Tonna és Mázsa bekerült az újságba

A Tonna és a Mázsa nevet kapta az a két mamut, melyek csontjai a nyáron egy útépítésen kerültek elő. Az utat megrendelő Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság névadó pályázatára több száz javaslat érkezett. A két csontváz remélhetőleg hamarosan látható lesz a Bakonyi Természettudományi Múzeumban.
NAPI Online, 2006. november 24. péntek, 16:08
Fotó:

Tonna és Mázsa lett a neve a nyáron megtalált felnőtt és kölyök mamutoknak. A két állat csontjai a 71-es főút Balatonakarattya - Balatonfűzfő elkerülő szakaszának építése közben a földmunkák során kerültek elő. "A gyors leletmentéshez a geológusok, az UKIG és kivitelező Hochtief AG példás együttműködése kellett" - hangsúlyozta a névadó ünnepségen Kasper Ágota, a Bakonyi Természettudományi Múzeum igazgatója. Az igazgató elmondta, hogy a múzeum egy komplex jégkorszaki kiállítás tervével megpályázta az Apponyi Albert Mecenatúra támogatását, így remélhetőleg jövőre már láthatók lesznek az állatok.

Az UKIG júliusban a mamutok elnevezésére nyilvános pályázatot írt ki. A javaslatok közül háromtagú zsűri - Horváth László, az UKIG és Kasper Ágota, a múzeum igazgatója, valamint a feltárást vezető Katona Lajos geológus - választották ki a legjobbat. A zsűri Tuczai Péter "Tonna" névjavaslatát alapul véve maga adta a kisebbik állatnak a Mázsa nevet, de a keresztapa kitüntető címet a jó inspiráció miatt mindkét állat esetében a budapesti vállalkozónak ítélték.

A két állat csontjai mintegy 60-70 százalékban kerültek elő, ez bőven elegendő ahhoz, hogy a múzeum munkatársai rekonstruálják és kiállítsák a csontvázakat - mondta a sajtótájékoztatón Katona Lajos. Az eddigi ismeretek alapján a kölyök, magassága mintegy 1,5 méter, agyarának hossza 25 centiméter, míg a kifejlett példán 2,5-3 méter magas lehetett, agyara pedig másfél méteresre nőtt. A kutató szerint Magyarországon eddig hat mamutlelet ismert, de a kölykök csontvázai világszinten is ritkaságnak számítanak.

Az eseményen Abajkovics Péter, az UKIG kommunikációs vezetője elmondta, hogy az UKIG nagy hangsúlyt fektet a régészeti feltárásra és a leletek megmentésére. Az Igazgatóság által megrendelt projekteknél 2006-ban 400 millió forintot fordítottak régészeti és archeológiai feltárásra, leletmentésre. A 71-es főút Balatonakarattyát és Balatonfűzfőt elkerülő szakaszán a feltárás nem okozott csúszást. A nagy forgalmú 71. sz. főút legzsúfoltabb, balesetveszélyes szakaszát tehermentesítő 17,1 kilométernyi új utat így várhatóan jövő nyár végén adják át a forgalomnak. Az út a későbbi M8 autópálya egyik szakaszának alapja lesz.

A névadó ünnepségen a múzeum igazgatójának látható meglepetésére a kivitelező Hochtief AG egy ötezer euróról szóló csekket adott át a mamutok színvonalas kiállítását elősegítendő.

HOZZÁSZÓLÁSOK