Tempósan öregszik Magyarország személygépkocsi-állománya. A kétezres évek elején még a 12 évet közelítette az átlagéletkor, az évtized közepére ez az újautópiac könnyen hozzáférhető hitelekkel megtámogatott felfutásával 10,3 évre süllyedt, majd 2009-től újra növekedésnek indult. A KSH friss adatai szerint 2012-ben már 12,5 évnél járt az átlag, a park így egy esztendő alatt több mint fél évvel lett idősebb. Az eddigi trend ismeretében valószínű, hogy 2013 végén meghaladja majd az átlagéletkor a 13 évet, márpedig ilyen magas értékre a rendszerváltás, sőt, minden bizonnyal a motorizáció tömegessé válása óta nem volt példa.


Alapvetően a 6-15 éves autók részarányának növekedése és az ennél fiatalabbak súlyának csökkenése okozza az átlagéletkor kitartó emelkedését. Ezt az öregedést három tényező magyarázza. Egyrészt mind távolabb kerül a hazai újautópiac fellendülésének időszaka, azaz egyre idősödnek és így belépnek a 6-15 éves kategóriába az akkor százezerszám megvásárolt járművek, másrészt a használtimporton belül az éltesebb kocsiké a főszerep, harmadrészt az újautó-eladások is alacsony szinten mozognak.

Azt a várakozásunkat, hogy 13 év fölé nő az idén az átlagéletkor, az első kéthavi adatok is alátámasztják: az újautópiac szűkült 2012 azonos időszakához képest, miközben a Datahouse jelentése szerint bő kilencezer használt járműre került rendszám, ami ötödével haladja meg az egy évvel korábbit. Igaz, ezek a számok a teljes autópark nagyságához képest elenyészőek.