Szomorú rekord Magyarországon - soha nem volt ilyen öreg az autópark

Tovább öregszik a hazai személygépkocsi-park, az átlagéletkor - főként az újautópiac kitartó gyengélkedése és kisebb részben a használtimport dübörgése miatt - az idén akár meghaladhatja a 13 évet is. Ilyen magas értékre a rendszerváltás óta nem volt példa. A legnépszerűbb, másodkézből behozott modellek között többségben vannak a tinédzserkorú járművek.
NAPI, 2013. március 6. szerda, 16:00
Fotó: Napi.hu

Tempósan öregszik Magyarország személygépkocsi-állománya. A kétezres évek elején még a 12 évet közelítette az átlagéletkor, az évtized közepére ez az újautópiac könnyen hozzáférhető hitelekkel megtámogatott felfutásával 10,3 évre süllyedt, majd 2009-től újra növekedésnek indult. A KSH friss adatai szerint 2012-ben már 12,5 évnél járt az átlag, a park így egy esztendő alatt több mint fél évvel lett idősebb. Az eddigi trend ismeretében valószínű, hogy 2013 végén meghaladja majd az átlagéletkor a 13 évet, márpedig ilyen magas értékre a rendszerváltás, sőt, minden bizonnyal a motorizáció tömegessé válása óta nem volt példa.




Alapvetően a 6-15 éves autók részarányának növekedése és az ennél fiatalabbak súlyának csökkenése okozza az átlagéletkor kitartó emelkedését. Ezt az öregedést három tényező magyarázza. Egyrészt mind távolabb kerül a hazai újautópiac fellendülésének időszaka, azaz egyre idősödnek és így belépnek a 6-15 éves kategóriába az akkor százezerszám megvásárolt járművek, másrészt a használtimporton belül az éltesebb kocsiké a főszerep, harmadrészt az újautó-eladások is alacsony szinten mozognak.

Azt a várakozásunkat, hogy 13 év fölé nő az idén az átlagéletkor, az első kéthavi adatok is alátámasztják: az újautópiac szűkült 2012 azonos időszakához képest, miközben a Datahouse jelentése szerint bő kilencezer használt járműre került rendszám, ami ötödével haladja meg az egy évvel korábbit. Igaz, ezek a számok a teljes autópark nagyságához képest elenyészőek.


A 2012-es adatok szerint a használtan behozott és forgalomba helyezett 53,5 ezer autó 71 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, a járművek több mint fele, bő 29 ezer darab volt 10 évesnél idősebb. A KSH-módszertan szerinti bontásban vizsgálva az adatokat az látszik, hogy a 6-15 éves korosztályba esik a használtimport több mint kétharmada, ehhez képest 2011-ben az itthoni állomány fele tartozott ide. Ha az összes, 2012-ben forgalomba helyezett személygépkocsit figyelembe vesszük - azaz a használtimport mellett az újakkal is kalkulálunk -, akkor a 6-15 évesek aránya 35 százalék, a 0-1 éveseké pedig 50.

A használtimport legnépszerűbb modelljei között is tarolnak a tizenéves járművek, a Volkswagen Golfok és Opel Corsák négyötödét, a 3-as BMW-k és VW Passatok kétharmadát 2002-ben vagy az előtt gyártották. Az Opel Astrák és Ford Mondeók között viszont az ennél fiatalabb járművek vannak többségben.



HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2013.03.07 12:32

Nem olyan szomorú ez a rekord: egy modern, jó konstrukciójú autó átlagos futásteljesítmény mellett legalább 20 évig használható, ha nem karamboloznak vele. Miért kellene akkor 10 éves korában bezúzni? Mert az autógyárak ezt szeretnék?

A sufniműhelyeknek is élniük kell valamiből, most majd lesznek kuncsaftjaik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

DCVI, 2013.03.07 10:03

Magyar emberek beleültek minimálbéres fizetés mellett az ingyen matricás autóba. A trabantosok örültek a magyar suzukinak.
Egy autó fenntartása nem csak a tankolás. 26000 gépjárműre nem kötöttek kgfb-t.
2 milliótól családi személygépkocsit 4 milliótól terepjárót és 7 üléses 0 km-es gépkocsit lehet venni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.03.07 09:58

@bernstein: Ha onnan egyszer elindul a klassikus kocsik áradata az USÁ-ba....nagy piac lesz az a szuper járgányoknak!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bertajanos, 2013.03.07 09:45

@szkiita:

Csak azért írok, mert a mítoszok világában él, mint ahogy, azt a propaganda solykolja.Mátyás sajnos alig hozott létre fenntartható dolgot, ha egyáltalán. Ő is csak egy mítosz. Horthy meg egy emberért, aki a fia volt, odadobott egy országot, egy nemzetiséget. Nem volt államférfi, nemhogy nemzetvezető!

Üdv:
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szkiita, 2013.03.06 22:05

@Zodiakus: És vissza a hasznát autókra.Erre van pénze az átlag magyarnak,ezt veszi.Évi 10-20E km futásteljesítményhez ideállis....


...így igaz,ez van....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html