Hiába előzi meg óriási várakozás a Harry Potter-sorozat utolsó részének júliusi megjelenését – címe: Harry Potter and the Deathly Hallows, körülbelül: Harry Potter és a halált hozó szentek –, a forgalmazók alig fognak keresni rajta. Bármerre nézünk, óriási, nevetséges árengedményeket látunk – foglalta össze tapasztalatait Graham Marks, a brit Publishing News gyerekkönyvekért felelős szerkesztője. Gyakorlatilag egy penny hasznuk sem lesz a boltoknak a könyvön, csak azért nem az ablakon dobják ki a pénzt, mert az nem is kerül hozzájuk – tette hozzá. Az Amazon.com internetes áruház és a Wal-Mart Stores, a világ vezető áruházlánca majdnem 50 százalékot vágnak le a könyv 34,99 dolláros listaárából, amivel a szerencsétlen független könyvkereskedőket is hasonló lépésre kényszerítik: a Barnes & Noble Inc. és a Borders Group Inc., a világ legnagyobb könyvforgalmazói 40 százalékos engedményt adnak. Ez persze felpörgeti a forgalmat, de a dolog szaldója nagyon-nagyon vékony haszon, amit a boltok hűségprogramok indításával próbálnak ellensúlyozni, azt remélve, hogy a bestseller miatt a boltba betért vevőből törzsvásárló lesz. A kis könyvesboltoknak még nehezebb a helyzetük, ők vagy nem is szándékoznak forgalmazni az új Harry Potter-regényt, vagy teljes áron fogják adni, mint például Chapter One Bookstore, amely közli a vevőivel, hogy minden egyes példány árából 7 dollárt az általa megválasztott könyvtárnak ajánlanak fel. Az Amazon.com egyébként egymillió előrendelést vett fel az ifjú varázsló utolsó kalandjait összefoglaló műre, a Barnes & Noble pedig félmilliónál tart, ami rekord a cég történetében. Az ellátással nem lesz gond: csak a könyv egyesült államokbeli kiadója, a Scholastic Corp. 12 millió példánnyal önti el a piacot.
QP | Quality Placement