Tovább zuhan a lízingpiac, cégeket üthet ki a bankadó

Harmadával esett vissza a magyar lízingpiac az idei harmadik negyedévben a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a két évvel korábbi finanszírozott összeghez képest 78 százalékos a csökkenés - közölte a Lízingszövetség. Az új szerződések száma 18,9 százalékkal apadt a harmadik negyedben. Nőtt a tartósan nem fizető ügyfelek száma is, a Lízingszövetség újonnan megválasztott elnöke éppen ezért kiemelt feladatként kezeli a kliensek finanszírozási gondjainak kezelését.
NAPI, 2010. november 18. csütörtök, 11:37

A piac egésze tovább zsugorodik. Az idei harmadik negyedévben 35 százalékos a visszaesés a finanszírozásban az előző évhasonló időszakához képest. A magyar lízingpiacon finanszírozott összeg 2010 első három negyedévében 212, 8 milliárd forint volt, míg egy évvel korábban ez az összeg 323,7 milliárd forintot ért el. A vizsgált negyedévben majdnem 19 százalékkal kevesebb új üzletet kötöttek a lízingcégek. A lízingpiaci ügyfelek között pedig már többségben vannak a kis-és középvállalkozások a lakossági ügyfelekkel szemben.

A banki különadó miatt jövőre több, akár 5-6 lízingcég is kivonulhat a piacról és egy friss felmérésünk szerint ez akár a piaci szereplők több mint felénél okozhat tőkeproblémát - véli Dunavölgyi Mária, a Lízingszövetség elnöke, aki reméli, hogy 2011-ben a szövetség erőteljesebben tudja képviselni a szektor érdekeit a kormányzattal folytatott tárgyalások során. Hozzátette: a különböző lízingpiaci szegmensek közül jövőre a legnagyobb mértékű növekedést a lakossági használt autó vásárlások piacán várják, a legkisebbet pedig az építőgépek területén.

A gépek és berendezések finanszírozásában 2010 harmadik negyedévében a kihelyezések alig maradtak el az előző negyedévhez képest; 16 milliárd forintot finanszíroztak augusztus-október időszakban. Ebben a szegmensben már látszik némi élénkülés, a szerződések száma már elérte az egy évvel korább szintet. A mezőgazdasági gépek a tavaly év végéig folyamatosan futó támogatási programoknak köszönhetően a legnagyobb portfóliójú alszegmensnek számítana.

A flottafinanszírozásban gyakorlatilag megszűnt a hitelben történő kihelyezés, és enyhén növekedett a pénzügyi lízing aránya. A flottakezelő cégek az elmúlt időszakhoz hasonlóan továbbra is jól teljesítenek, az összes üzletág közül a legjobban ebben az évben, ennek eredményeként a flotta részesedése az összkihelyezésen belül a duplájára növekedett. Ez az egyetlen szegmens, ahol a válság előtti állapothoz képest nőtt a tőkekintlévőség. Ez annak is köszönhető, hogy a cégek számára egy bizonyos idő elteltével jelentős költségekkel jár, ha fenntartják idősödő járműparkjukat, ezért döntenek egyre gyakrabban a csere mellett. A harmadik negyedévben kihelyezett összeg 6 milliárd forint.

A haszongépjármű szegmensben már látszik némi élénkülés a piacon, a szerződések száma megközelíti az egy évvel ezelőtti szintet, és a kihelyezés is "csak" 10 százalékkal marad el a 2009 harmadik negyedétől. A kihelyezések értéke 19 milliárd forintot tett ki. Az új haszonjárművek értékesítése 2009-hez képest öt, a használtaké pedig 80 százalékkal nőtt.

2010 harmadik negyedévében az ingatlanfinanszírozás értéke nem csökkent tovább, a kihelyezések értéke megegyezik az előző negyedévével (2,95 milliárd forint). A lízingcégek szempontjából szintén pozitív eredmény, hogy az ingatlanfinanszírozáson belül ismét nő a lízing részesedése, és a szerződések jelentős részénél valamilyen kisvállalkozás lízingel cége számára lakóingatlant.

Az autófinanszírozásban 2009 első kilenc hónapjához képest az év eddig eltelt időszakában 30 százalékos a visszaesés a kihelyezéseknél; a finanszírozott összeg 20 milliárd forint volt az elmúlt negyedévben. A szerződésszám kisebb mértékben, 40 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Nőtt azonban a céges autók aránya az új szerződéseknél és ezzel Magyarország meghaladta a közel 50 százalékos uniós átlagot.

HOZZÁSZÓLÁSOK