A vállalatok által tervezett árcsökkentések azt jelzik, hogy az infláció az euróövezetben elérte a csúcspontját. Csakhogy még mindig magasabb bérekkel és hitelfelvételi költségekkel kell szembenézniük, ezért időbe telhet, amíg ezek az árak a boltokban is megjelennek.

Szerdán a Smurfit Kappa csomagolóipari óriásvállalat közölte, hogy a tavalyi év utolsó hónapjaiban stabilan tartotta az árakat, mivel a bemeneti költségek inflációja mérséklődött. Az árak azonban elkerülhetetlenül csökkenni fognak a második félévben az egyes ügyfelekkel kötött szerződéses feltételek miatt – nyilatkozta Tony Smurfit vezérigazgató a Reutersnek.

Az OVS, olasz tömegpiaci ruházati cikkek kiskereskedője a múlt héten közölte, hogy az inflációs nyomás enyhülése miatt az idén stabilan kívánja tartani az árakat, vagy akár csökkenteni is fogja azokat. A vállalatcsoport súlyozott átlagban mintegy 20 százalékos árcsökkenésre számít az idén, valamint alacsonyabb energiaárakra.

Az árcsökkentés az egyes piacokon élesedő versenyt is tükrözi, mivel a cégek csökkenő fogyasztói kereslettel küzdenek, hiszen a háztartások költségvetése most szűkösebb. 

A gázárak és a nyersolaj határidős ügyletek Oroszország ukrajnai inváziója előtti szintek alá estek. Az egyéb ráfordítások rohamos emelkedési üteme is mérséklődött. Az euróövezet termelői árai decemberben éves szinten lassultak decemberben – derült ki a hónap elején közzétett adatokból. A szállítási díjak a globális recesszióval kapcsolatos aggodalmak közepette, valamint a világjárvány okozta importbuborékok kifulladásával az Egyesült Államokban és más nagy fogyasztó országokban is zuhantak.

Nem minden vállalat fog árat csökkenteni

Néhány vállalat azonban nem fog csökkenteni, mivel védi az árrést, vagy magasabb bérekkel és hitelfelvételi költségekkel kell szembenéznie. A Dulux festékgyártó Akzo Nobel szerdán közölte, hogy Kína kivételével mindenhol tovább emeli az árakat, hogy kompenzálja a bérekre és a belföldi szállítási költségekre gyakorolt inflációs hatásokat.

Az árutermelő vállalatokra, például a csomagolóiparban nyomás nehezedhet, hogy a piaci részesedés megtartása érdekében csökkentsék az árakat. A nagyobb árképzési erővel rendelkező cégek, mint például a luxuscikkek ágazata, valószínűleg visszafogják magukat

– mondta Michael Field, a Morningstar részvénypiaci stratégája.

(Munteanu Malina Ottilia)