A Napi Gazdaság cikke

A lopások szempontjából lényegesen veszélyeztetettebb szegmensnek tekinthetők az új, illetve újszerű járművek. Ez azonban nem jelenti azt - hívják fel a figyelmet a cégek -, hogy az idősebb (akár 10 évnél öregebb) járművek biztonságban lennének. Kortól, típustól függetlenül lopnak autót.

Habár a gépjármű-biztosításoknál a csalások előfordulása nem köthető kifejezetten márkákhoz, az értékesebb autók (mint a Mercedes, Volkswagen, BMW vagy Audi) más gépjárműtípusokkal összehasonlítva gyakrabban bukkannak fel a biztosítási csalások aktáiban.

A típusok tekintetében Magyarországon a közelmúltig a Suzuki személygépkocsikkal elkövetett csalások száma volt az egyik legkiemelkedőbb - persze ez érthető, hiszen hazánkban az egyik legelterjedtebb, legtöbbet értékesített autóról van szó. Felkapott márka volt a Volkswagen is, az ezredforduló táján a "mi autónk" mellett a Golfok is célkeresztben voltak.

Horváth László, a Generali-Providencia Biztosító Zrt. biztosításvizsgálati csoportjának vezetője elmondta, 1994 végétől két év alatt 500 cascós Suzuki-lopáskárt jelentettek be a biztosítóhoz, 1995-ben pedig már 6 százalék volt a lopásgyakoriság ezekre az autókra.

A biztosító vizsgálati csoportja a rendőrséggel együttműködve vizsgálta a gyanús eseteket, melynek során kiderült, hogy a legtöbb esetben fiktív autólopásról volt szó, sokszor a tulajdonos tudtával/megbízásából külföldre vitték az autót és ezt követően jelentették be a lopáskárt. A rendőrség hatvan gyanúsított ellen csalás miatt folytatott eljárást, melynek során az "ellopott" járművek 10 százalékát megtalálták és visszaszállították külföldről. 1997-re a Suzuki autók lopásgyakorisága 6 százalékról 1 százalékra csökkent.

Az Aegonnál arra hívják fel a figyelmet, hogy biztosítónként - a társaság járműtípusonkénti portfóliója alapján - eltérő lehet a márkasorrend a lopáskárok esetében. Trendek ugyanakkor vannak. A Generalinál az utóbbi fél évben a bejelentett BMW-lopások száma emelkedett meg.

Ha egy autót ellopnak, a tulajdonos (és a biztosító) lényegében keresztet vethet rá. A legoptimistább biztosítók tájékoztatása szerint a megtalálási arány stabilan 8-10 százalék körül mozog, annak ellenére, hogy a gyanús esetekben a biztosítók nem hagyatkoznak kizárólag a rendőrség nyomozására: minden biztosító tart fenn saját nyomozócsoportot.

Az Aegonnál arra hívják fel a figyelmet, hogy a kárkifizetés megtörténte sem jelenti azt, hogy a visszaélést elkövető sikerrel elkerülte a felelősségre vonást. A törvényben meghatározott elévülési szabályokra figyelemmel ugyanis a büntetőeljárás évekkel később is elindítható - ezzel adott esetben érthetően élnek is az egy-egy kárra milliókat fizető biztosítók.

A lopáskárokkal kapcsolatos ügyintézés a biztosítóknál jellemzően 4-8 hét alatt fut át, ám ha finanszírozott autóról van szó, egy külön kört kell futni azzal kapcsolatban, hogy a hitelt nyújtó nyilatkozzon arról, ki jogosult a kárösszeg felvételére.