Ringier: útban a szórakoztatópiac felé A Ringier alapvetően az online/print alapú termékei elérésére alapozva keres új bevételi forrásokat, üzleti modelleket. Ezenfelül igyekszik kihasználni a méretgazdaságosságból származó előnyöket is - mondta Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója. Ami az új bevételi lehetőségeket illeti, a leghangsúlyosabb irányvonal a tranzakcióalapú bevételek területe. Ez egyelőre általában partneri viszonyban, jutalékos vagy egyéb rendszerben történik. Ilyen például a csak1nap.hu, ahol mindennap egy termék jelentős kedvezménnyel kapható - a "hordozó" pedig a Blikk és a blikk.hu. Emellett említette Mihók a Blikk köré szerveződő "szórakoztató" divíziót, amely dvd- és cd-értékesítéssel kezdett, de ez a tevékenység a múlt év végén már koncertszervezéssel is kibővült. Az eseménymarketinghez kapcsolódóan fontos, hogy a Nemzeti Sport végzi az idei úszó Európa-bajnokság online jegyértékesítését - itt a közeljövőben a sportrendezvények piacára való belépést tervezik. Ezenkívül a kiadó fiataloknak szóló magazinjai köré szerveződő rendezvényeket vagy zenekarok "felépítését" említette Mihók, aki úgy fogalmazott, hogy "nem vagyunk messze a klasszikus produceri tevékenységektől sem". Az ügyvezető kilátásba helyezte, hogy a jövőben akár új fmcg-termékek promóciójával és sales-kontribúciójával is foglalkozni kívánnak, emellett természetesen a tartalomszolgáltatás területén is folyamatos fejlesztést hajtanak végre a digitális tartalom előállításának irányába. Ez szintén elvezethet oda, hogy a Ringier klasszikus produceri tevékenységeket végezhet, saját, több médiacsatorna számára is optimalizált gyártókapacitással (print, online, tv, mobil). A cég bevételeiben ezeknek ma még elenyésző súlya van, figyelembe véve, hogy a kiadóvállalat teljes bevétele (a Népszabadság Zrt. nélkül) 2009-ben 15 milliárd forint volt. Viszont szeretnék, ha három-öt éven belül a digitális tevékenységekből származó bevételek elérnék a 10-15 százalékot. Népszabadság: növekedés az e-platformon A Népszabadság Zrt. a fő tevékenységen kívül, de ahhoz köthetően például tartalomfelhasználást - kép- és hírszolgáltatást - biztosít, illetve kiadói szolgáltatást nyújt más kiadók számára - fogalmazott Kovács Tibor, a társaság elnök-vezérigazgatója. Emellett online-termékek egész sorát gondozza, mint például a nol.hu vagy a hirmatrix.hu hírsite-okat, valamint a jobmatrix.hu állássite-ot, illetve a noltv, nolblog, nolrandi oldalakat. A cég a rendkívül dinamikusan fejlődő mobilpiacra is optimalizálja termékeit, már valamennyi mobilböngészőn elérhető az egyszerű és gyors m.nol.hu és hamarosan az iPhone-felhasználók letölthetik készülékeikre a villámgyors hírfogyasztást lehetővé tevő hírmátrix-, valamint a nolhu-alkalmazást is. A társaság már jó ideje jelen van a magazinok piacán is és számos top kiadványt jelentet meg. Ezeken kívül szintén többéves múlttal rendelkezik a Népszabadság könyvek és könyvsorozatok, illetve a dvd-k és dvd-sorozatok kiadásában. 2004 novembere óta napjainkig összesen 146 könyvük jelent meg, több mint 1,7 millió példányban, dvd-ből pedig 2 758 510 példányban összesen 82 epizód látott napvilágot. Ugyancsak több éve foglalkozik a kiadó oktatással, például kommunikációs szakemberek képzésével és konferenciák szervezésében is komoly szerepet vállalt. Az említett, médiatartalom típusú tevékenységek mellett más, bár közvetve szintén a lapkiadáshoz kapcsolódó területeken is jelen van, hiszen például befektetései révén részesedéssel rendelkezik terjesztő cégekben (Médialog, Lapker), amelyek további bevételforrást jelentenek, miként a kiadó tulajdonában lévő ingatlan hasznosítása is. A Népszabadság kiadó elsősorban azért ezekre a területekre terjesztette ki "melléktevékenységét", mert ezek a fő profiljához kapcsolódó, azt kiegészítő vagy "újrahasznosítható" tevékenységek. A társaság további növekedést tervez az e-platformon - emelte ki Kovács Tibor, aki elmondta, hogy az említett kiegészítő tevékenységek ma a vállalat bevételeinek közel 10 százalékát adják. Sanoma Budapest: a márkakiterjesztéstől folyamatos erősödést várnak A Sanoma Budapest a teljes Sanoma-csoporton belül az egyik legkiegyenlítettebb tevékenységű vállalat, mert jövedelmezősége már jó ideje nem csupán a magazinpiaci trendektől függ: összetett portfóliójú médiavállalatként a magazinkiadás mellett tekintélyes tartalomszolgáltatóként az internetes piac egyik legjelentősebb szereplője - fogalmazott Szabó György, a társaság vezérigazgatója. Bevételük egy része - a magazin és az internet mellett - tehát több más terület között oszlik meg. A 2006 januárjában indult Story Tv jelenleg mintegy 2,4 millió háztartásban fogható, a kábelcsatornák közötti nézettségben (18-49 évesek, nők) őrzi stabil negyedik helyét. Több mint hat évvel ezelőtt indult könyvkiadási üzletáguk, az azóta kiadott - zömmel lapjaikhoz, magazinjaikhoz köthető - közel száz cím közül már több is szerepelt a könyvesboltok sikerlistáján. Önálló fejlesztésű internetes könyváruházuk, a Polc.hu 2008 novemberében indult és több tízezer címet árusít, 2010 nyarán pedig elindítják az e-könyvek értékesítését is. Emellett dolgoznak a magazinok digitalizálásán, ami egy hosszabb távú stratégia része. Ezek letölthetők lesznek a Polc.hu-n, valamint elő lehet fizetni digitális lapokra is. A Sanoma Budapest mobilmédia üzletága a mobiltermékek üzemeltetése és fejlesztése mellett emelt díjas és szponzorált nyereményjátékok szervezésével foglalkozik, valamint koordinálja a televíziós interaktív programok kialakítását. A Sanoma 2002-ben indította el márkamagazin részlegét, jelenleg például a Vodafone számára készítik a Fotel című ügyfélmagazint. Szintén többéves múltra tekint vissza a konferencia- és rendezvény-szponzoráció. Ezek az események a magazinjaik köré csoportosulnak, ilyenek például a Figyelő-konferenciák, a hetilapjaikhoz és glossy magazinjaikhoz kapcsolódó nagyrendezvények, számuk évente körülbelül ötvenre tehető. Mindezek mellett három éve foglalkoznak márkakiterjesztéssel, amikor egy adott Sanoma Budapest márkát egy új, nem médiatermékkel terjesztenek ki és így egy új produktumot hoznak létre. Az elmúlt bő két év során 16 ilyen márkakiterjesztést valósítottak meg (Story Gyorskölcsön, Nők Lapja Megtakarítási Program, Maxima testápoló család, Figyelő Menedzserszűrés), jelenleg tíz új termék kialakításán dolgoznak. A márkakiterjesztéstől folyamatos üzleti erősödést, biztosan fenntartható növekedést várnak. Napi Gazdaság: adatbázis-szolgáltatással erősít A Napi Gazdaság stratégiája, hogy tovább növeli a nem média típusú bevételek arányát, kihasználva elérését, illetve a brand erejét - mondta Rónai Balázs, a cég ügyvezető igazgatója. Ezzel kapcsolatosan további tervei vannak a kiadónak: az adatbázis-szolgáltatás terén kíván újabb lépéseket tenni, s amennyiben ezek sikerrel járnak, jó esélye van annak, hogy a Napi Gazdaság ilyen tevékenységből származó bevétele két éven belül megháromszorozódjon. Jelenleg a cég összbevételének 10-15 százaléka származik a nem média típusú termékekből, szolgáltatásokból. Rónai Balázs elmondta, hogy a Napi Gazdaság a fő tevékenysége mellett egyebek között 2000 óta hírügynökségi tevékenységet végez, a jutalék típusú bevételekben pedig szerepe van annak, hogy a napi.hu-n keresztül elérhető egy nemzetközi tőzsdei kereskedési rendszer, emellett a webáruház "hozadéka" is a nem média típusú bevételeket gyarapítja, ahogyan az árfolyam-szolgáltatás és rendezvények szervezése is.