Kettős fordulat történt a hazai újautópiacon július-augusztusban: a havi eladások a korábbi visszaesés után rendre felülmúlták az egy évvel korábbi szintet, miközben a KSH arról számolt be, hogy a gépkocsik árszínvonala apadásba váltott.

Mindez azután történt, hogy a 2008-as mérsékelt, 1 százalék körüli áremelkedést 2009-ben jóval tempósabb, az év második felére 10 százalék fölé gyorsuló drágulás követte, majd idén az év közepéig fokozatosan lassult az áremelkedés. A KSH által közölt tendenciák - főleg a tavalyi drágulás - furcsának tűnhetnek, hiszen a hétköznapi megfigyelő a piac folyamatos zuhanását és az importőrök hangos akcióit láthatta. Az ellentmondás feloldása az lehet, hogy a statisztikai hivatal által megfigyelt kör természetesen nem egyenlő - és nem is lehet az - a teljes újautó-piaccal, másrészt a statisztikusok a listaárak alapján dolgoznak.



A fogyasztói árindex kiszámításához használatos, ez év elején publikált kosárban a KSH 22 féle gépkocsi árát figyeli meg. Az új autók összesített súlya az árindexben - a piac mélyrepülésével párhuzamosan - a 2008-as 3,3 százalékról 2,1-re csökkent.

E körben - a Ford Focus kivételével - megtalálhatók a már említett legnépszerűbb modellek, illetve vannak olyanok is (például a Peugeot 207, a Seat Ibiza, a Suzuki Splash, a Chevrolet Aveo és Lacetti, vagy a Nissan Note), amelyek nincsenek benn a piaci top 25-ben.



A hivatal az egyes személygépkocsik fogyasztói árait nem publikálja - igazít el Mináry Borbála. A KSH szakértője hangsúlyozza: a személygépkocsik esetében, hasonlóan egyéb tartós fogyasztási cikkekhez év közben megszűnhet az év elején kiválasztott modell árusítása, ekkor a választékelem cseréjével egyidőben az árindexet minőségileg kiigazítják, hiszem a legtöbb esetben az új modell valamilyen továbbfejlesztett, minőségileg jobb paraméterekkel rendelkezik. Az egyes hónapokban megfigyelt árak összehasonlítása így nem a tényleges árváltozást tükrözi - ad segítséget az adat értelmezéséhez a szakértő.

Olcsóbbak a legnépszerűbb modellek is

A nyár végére árcsökkenés mutatkozott a hazai újautópiac öt legnépszerűbb modelljének többsége esetében is - derül ki a DataHouse által a Napi Gazdaság Online rendelkezésére bocsátott adatokból.

Az alsó középkategóriába tartozó Ford Focusok akciós ára tavaly ősz óta - egy-két kivétellel - jellemzően 50-100 ezer forinttal került lejjebb. Az akciós árak további érdekessége, hogy fél, de akár bő egymillió forinttal is alulmúlhatja a listaárat. Utóbbira példa a legolcsóbb Focus, amelyet 2,99 millióért kínálnak, szemben a 4,15 milliós listaárral. A legdrágább modell, a kétliteres dízelmotorral hajtott, hatsebességes kabrió jelenleg 8,34 millióba kerül, ami ugyan hatszázezerrel kevesebb a listaárnál, a tavaly őszinél viszont százezerrel több.

A felső középkategóriát képviselő Skoda Octaviák ára nem változott érdemben tavaly ősz óta. Ez a kijelentés egyrészt azt takarja, hogy a listaár csak néhány ezer forinttal módosult, másrészt pedig azt, hogy ahol jelentősebben, mintegy kétszázezer forinttal nőtt, ott olyan akciós ajánlatok jelentek meg, amelyek lényegében ezt az áremelkedést semlegesítik. A legolcsóbb Octaviákat 3,99 millióért kínálják, míg az árlista másik végén a kétliteres PDTDI motorral szerelt, négykerék-meghajtású Laurin & Klement Combi áll, közel tízmillióért.

A Volkswagen Golfok árstatisztikáit böngészve feltűnő, hogy sok esetben forintra megegyeznek az idén augusztusi árak a tavaly októberiekkel. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy - ellentétben az Octaviákkal - az akciók valódi árengedményt nyújtanak, jellemzően 500-600 ezer forint nagyságban. A Golfok árlistája 3,94 milliótól indul - ez akciós ajánlat -, és az ötajtós, automata váltós, 2.0 TFSI GTI-vel ér véget, ami 8,76 millióba kerül.

A listaárhoz képest 500-900 ezer forintos kedvezménnyel kínálja az új Astra-modellek jó részét az Opel. A legolcsóbb verziót a 4,83 milliós listaár helyett így 4,31 millióért kínálja az importőr, míg a legdrágább is csak papíron kerül hétmillió forint feletti összegbe
Az egy évvel korábbihoz képest azonban nehéz az árak összehasonlítása, épp az Astrák új, I betűvel jelölt generációjának színre lépése miatt. A H jelű elődmodelleket Classic III néven lehet megvásárolni, ezek árának alakulását vettük górcső alá. Az ötajtós, 90 lóerős, 1.4-es verzió listaára jelenleg 3,7 millió forinttól indul, ami bő háromszázezer forinttal kevesebb a tavaly őszinél. (Az Opel hivatalos honlapján még ennél is alacsonyabb, 3,14 millió forint az induló ár, de miután a webes konfigurátor alapértelmezettként kezeli az ún. Essentia-felszereltségcsomagot - 311 ezer forintért -, illetve célszerű beválogatni az ABS-t és légzsákokat is tartalmazó biztonság csomagot, a végösszeg - 561 ezres kedvezménnyel együtt - 3,65 millió forintra jön ki.)
A kombik listaára 3,9 milliótól indul, ami szintén mintegy 300 ezer forintos mínuszt takar az egy évvel korábbihoz képest. (Az opel.hu-n az ötajtóshoz hasonlóan lesz a 3,34 milliós árból 3,9 millió forintos végösszeg.)

A Skoda Fabiák között háromszázezres emelkedésre (1.2 12v Elegance Combi) és félmilliós csökkenésre (1.6 Ambiente Combi) is van példa, ahogyan változatlan árakra is. A legolcsóbb, 1.2 literes Fabia akciósan már 2,5 millióért elvihető, míg a legdrágább 1.9 PD TDI Elegance Combi több mint kétszer ennyibe, 5,68 millióba kerül.