Ezt tanulja meg, ha jól akar keresni!

Húsz év alatt több mint duplájára nő a földkerekség légiflottája. Ezt viszont azt is jelenti, hogy 2037-re a mainál félmillióval több pilótára lesz szükség - és akkor még nem beszéltünk a karbantartókról, légi utaskísérőkről és földi személyzetről.
Szakonyi Péter, 2018. július 16. hétfő, 16:37

Sokkoló előrejelzéssel indult a ma kezdődött farnborough-i légishow. Az Airbus prognózisa szerint ugyanis a következő húsz évben duplázódik a világszerte közlekedő utasszállító és cargo repülőgépek száma.

Ez egyben azt is jelenti, hogy 2037-re a mainál 540 ezerrel több pilótára lesz szükség. A páneurópai repülőgépgyártó előrejelzése szerint az újonnan üzembeálló gépek közül 10,9 ezer a régi repülők cséréjére szolgál majd, de 25,5 ezer valóban új gépmadár lesz. A fő húzóerőt a légiutas-forgalom drasztikus emelkedése lesz. A fejlődő országokban az egy főre eső légiforgalom ezalatt a 2,5-szeresére emelkedik, így nem csoda, ha rengeteg új gépet rendelnek a légitársaságok.

Eközben jócskán átalakulhat a flották szerkezete. A legnagyobb igény a kisméretű gépek iránt lesz, húsz év alatt 28,5 ezer beszerzését tervezik. A keskeny törzsű repülők helyét pedig a vastagtörzsű típusok veszik át. A közepes méretű utasszállító és teherárut szállító repülőkből 5480 darabot szállítanak le a világ repülőgépgyártó cégei. A nagy befogadóképességű  típusokból - ilyen az A 350 és a Boeing 787 - mindössze 1760-ra lesz szükség, míg az extra nagy fajtákból - ilyen az Airbus 380 - csak 1590 darabra. (Új kifutót kap a Heathrow.)

A világ két nagy repülőgépgyártó cége az Airbus és a Boeing mellett a kanadai  Bormbardier is beszáll a piaci küzdelembe. A korábban kis  kisméretű, regionális repülőket gyártó cég többek közt a Swiss Airnek és a lett Air Balticnak is szállít kis- és közepes méretű típusokat. A CS100-as és 300-as típusjelű Bombardierek a 100-150-fős repülőszegmensben élezhetik a versenyt.

Egyelőre nem tud kilépni a hazai piacról az orosz Szuhoj - amellyel az egykori Malév írt alá szándéknyilatkozatot (még 2002-ben) kisméretű Superjet 100-as típusok szállításáról, szintén a farnboroghi nemzetközi légivásár ideje alatt. A magyar nemzeti légitársaság csődje miatt egyetlen gépet sem szállítottak le ebből. A legnagyobb veszélyt a két piacvezető cégre  továbbra is a kínai gyártók megjelenése jelentheti. Ezek megjelenése 2020 után várható.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK