázolajból eladott mennyiség 50 százalékkal, csaknem 36 millió literre emelkedett. Normál gázolajból összesen 410,4 millió liter kelt el, 3,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban - derül ki a szövetség által közölt adatokból.

Üzemanyag-forgalmazási adatok (első negyedév, millió liter)
Megnevezés20152016Változás (%)
95 motorbenzin261,1276,8+6,0
98 motorbenzin1,40,9-33,6
Prémium motorbenzin8,512,4+46,4
Motorbenzin összesen270,9290,1+7,1
Dízel397,9410,5+3,2
Prémium dízel23,835,9+50,7
Gázolaj összesen421,7446,4+5,8
Üzemanyagok összesen692,7736,5+6,3
Forrás: MÁSZ

Az üzemanyag-fogyasztás az első negyedévben azért is emelkedett még mindig viszonylag jelentősen, mert az idei és a tavalyi év első negyedévét összevetve 10-15 százalékos különbség van az árakban. Miközben 2015 január-márciusában az üzemanyagárak még 360-370 forint körül mozogtak, 2016 azonos időszakában az átlagár 300-330 forintra süllyedt - mondta Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

A szakember az OPEC április 17-ei csúcstalálkozójával kapcsolatban úgy nyilatkozott: bármilyen döntés születik, az nem fogja jelentős mértékben befolyásolni a kőolaj árát. Hosszabb távon az számít majd, hogy betartják-e azt a tagországok, amiben megállapodtak. Hiába egyeznek meg a találkozón például a kitermelés korlátozásában, ha túllépik az új kvótákat, a megállapodás csak rövid távon befolyásolja az árat.

A főtitkár szerint az idén 30-45 dolláros sávban maradhat az olaj ára, ahhoz, hogy ebből kitörjön, valamilyen komoly piaci hatásra lenne szükség. Az árak emelkedéséhez nem feltétlenül elegendő a kitermelés csökkentése, gyakran előfordul, hogy a fizikai piac történéseitől függetlenül változik a kőolajár.

Véleménye szerint amennyiben a kőolaj ára a meghatározott sávban marad, a dollár forintárfolyama pedig nem változik túlzott mértékben, akkor a hazai üzemanyagárak legfeljebb 10-15 százalékkal változhatnak az idén

Idén az üzemanyag-fogyasztásban már csak kismértékű emelkedés várható. A magyar lakossági fogyasztás növekedése inkább a gazdaság további erősödésével, mintsem az üzemanyag árának esetleges csökkenésével hozható összefüggésbe. Tavaly több mint 7 százalékkal nőtt az üzemanyagok iránti kereslet az egy évvel korábbi szinthez képest, ilyen mértékű bővülés idén már nem várható. A magánszemélyek üzemanyag-fogyasztását a hosszú távon olcsó olaj befolyásolhatja, azonban egy bizonyos szint fölé már nem emelkedik, mivel csak az alacsony árak miatt nem fognak többet autózni - fogalmazott Grád.