Ötéves stratégiai programot indít az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) az idős autósok, a vezetők és az utasok biztonságának erősítésére. A statisztikai adatok szerint ugyan az időseket viszonylag kevés baleset éri az utakon, ám számuk drámaian nő, s ezzel párhuzamosan egyre többen sérülnek, illetve hallnak meg közülük autóbalesetben.

Az idősebb, azaz 65 év feletti autósok száma 2003 óta ötödével nőtt, a jogosítvánnyal rendelkező időseké 21 százalékkal, 35 millióra emelkedett 2012-re - derül ki az NHTSA adataiból. Tavaly 5560-an haltak meg az utakon ebből a korosztályból és 214 ezren sérültek meg autóbalesetben. Ez az előbbi esetben három-, az utóbbiban 16 százalékos növekedés 2011 óta.

A közlekedési hatóság szerint az idősebbek sérülékenyebbek, ezért nagyobb a veszélye annak, hogy a kisebb balesetekben is súlyos sérülést szereznek. Erre válaszul az NHTSA több célt is kijelölt programjában.

Hasznos robotok

Az egyik legfontosabb ezek közül a járművek biztonságának erősítése az idősebbek igényeihez igazítva, különösen az új technológiák alkalmazása az autóikban. Ilyenek például járművek közötti mobilkommunikációt biztosító, illetve ütközéseket megelőző elektronikus rendszerek. Az NHTSA külön programok indít az egyes autómodellek értékelésére, amelyben pontozza azokat annak alapján, mit kínálnak az időseknek.

A stratégia másik fontos eleme a statisztikai adatokra alapozott ismeretterjesztés, amelyben felhívják az emberek figyelmét arra, hogyan változtatja meg vezetési képességüket látásuk, érzékelésük romlása, reagálóképességük lassulása. A hatóság összegyűjti a legjobb gyakorlatokat az idősek segítésére az olyan egyszerű megoldásoktól, mint a kormánykerék tekerését segítő kiegészítő gomb - amellyel a gyengébb idős hölgyek könnyebben fordíthatják el a kormányt - a tesztvezetéseikig, amelyek alapján a szakértők felhívhatják az idős sofőrök figyelmét hibáikra.

QP | Quality Placement