Több mint százmilliárdból kapna új járműveket a BKV

A metró továbbépítése helyett nagyszabású villamos- és és troli beszerzési programot indított a főváros, amihez százmilliárdos uniós támogatást igényel. Száz új villamost és száz új trolit vesznek, fejlesztik a kötöttpályás közlekedést - nyilatkozta Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a hvg.hu-nak.
NAPI, 2011. május 10. kedd, 09:13
Fotó:

Vitézy Dávid az Alstom metrószerelvényeivel kapcsolatban elmondta, hogy szerinte a főrvosnak teljesen igaza volt, amikor a 2006-ban kötött szerződést felmondta. Az Alstom nemcsak két évet késett a szerelvények szállításával, de a típusengedélyt sem tudta megszerezni, annak ellenére, hogy ezt korábban, a szerződés megkötésekor vállalta, és tisztában volt a szabványokkal.

A megkötött szerződés rendkívül előnytelen számunkra, két okból - nyilatkoza Vitézy. Beletettek egy olyan vis major klauzulát, amit nem lett volna szabad. E szerint mentesülhet a teljesítés felelőssége alól a francia fél akkor is, ha nem tudja megszerezni a típusengedélyt a metró kocsikhoz. A másik probléma, hogy hatalmas, 30 milliárd forint előleget fizettek ki, a kocsik árának ötven százalékát, és az ezt fedező bankgaranciát 2008-ban egy magyar bankból átvitték egy francia bankhoz. Emiatt kell nekünk francia bíróság előtt helyt állnunk - mondta Vitézy. A francia ítélet ideiglenes hatályú, csak arról döntenek, hogy a jogvita végleges lezárása előtt visszaveheti-e a főváros az előleget vagy sem. Hogy a város végül visszakaphatja-e a pénzt, az majd egy hazai választott bíróságon dől el.

A BKV járműparkjának megújításával kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy minden uniós forrást erre koncentrálnak, közben igyekeznek örleszteni a közlekedési vállalat 700 milliárd forintos műszaki adósságát. Ennek érdekében halasztották el a négyes metró második szakaszának megépítését, ami 167 milliárdba került volna. Ehelyett nagyszabású villamos- és és troli beszerzési programot indítottak, amihez mintegy százmilliárdos uniós támogatást igényelnek. Ebből mintegy száz új villamost és száz új trolit vesznek, és fejlesztik a kötöttpályás közlekedést. A buszpark teljes megújításához még az idén hozzákezdenek.

A dugódíj arra lesz hivatott, hogy visszatartsa az embereket a belvárosi autózástól - mondta Vitézy. A díj bevezetését az EU a négyes metróhoz nyújtott támogatás feltételeként írta elő. Pontos összegét még nem tudja a szakember, először ugyanis a díj feltételrendszerét kell megteremteni, vagyis gondoskodni kell új villamosok, trolik beszerzéséről, kerékpárkölcsönző rendszer és P+R parkolók kiépítéséről.

HOZZÁSZÓLÁSOK