Lengyelországban a kis üzletekben az áremelkedés miatt húsz százalékkal esett a népnyelven majmoknak nevezett kis üveges alkoholok eladása. Ezek többsége ízesített vodka. Ugyanakkor a nagy üveg tiszta vodkák forgalma nőtt - írta a Rzeczpospolita.Az év eleje óta kötelező cukoradó bevezetése miatt egyes becslések szerint összességében 100 és a 200 milliliteres nagyságú üvegek forgalma a nagyobb boltokban 75 százalékkal esett. Ezzel egyidejűleg a tiszta vodka eladása 30 százalékkal nőtt.

Az árnak ezeknél a kis üvegeknél igen jelentős a szerepe, sokan csak azért vették ezek, mert olcsó volt. Ugyanakkor a tiszta vodka eladásában is voltak olyan helyek, ahol éves szinten az eladás 20 százalékkal csökkent és nem nőtt. A legjobban a legkisebb üvegek eladása esett, a 200 millilitereseké csak nyolc százalékkal csökkent.

QP | Quality Placement

A 300 milliliteres üvegek esetében az ízesített vodkát is hatszázaléknyian többen vették, mint az előző években. Ebben a nagyságban az eladás évek óta szisztematikusan nő, s ennek a cukoradó sem vetett véget. És hogy ezt az adót el lehessen kerülni, van egy kiskapu, amit a gyártók felfedeztek: a 350 milliliteres üvegek esetén viszonylag alacsonyt árat tudnak kínálni. Még nem tudni beválik-e a trükk.