A nyíregyházi székhelyű Ke-Víz 21 Zrt., a szolnoki Kötiviép'B Kft., a francia hátterű Colas-Alterra Zrt. és tavaly a Közgép Zrt. többségi tulajdonába került Hídépítő Speciál Kft. alkotta konzorcium nyerte meg - az előzetesen becsült szerződéses árnál drágább ajánlattal - az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) közbeszerzési eljárását, amit a "Beregi komplex árapasztási és ártér-revitalizációs fejlesztés" elnevezésű projekt keretében a Jánd-Gulácsi árapasztó tározó és kapcsolódó létesítményeinek építésére, kivitelezési terveinek elkészítésére szólt. A munka része védtöltés építése, vasbeton műtárgyépítés, vezetékek kiváltása és újak építése, a tiszaszalkai szivattyútelep rekonstrukciója és védelmi raktár építése, növénytelepítés, valamint a próbaüzem lefolytatása.

Az uniós támogatással megvalósuló fejlesztés kivitelezését a nyertes konzorcium nettó 22,857 milliárd forintért vállalta, ami több mint ötmilliárddal meghaladja a szerződés előzetesen becsült értékét (17,363 milliárd forintot).

A közbeszerzés eredményéről tavaly november végén döntött az OVF, az erről szóló, januárban közzétett közbeszerzési tájékoztató szerint az előzetesen becsült összeg 17,4 milliárd forint, de az első, tavaly márciusban eredménytelenül zárul tenderen még nettó 18,9 milliárd forint volt a becsült ár.) A pályázati kiírást többször módosította a OVF. Az első közbeszerzés éppen a túl magas árajánlat miatt zárult eredménytelenül, mivel az meghaladta a rendelkezésre álló keretet. Az egyetlen ajánlatot tavasszal is a Ke-Víz 21 - Kötiviép'B - Colas-Alterra - Hídépítő Speciál alkotta csoportosulás nyújtotta be. Az új eljáráson azt követően hirdettek győztest, hogy a magas árajánlatok miatt módosították a támogatási szerződést, s megemelték a rendelkezésre álló keretösszeget. A második közbeszerzésen két ajánlat érkezett, a nyertes mellett a lábatlani Dömper Kft., a prágai székhelyű Subterra a.s. és a győri Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorciumtól.

 

A régi tulajdonos 760 milliós osztalékot fizetett

Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (Éduvizig) is nyertesként hirdette ki a közgépes Hídépítő Speciál Kft. konzorciumát a Komárom, Almásfüzitő árvízvédelmi biztonságának javítására kiírt, szintén uniós támogatású program megvalósítására kiírt közbeszerzésen. Az eredményről tavaly szeptemberben döntöttek, az erről szóló tájékoztató december végén jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. A HSZK Komárom 2013 Konzorcium vezető cége a Hídépítő Speciál, tagja a Kötiviép'B és a zalakarosi székhelyű Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt, a konzorcium négy ajánlattevő közül nyert nettó 5,01 milliárd forintos ajánlattal (az előzetesen becsült összeg 5,213 milliárd forint volt).

A Hídépítő Speciál vízi építmények kivitelezésével foglalkozik,továbbá ipari búvár és robbantásos munkákkal, nagy folyami hidak építésének vízi kiszolgálásával, nagy tömegű terhek úszódarus emelésével. A társaság 2011-ben még 996,6 milliós nettó árbevétellel zárta az évet, s tulajdonosai az adózott eredmény és az eredménytartalék terhére 760 millió forint osztalék kifizetését hagyták jóvá. Egy évvel később már csak 300,4 milliós nettó árbevételt ért el, a vesztesége meghaladta a 354 millió forintot.

Hídépítő Speciál Kft.-adatok (millió Ft)
201020112012
Ért. nettó árbevétele660,7996,6300,4
Egyéb bevétel3,851,913,3
Üzemi eredmény-144,512,2-353,9
Adózott eredmény-140,916,4-354,7
Jóváhagyott osztalék0760,00
Mérleg szerinti eredmény-140,90-354,7
Forrás: Céginfo.hu

Kétszer szállt be a Közgép

A Céginfo.hu adataiból kiderül, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. 2013. augusztus közepétől több mint 50 százalékos tulajdonosa a Hídépítő Speciál Kft.-nek - de a cégadatokban először 2012 decembere és 2013 februárja között tűnt fel a Közgép neve tulajdonosként, majd tavaly júniusban az ismét 100 százalékos tulajdonos A-Híd Építő Zrt.-től a Doroberi Kft. nevére került a társaság, augusztusban pedig a Doroberi kisebbségi, a Közgép többségi tulajdonosa lett. A Hídépítő Speciál Kft. 2012-es beszámolójából is kiderül, hogy december végén még 50-50 százalékos tulajdonosa volt az A-Híd és a Közgép, ám a mérleg zárásakor (2013 március cége) ismét az A-Híd a 100 százalékos tulajdonosa, az "eredeti állapot visszaállítása történt". (A Doroberi Kft. egy 2012 februárjában bejegyzett, két magyar magánszemély tulajdonában lévő, üzletviteli, egyéb vezetési tanácsadással foglalkozó cég, amely az építőiparban ismeretlen, működésének első évében 1,5 milliós nettó árbevételt ért el. Az egyik tulajdonosok, Dorozsmai Gábornak van csak céges érdekeltsége, kültag egy étterem-üzemeltető vállalkozásban, a D+E Roxane Bt.-ben.)

Az A-Híd Zrt. a Híd-csoport tagja (a Hídépítő, új nevén M-Híd Zrt.-vel együtt, amely számos állami és uniós támogatású nagyberuházás részvevője, többek közt a 4-es metró állomásainak és a Megyeri híd egyik kivitelezője volt; a cég 2008-ig francia tulajdonban volt). Az A-Híd többségi tulajdonosa - 2012-es beszámolója szerint 56 százalékos befolyással - az Apáthy Endre és családja érdekeltségében lévő Erba-Lux Kft. A jól ismert Hídépítő nevet is továbbviszik, az Erba-Lux ugyanis 2011 márciusában új Hídépítő Zrt.-t alapított.

Az állam is tag a Kötiviép'B-ben

A konzorciumtárs Kötiviép'B (teljes nevén Közép-Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft.) többségi tulajdonosa - a beszámolója szerint 2012. december végén 50,57 százalékban - a DPA Holding Zrt. (amely az EuroAszfalt Kft.-n keresztül Dunai György és a Betonút Zrt. érdekeltsége), a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek szintén jelentős üzletrésze (41,66 százalékban) van, valamint a magánszemélyek érdekeltségében lévő szolnoki R+5 Kft. a tulajdonosa (7,77 százalékos befolyással).

Korábban is nyertek

Az Éduvizig egy másik tenderén is befutott a Hídépítő Speciál vezette konzorcium (a Kötiviép'B-vel és a Szabadics Közművel együtt tavaly májusban): egyedüli ajánlattevőként elvégezhetik a Marcal jobb parti árvízvédelmi munkáit is, nettó 2,738 milliárd forintért. (Az ár 141 millióval olcsóbb az előzetesen tervezettnél.)

A Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság Tisza-tó projektjének megvalósítását is egyedüli ajánlattevőként nyerte el a Kötiviép'B és a Hídépítő Speciál konzorciuma 2012 októberében, nettó 2,298 milliárd forintért. A munka egyik része a tó be- és leeresztő műtárgyai, zsilipei fejlesztése, hallépcső építése, míg a másik a tó belső áramlási rendszereinek fejlesztése, a vízi növényzet terjedésének szabályozása és a partvonalak rögzítése - derül ki a közbeszerzési tájékoztatóból.

Szintén versenytárs nélkül nyert 2012 augusztusában a Kötiviép'B vezette konzorcium (amelyben tag a Hídépítő Speciál és a Duna Aszfalt Kft.) a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság azon közbeszerzésén, ami a Tisza árvízvédelmi fővédvonalának fejlesztésére szól Szolnok térségében, a jobb parti szakaszon, nettó 1,652 milliárd forintért.

(Jelmagyarázat: vékony nyíl = cégjegyzésre jogosult, vastag = tulajdonos)