A rendkívüli intézkedésekre azért van szükség, mert a december 1-jén életbe lépő új cseh műholdas útdíjrendszerbe eddig csak 234 ezer terhergépkocsit regisztráltak be az üzemeltetőik, ami a várt 458 ezer autónak mindössze 51 százaléka - írta az MTI.

A CzechToll/SkyToll ezért biztosra veszi, hogy december elsejével a cseh határokon hosszú várakozásokra, akár néhány tíz kilométeres kamionsorokra kell számítani.

QP | Quality Placement

A nagy szállító cégek eddig 197 ezer autót regisztráltak, ez mintegy 30 százalékos növekedés egy korábbi összesítéshez képest. A problémát elsősorban a kisebb szállító cégek okozzák, amelyek eddig 37 ezer kocsit regisztráltak, ami a vártnak csak mintegy 12 százaléka.

A legnagyobb fennakadások a szlovák-cseh határt Lanzhotnál átszelő autópályán várhatóak, ezt az útvonalat a magyarok is gyakran használják. Itt a CzechToll szlovák partnere, a SkyToll biztosítja a szolgáltatásokat. A társaság által kidolgozott modell szerint Lanzhotnál december elején akár 40 kilométeres kamionsorok is kialakulhatnak. A speciális regisztrációs pontok ezt jelentősen csökkenthetik.

A CzechToll/SkyToll felmérései szerint a külföldi partnerek 91 százaléka tud arról, hogy december 1-jével megváltozik az útdíjrendszer Csehországban, s ehhez minden kamionosnak új műholdas fedélzeti követő berendezést kell vásárolnia. A megkérdezettek 51 százaléka azt állította, hogy a rendszerbe csak első útja során kíván bejelentkezni, s akkor akarja beszerezni a szükséges fedélzeti műszert is. A regisztráció több száz helyen (például interneten, határátkelőkön, benzinkutaknál, a cseh gazdasági kamara információs pontjainál) szeptember 22-én kezdődött.

Csehországban 2010-től mostanáig az osztrák Kapsch üzemeltette az elektronikus útdíjrendszert, amely a 3,5 tonnánál nagyobb autókra vonatkozik. Az új rendszert a CzechToll/SkyToll cseh-szlovák konzorcium fogja működtetni.