Már a bankok is aggódnak a gazdag magyar nyugdíjasok miatt

Nehéz helyzetben vannak a privátbankok. A fiatal ügyfelek örülnének a digitális fejlesztéseknek, de a gazdag magyarok jelentős hányada nyugdíjaskorú, és idegesíti, ha mobiltelefonon kell bankolnia.
Herman Bernadett, 2020. február 18. kedd, 17:43
Fotó: Shutterstock

Választás elé kerültek a privátbanki szolgáltatók: el kell dönteniük, hogy a vagyonos idősebb nemzedék, vagy az idővel azért magának helyet követelő digitális bennszülött generáció felé nyissanak-e írja a Blochamps Capital. A legfontosabb, idősebb vagyonos ügyfélréteg és a legfiatalabb réteg számára egyidejűleg ideális, modern digitális szolgáltatásokat nyújtani komoly kihívás a hazai privátbanki szolgáltatóknak - hívja fel a figyelmet Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője.

Elöregszik a vagyonos réteg

A szolgáltatóktól kapott adatok alapján a privátbankokban vezetett számlák tulajdonosainak több, mint kétharmada 50 év feletti, ráadásul a számlák harmada 65 évesnél idősebb vagyonos magánszemélyé. A privátbanki ügyfelek elöregedését jól mutatja, hogy Magyarországon az emberek átlagéletkora 42 év volt 2018-ban.

A fejlesztések sok pénzbe kerülnek, miközben az érintett számlatulajdonosok túlnyomó többsége alig használja üzleti célra napi szinten az internetet. Többségüknek az uniós pénzforgalmi irányelv, a PSD2 szabályozás által előírt szigorú ügyfél-azonosítás is bosszantó bürokráciának tűnik, nehezen tolerálják, hogy számláikhoz ma már csak egy másik eszköz - például mobiltelefonos bejelentkezés - segítségével tudnak hozzáférni, ezért az internetes ügyintézéssel szemben már a kisebb pénzügyi tranzakciókra is személyesen veszik igénybe privátbankáraikat.

Nehéz két generációnak megfelelni

Bizonyos szolgáltatóknál a vagyonos ügyfélkör elöregedése akár néhány éven belül komoly gátja lehet a további fejlődésnek - emlékeztet Karagich István arra, hogy van olyan privátbank, ahol ügyfeleik 80 százaléka az 50. évét is betöltötte, sőt az ügyfelek 39 százaléka 65 év feletti. Ezek a cégek az erőteljesebb digitalizációval a már meglévő ügyfeleik bizalmának és komfortérzetének megingását kockáztatják, ha viszont nem lépnek előre a digitalizáció terén, akkor lényegében kiiratkoznak azon szolgáltatók köréből, akiknek lehetőségük lesz a következő nemzedék tagjait megnyerni.

A dilemmát csak felerősíti, hogy a jelenlegi kamatkörnyezetben a szolgáltatásokon megkereshető marzs annyira összeszűkült, hogy a piac jelentős része nem tud párhuzamos - a régi vágású idősebb és a fiatalabb, digitálisan vezérelt életet élő ügyfeleknek külön-külön szóló - rendszereket fenntartani.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2020.02.20 11:17

@csaba7272: A problémakört szét kell bontani részekre és ezeket egyenként megoldani. Egy példa a sok közül: a bank hozzon létre egy külön honlapot idősek számára. Ezt olyanra kell kialakítani, hogy egy minimális digitális rutinnal rendelkező is könnyedén kezelni tudja. Ahogyan a gyengénlátók számára lehet csinálni külön honlapot, ugyanúgy lehet csinálni a rutintalanok számára is, pl ahol kézen fogva vezetik végig a lehetőségeken. Ez egy bank számára filléres extra beruházás, nem kell hozzá más, mint szándék a bank részéről, plusz egye intelligens projektvezető, aki szükség esetén képes mások helyébe képzelni magát, jelen esetben az idősek fejével gondolkodni.
De nehogymá én oldjam meg itt ingyen a bankok problémáit, vannak nekik sokdiplomás jólképzett zseniális fiataljaik, szuper fizetéssel, nulla élettapasztalattal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csaba7272, 2020.02.20 08:43

@Mekelekke:
A baj nem ott van, h milyen méretű telefonon, vagy tableten, pc--n kellene bankolni az említett korosztálynak, hanem ott, hogy általános problémát okoz maga a kezelés, a technikai ismeret hiánya. Sokan még az sms írás-olvasás problémájával küzd. Ill. nem küzd, mert nem érdekli, és nem is akarja megérteni. A PSD2, és más biztonsági dolgok még jobban bonyolítják a dolgot. Olyan gyorsan fejlesztik, és fejlődik a technika, hogy ezen, és már a 40-50-es korosztály sem tudja követni. Aztán belefárad, és nem érdekli, nem használja a mobilt bankolásra. Sem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Dokus, 2020.02.20 07:40

Ahhoz elég sokat kaszálnak a bankok az ügyfelektől, hogy kényelmesen fenn tudjanak tartani akár kettő, vagy több rendszert is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mekelekke, 2020.02.19 10:31

A mobiltelefonok gazdáinak nagy része soha nem telepít semmilyen mobilalkalmazást, de jól is teszik, mert a kis cégek által barkácsolt mobilalkalmazások rengeteg potenciális biztonsági problémát tartalmazhatnak (még jószándékú programozás esetén is!). Tehát aki a telefonjára nem telepíti fel a bank által erőltetett mobilalkalmazást, az nem biztos, hogy begyepesedett vén hülye, lehet, hogy ő csak egy okos biztonságtechnikai informatikus.
Tessék böngészővel elérhető (és idősek számára könnyen kezelhető) felületeket fejleszteni, böngésző gyárilag van telepítve a telefonokon, de aki nem szeretné a rövidlátó szemeit a mobil pici képernyőjén erőltetni, az a következő percben használhat ugyanerre a célra egy 25 centis tabletet vagy akár otthon a kedvenc 120 centis TV-jét.
Nem az idősekkel van a baj, hanem azokkal a "szakemberekkel", akik nem képesek mások helyébe képzelni magukat, ehelyett inkább saját szűklátókörű elképzeléseiket próbálják erőszakkal lenyomni mindenki torkán.
Az öt legnagyobb fintech cég közül is csak egynek van valamennyi szolgáltatást böngészőn át is elérhetővé tévő felülete, a többi nagyeszű ünnepélyesen lemondott a potenciális ügyfelek nagy részéről.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2020.02.18 20:22

Jó nagy marhák. Lets get digital!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html